Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 august 2019 15:16
Del på Facebook
Nordmenn drar oftere på handletur til Sverige. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
Nordmenn drar oftere på handletur til Sverige. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn grensehandlet for 16,6 milliarder kroner på dagsturer til utlandet fra juli i fjor til juni i år.

Det er en økning på 9,6 prosent, tilsvarende 1,5 milliarder kroner, sammenlignet med foregående firekvartalsperiode, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Nordmenn dro også på flere grensehandelsturer. I perioden fra tredje kvartal i fjor til og med andre kvartal i år – fra juli til juni – ble det gjennomført 9,2 millioner dagsturer. Det er en økning på omtrent 14 prosent fra foregående firekvartalsperiode.

Samtidig brukte vi mindre penger per handletur. Det gjennomsnittlige handlebeløpet gikk ned fra 1.866 kroner til 1.796 kroner.

– Kan få alvorlige konsekvenser

Administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO sier til NTB at den rekordhøye grensehandelen kan få alvorlige konsekvenser for norsk verdiskaping, noe som kan føre til tap av arbeidsplasser og inntekter til staten.

– Dette bør være startskuddet som får politikerne ut av startblokka når det gjelder å reversere avgiftsøkningene på sjokolade- og sukkervarer i statsbudsjettet for 2020, samt legge diskusjonen om økt matmoms død, slår Almlid fast.

Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp) mener at grensehandelen undergraver hele den norske mat- og drikkenæringen.

– I tillegg er det lite miljøvennlig at det går millioner av turer over grensa for å handle, fremfor at det handles i nærmiljøet, sier han til NTB.

Gjelsvik viser til en Menon-analyse fra desember 2017 der det fremgår at det kunne bidratt til nesten 11.750 flere arbeidsplasser, 7,8 milliarder kroner i økt verdiskaping og minst 4,9 milliarder kroner i offentlige inntekter dersom denne omsetningen hadde funnet sted i Norge.

Grensehandelsbarometer

Direktør Harald Jachwitz Andersen i Virke Handel legger til at den digitale grensehandelen og turer med overnatting kommer i tillegg til dagsturene.

Han etterlyser opprettelsen av et grensehandelsbarometer som regjeringen varslet i november i fjor. Målet er å få kunnskap både om hvor mye nordmenn handler for og hva de kjøper.

– Et barometer vil være viktig for å lage et avgiftssystem som gjør at vi faktisk spiser sunnere, og ikke bare tar turen over grensa for å unngå skyhøye avgifter, sier Andersen.

Direktør Erlend Vagnild Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen sier at tallene sender et kraftig signal til regjeringen som for tiden arbeider med statsbudsjettet for 2020.

– Regjeringen har et valg: De kan støtte norsk produksjon og norske arbeidsplasser, eller de kan fortsette å sponse svenske handelsmenn. Det valget tas i statsbudsjettet for 2020, sier han til NTB.

Nordmenn handlet for 3,9 milliarder norske kroner på dagsturer til utlandet i årets andre kvartal. Det er også blitt billigere å handle i Sverige, fordi den svenske kronen er blitt svakere.Nordmenn handlet for 3,9 milliarder norske kroner på dagsturer til utlandet i årets andre kvartal. Det er også blitt billigere å handle i Sverige, fordi den svenske kronen er blitt svakere.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse