Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 august 2019 20:46
Del på Facebook
NVEs forslag til en plan for hvor det kan bygges ut vindmølleanlegg i Norge øker konfliktene snarere enn å dempe dem, mener Utmarkskommunenes Sammenslutning. I sitt høringssvar ber organisasjonen om at hele planen skrotes. Illustrasjonsfoto av vindindustriparken på Hitra, sett fra Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
NVEs forslag til en plan for hvor det kan bygges ut vindmølleanlegg i Norge øker konfliktene snarere enn å dempe dem, mener Utmarkskommunenes Sammenslutning. I sitt høringssvar ber organisasjonen om at hele planen skrotes. Illustrasjonsfoto av vindindustriparken på Hitra, sett fra Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NVEs forslag til en nasjonal vindkraftplan må skrotes, mener de 97 kommunene i Utmarkskommunenes Sammenslutning (USS).

Leder Hanne Alstrup Velure i USS mener dokumentet fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), der 13 områder pekes ut som egnet for vindkraft på land, skjerper konfliktnivået.

Kommunene som berøres, er ikke hørt, påpeker Velure, som mener det ikke er gjort grundige nok vurderinger av miljø- og samfunnsinteressene i områdene.

– NVEs forslag inneholder ingen gode begrunnelser for behovet for en storstilt vindkraftutbygging på land i Norge, verken av klimapolitisk eller energipolitisk karakter. Med de store naturinngrepene som vil følge av vindkraftutbyggingen den nasjonale rammen legger til rette for, bidrar også det til et skjerpet konfliktnivå, sier Velure i en pressemelding.

Ikke om vindkraft generelt

Velure understreker overfor NTB at verken hun eller landsstyret i USS har uttalt noe om vindkraftutbygging generelt.

– Jeg vil presisere at når vi sier at forslaget til nasjonal ramme mangler gode begrunnelser for en storstilt utbygging, så går det på prosessen og behovet for en nasjonal rammeplan, sier Velure.

USS mener for øvrig at mangel på lokale skatteordninger for vindkraft er en årsak til at utbyggingene nå møter så mye motbør. Velure etterlyser skatteordninger for vindkraft som kommer vertskommunene til gode, sånn som skatt på vannkraft har gjort.

Solberg: Genuint i stuss

Statsminister Erna Solberg (H) har selv bidratt til å så tvil om NVEs ramme vil bli regjeringens politikk.

– Regjeringen har genuint vært i stuss på om vi trenger denne rammen. Dette skulle være konfliktreduserende. Målet var at vi skulle sortere vekk en del steder det ikke var aktuelt å bygge ut, og sitte igjen med steder hvor det var bra. Hvis det ikke blir konfliktreduserende, gir det litt lite verdi, sa Solberg under en pressekonferanse nylig i forbindelse med Enovas støtte til Equinors nye havvindanlegg.

Høringsfristen for NVEs ramme var opprinnelig satt til 1. august, men Olje- og energidepartementet har forlenget den til 1. oktober.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse