Regjeringen tar grep for å hindre at distriktskommuner tappes for statlige arbeidsplasser. – De er for sent ute, mener Senterpartiet.
– Den statlige nedbyggingen av arbeidsplasser i distriktene er allerede i gang, sier parlamentarisk leder Marit Arnstad (Sp) til NTB.
Hun skyter dermed ned gladmeldingen til distriktene som kommunalminister Monica Mæland (H) sendte ut onsdag. Regjeringen har nemlig vedtatt at departementene aktivt må se på hvordan omorganisering av statlige etater virker inn på fordelingen av arbeidsplasser i et område.
Lokale og regionale myndigheter skal også informeres om de statlige etatenes planer om omorganisering.
– Vi vil unngå at enkeltsteder rammes urettmessig hardt når statlige arbeidsplasser flyttes eller legges ned, sier Mæland i en pressemelding.
Les også: Skjevfordelingen mellom fogderi i Møre og Romsdal i forhold til offentlige arbeidsplasser
Sentralisering i regionene
Men ifølge Arnstad har mange distriktskommuner de siste tre-fire årene sett statlige arbeidsplasser forsvinne. Nav, skattekontor og politiet er alt i gang med omorganiseringer, påpeker hun.
237 kommuner har fått færre ansatte i staten i perioden 2016-2018, ifølge Arnstad, som viser til tall fra SSB. I samme periode har det blitt 2.600 flere statlige arbeidsplasser, men økningen har i hovedsak kommet noen få kommuner til gode, ifølge Sp-politikeren.
– I den grad denne regjeringen har flyttet ut arbeidsplasser, har de gjort det til de andre store byene. Så den indre sentraliseringen i regionene, der staten trekker seg ut fra flere distrikter, har foregått over tre-fire år, konkluderer hun.
– Vegvesenet må følge opp
Tendensen Arnstad peker på, har også frustrert lokalpolitikere i regjeringspartiet Venstre, og er en kjernesak i partiets eget «distriktsopprør». Der har Eid-ordfører Alfred Bjørlo vært en viktig stemme. Han forventer at regjeringsvedtaket faktisk følges opp – og peker i første rekke på omorganiseringen av Statens vegvesen.
– Det som er viktig fremover, er at dette blir tatt hensyn til. Jeg forventer at dette får konsekvenser for det som skal skje framover i Statens vegvesen og med tingretter og jordskifteretten, sier han.
I hans hjemfylke Sogn og Fjordane er det Leikanger og Førde som er fylt opp med statlige arbeidsplasser, mens Nordfjord er «omtrent tømt», ifølge Bjørlo. Han forventer derfor at Nordfjord prioriteres når Vegvesenet skal omorganiseres i denne regionen.
(©NTB)