Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
20 september 2019 20:35
Del på Facebook
«Black Watch» ved kai i Kristiansund 17. juni 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Black Watch» ved kai i Kristiansund 17. juni 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag 23. september står Kristiansund igjen på anløpslisten til cruiseskipet «Black Watch» fra Fred. Olsen Cruises. Skipet med en kapasitet på 800 passasjerer, skal være på plass ved Storkaia klokken 08.00, og bli liggende fram til klokken 18.00. Det er andre gangen i år at skipet besøker Kristiansund. 

Skipet har i hovedsak britiske passasjerer om bord når det anløper Kristiansund, som første havn etter at skipet forlot Liverpool fredag ettermiddag. Lofoten og Vesterålen er hovedmål for det 13 netter lange cruiset, og passasjerene får oppleve Svolvær, Sortland, Tromsø og Leknes før de returnerer via Shetlandsøyene til Liverpool.

Atlanterhavsveien, Grip og Sundbåten 

– Rundt en tredjedel av passasjerene har forhåndsbestilt utflukt. Det blir seks busser totalt som skal til Atlanterhavsveien, halvparten i kombinasjon med Kvernes stavkirke, mens den andre halvparten besøker Håholmen. En gruppe skal på byvandring og en på guidet havnesightseeing med vandring i gamlebyen på Innlandet, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund & Nordmøre Havn.

I tillegg kjører Gripruta en tur til ære for cruiseturistene som kommer etter at sommersesongen er over.

– Det er meldt bra vær og turen er bekreftet, det blir kjekt, sier Ole Tønder i Gripruta.

Les også: Vinden stoppet «Saga Sapphire»

Informasjon til turistene

For de som ikke deltar på arrangerte utflukter, så stiller Visit Nordvest og havnevesenet med hver sin ressurs som tilbyr to timer med turistinformasjon om bord skipet etter ankomst.

– Dette blir satt pris på av både passasjerer og mannskap. Selv om skipet har fått informasjon på forhånd om hva en kan se og oppleve under oppholdet, er det mange som vil at vi peker på et kart og forklarer hvor de ulike tingene befinner seg, sier produktsjef Synnøve Henden i Visit Nordvest.

Black Watch er 205 m lang og 28 613 bruttotonn. Det ble bygget i 1972, ombygget i 2009 og renovert i 2016. Skipet har i dag 423 lugarer og kapasitet til 804 gjester og et mannskap på 330 personer.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse