Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2019 11:44
Del på Facebook
Equinor skal samarbeide med kinesisk selskap om havvind. Her fra havvindparken Sheringham Shoal utenfor kysten av Norfolk i England, der Equinor eier halvparten. Foto: CHPV/Scira Offshore Energy / NTB scanpix
Equinor skal samarbeide med kinesisk selskap om havvind. Her fra havvindparken Sheringham Shoal utenfor kysten av Norfolk i England, der Equinor eier halvparten. Foto: CHPV/Scira Offshore Energy / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor inngår en intensjonsavtale med kinesiske CPIH om havvind. Klimastiftelsen ZERO håper det vil føre til at Kina dropper nye kullkraftverk.

Equinors konserndirektør for nye energiløsninger, Pål Eitrheim, sier bruken av fornybare energikilder og naturgass øker raskt i Kina.

– Landet satser for fullt på å bli verdens største marked for havvind innen 2030, sier han i en pressemelding.

CPIH (China Power International Holding) er datterselskap av det statseide State Power Investment Corporation, som utvikler og driver kraftprosjekter innen både fossile og fornybare energikilder.

Administrerende direktør Jun Tian i CPIH håper på et langsiktig strategisk samarbeid med det norske selskapet. Avtalen gjelder utvikling av havvind både i Kina og Europa.

Per Kristian Sbertoli, fagansvarlig for finans i ZERO, mener Equinor kan bli en viktig aktør i markeder med enorme energibehov.

– Havvind kan bli en av de viktige løsningene for å nå målet om å stanse byggingen av ny kullkraft allerede neste år, slik FNs generalsekretær har bedt om, sier han.

Han påpeker at en rekke land i Asia fortsatt bygger nye kullkraftverk som bidrar til klimaproblemene. Når Kina nå åpner for havvind, kan Equinor og andre norske selskaper spille en viktig rolle i klimaarbeidet og samtidig skape verdier.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse