Annonse
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 2 dager siden
    Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er høyest prioritert spurte jeg en venn. Rettere sagt ChatGPT. Her er svaret. Del

    Du sa:
    Hvilken Eurpavei er prioritert på førstplass blant politikerne og næringslivet i Møre og Romsdal ?
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    E136, kjent som "Eksportvegen" gjennom Romsdalen, er høyt prioritert av både politikere og næringslivet i Møre og Romsdal. Denne veien er avgjørende for transport av varer og personer, spesielt for eksportbedriftene i fylket. NHO Møre og Romsdal har uttrykt betydelig støtte for utbedring av E136, med fokus på å fjerne flaskehalser for å forbedre fremkommeligheten.
    NHO
    I tillegg er E39-prosjektet, kjent som Møreaksen, som planlegger en fergefri forbindelse mellom Ålesund og Molde, også en viktig prioritet. Dette prosjektet har som mål å nesten halvere reisetiden mellom de to største byene i fylket, noe som vil styrke Møre og Romsdal som en sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion.
    NHO
    Disse prosjektene er sentrale i innspillene til Nasjonal Transportplan (NTP) fra regionale aktører, som understreker behovet for investeringer i infrastruktur for å støtte næringslivets vekst og konkurranseevne.
    NHO
    Kilder

    4o
    Du sa:
    Jeg spurte om 1. proritet
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    Førsteprioritet blant politikere og næringslivet i Møre og Romsdal er E136, "Eksportvegen". Denne veien er svært viktig for transport av varer og tjenester, og fungerer som hovedåren for eksportbedrifter i regionen. Fokus ligger på utbedring og modernisering av veien for å sikre bedre fremkommelighet og øke verdiskapningen i fylket.

    GODT NYTTÅR !!!!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Arne Almaas Nyhamna ble åpnet i 2007, og har altså vært i drift i 17 år. Du har tidligere anslått at det har minst 5 år igjen, dvs. til omlag 2030. Med 7-11 år ekstra vil det være i drift til nær 2040. Uten tilførsel fra nye funn. Er Nordsjøen nå tom for nye funn?

      Hva med strømkostnadene for fergene over Romsdalsfjorden? Har du ikke svar på det?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du har dokumentert at trafikkgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Det er derfor ingen grunn for at noen må innløse et garantiansvar for bompengedelen. Aukra kommune setter av hundrevis av millioner hvert år til Kjerringsundet, og dette vil de kunne fortsette med til minst 2040. Det skulle gi penger på bok nok til å dekke garantiansvaret for bompengedelen. Et garantiansvar som neppe noen gang vil bli nødvendig å innfri.

      Om gullalderen for oljenæringen er forbi før 2040, så er det ikke totalt stopp. Heller ikke for oljebasen i Kristiansund.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø Påstanden din er irrelevant.

      Du har I tidlegare kommentar spelt bort Tautratunellen og sit tilbake med minus i potten til å bygge Kjerringsundet. 

      Du må bestemme deg inn i nyttårsnatta. 

      Forøvrig, Aukra kommune må spytte inn minst 5 mrd I løpet av 35 år, inkludert renter 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø Du er jo en verdensmester til å tolke svarene til din fordel. Som det stod og har stått, så er anslagene basert på Sokkeldirektoratets tall fra 2023. Legger du på 7 til 11 år så ender du maksimalt opp med en stille død for Nyhavna innen 2030 til 3034. Det kan også skje før. Ormen Lange er et Sub Sea felt på stort vanndyp, men nært land.. Derfor har det vært rimeligere å bygge prosessanlegget på land. Dersom det blir hardkjør for å opprettholde leveransene til UK på dagens rater vil Ormen lide en tidlig død. Da kan de andre og nyere feltene "rerutes" til andre transportledninger enn Polarled og prosess anlegget på Nyhavna bli overflødig. Dette da det primært er designet for Ormen Lange med de spesielle hjelpesystemene som trengs spesifikt for Ormen. Noe som ikke er nødvendig for de øvrige feltene som leverer til Nyhavna.  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø Siden du ønsker å fjerne all tvil i den videre diskusjonen innen nyttår har jeg prøvd å være så objektiv som mulig og satt opp denne betraktningen. Her utelater jeg med vilje Kjerringsund sambandet og forholder meg BARE til E39 ,da tidligere diskusjoner viser at Ormen Lange og Aukra sin posisjon som olje hub allerede rett etter 2030 vil avta radikalt. 

      Likeså er formatet slik at de fleste ligninger er utelatt for å korte ned innlegget. 



      Du sa:
      Møreaksen har en utkjørt ekstra distanse på 8 kilometer i forhold til eksisterende vei og ferge Ålesund-Molde. Det er stipulert en økt ÅDT på omkring 6000 i år 2050. Møreaksen skal avløse fergesambandet Vestnes-Molde som har en distanse på 6,2 nautiske mil. I tillegg skal det avløse fergesambandet Solholmen -Mordalsvik med en Ådt på 800 i 2024.Hva blir ekstra utkjørt distanse med bil målt i antall runder rundt jorden ved ekvator.

      Hva blir ekstra strømforbruk for omveien basert på at 75% er privatbiler med strøm som energikilde. De resterende er 25 % er 10% personbiler og 15 % storbiler fortsatt på fossilt brennstoff.

      Hvordan er energiforbruket målt i strøm opp mot dagens fergedrift Vestnes-Molde som er 3 turer pr. time på dagtid mellom 07 og midnatt. Så 1 tur annen hver time resten av døgnet. Fergene går på strøm og tar 120 biler hver.

      For sambandet Solholmen-Mordalsvik er frekvensen hver time på dagtid i perioden 07 til 22. På natt ingen .

      ChatGPT sa:
      For å regne ut de ønskede verdiene, trenger vi å følge en stegvis prosess. Her er hvordan dette vil bli beregnet:

      1. Ekstra utkjørt distanse målt i antall runder rundt ekvator
      Ekstra distanse: 8 km én vei × 2 (tur-retur) = 16 km per bil per tur.
      ÅDT (årsdøgntrafikk) i 2050: 6000 biler.
      Dette gir totalt ekstra distanse per dag:
      16
      ≈874.5runder
      2. Ekstra strømforbruk for omveien (privatbiler)
      Privatbiler på strøm: 75 % av ÅDT i 2050 = 0.75 × 6000 = 4500 biler.
      Ekstra distanse per bil: 16 km per tur.
      Totalt antall kilometer per dag:
      3. Energiforbruk for dagens fergetrafikk
      Samband Vestnes-Molde:
      Frekvens: 3 turer/time fra kl. 07 til 24 (17 timer), deretter 1 tur annenhver time (7 timer).
      Totalt:
      ˚

      Samband Solholmen-Mordalsvik:
      Frekvens: 1 tur/time fra kl. 07 til 22 (15 turer/dag).
      Totalt antall biler/dag: 800 biler.
      Energibehov:800 biler

      kWh/dag
      800biler×1.5kWh/bil=1,200kWh/dag
      Årlig energiforbruk:
      1

      Sammenligning av strømforbruk: bil vs ferge
      Ekstra bilkjøring på strøm (2050): 3,942,000 kWh/år.
      Fergedrift (dagens):
      Vestnes-Molde: 3,613,500 kWh/år.
      Solholmen-Mordalsvik: 438,000 kWh/år.
      Konklusjon: Bilkjøring med strøm bruker omtrent 3 % mindre energi enn dagens ferger (3,942,000 kWh vs. 4,051,500 kWh).

      Du sa:
      Dersom kostnadene på Omveien blir omkring 25 milliarder 2025 kroner. Årlig drift av omveien satt til 250 millioner. Hva er mest samfunnsnyttig av å bruke ferge de neste 100 årene fremfor investeringen i omveien.
      ChatGPT sa:
      ChatGPT
      For å avgjøre hva som er mest samfunnsnyttig mellom å bruke ferge i stedet for å investere i omveien, sammenligner vi kostnadene over en 100-årsperiode (diskontert for nåverdi) for begge alternativene:

      1. Kostnader ved omveien
      Investering: 25 milliarder kroner (2025 kroner).

      Årlig drift og vedlikehold: 250 millioner kroner per år.

      Total kostnad uten diskontering:

      Diskontering: Vi antar en kalkulasjonsrente på 4 % (standard for samfunnsøkonomiske analyser). Nåverdi av årlige driftskostnader over 100 år:

      N
      mrd kroner
      25mrd+6.17mrd=31.17mrd kroner
      2. Kostnader ved ferge
      Samband Vestnes-Molde:
      Årlige driftskostnader: Energikostnader (3.6135 GWh/år × 1 kr/kWh) + personell og vedlikehold (~50 mill/år per ferge × 2 ferger):
      Driftskostnad per 
      r
      Nåverdi over 100 år:
      103.61
      )≈2.56mrd kroner
      Samband Solholmen-Mordalsvik:
      Årlige driftskostnader: Energikostnader (0.438 GWh/år × 1 kr/kWh) + personell (~50 mill/år per ferge):
      Driftskostnad per
      Nåverdi over 100 år:
      50.438

      mill
      mrd kroner
      2.56mrd+1.25mrd=3.81mrd kroner
      3. Sammenligning
      Omvei: Nåverdi på 31.17 mrd kroner.
      Ferge: Nåverdi på 3.81 mrd kroner.



      4. Konklusjon
      Det er langt mer samfunnsnyttig å beholde dagens ferger i et 100-årsperspektiv. Omveien koster omtrent 8 ganger mer enn fergetrafikken når diskontering tas med i betraktning.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 17 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 16 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har spurt før. Er "folk" villige å reise fergefritt uansett pris? Er dette lagt inn i spørsmålet dersom der er gjort meningsmåling?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 16 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hvorfor skulle folk svare noe annet for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn de svarte i meningsmålingene for Nordøyvegen? 

      I meningsmålingene for Romsdalsfjorden ble det forøvrig lokket med "et utvidet fergetilbud". Det kommer neppe noen gang til å skje.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 16 dager siden
      @Terje Sundsbø Med andre ord, dei økonomiske realitetene skal ikkje fram i lyset
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 16 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Folket på Nordøyene sa seg villig til å betale nesten hva som helst i bompenger. De forstod at bompengeperioden er tidsbegrenset. Noen tenker på framtidige generasjoner. For dem er bompenger et skattefritt forskudd på arv.

      De økonomiske realitetene med fergedrift blir aldri belyst av motstanderne av Møreaksen. Hvilken ladeeffekt må til på elfergene, og hvor stor er nettleien for en slik effekt? Hvilken strømpris betales for det årlige strømforbruket? Er det markedspris?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 16 dager siden
      @Terje Sundsbø No taler du i tunger, dvs du er sanselaus
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 13 dager siden
    Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) aldri nevner.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 16 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasKS2-rapporten er utarbeidet etter at Putin gikk inn i Ukraina. I tabellen du viser til er investeringskostnaden 13 milliarder. Hvorfor ...
Arne Almaas 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøVedlikeholds kostnadene er estimert fra KS2 tabell 10.2 side 54 som sier 2 milliarder over 15 år. Disse tallen var ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvem som tolker til egen fordel er nok tydelig. Hvorfor går du ikke til kilden, dvs. Norske Shell sine framtidsplaner ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor har du årlig driftskostnader på 250 mill. for Tautratunnelen? Hvilken kilde har du for at strømkostnaden er kr. 1,- ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSiden du ønsker å fjerne all tvil i den videre diskusjonen innen nyttår har jeg prøvd å være så objektiv ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu er jo en verdensmester til å tolke svarene til din fordel. Som det stod og har stått, så er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse