Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
30 september 2019 16:23
Del på Facebook
Mulig fergekailøsning for Kjørsvikbugen i Aure. Illustrasjon: Holbø Consulting
Mulig fergekailøsning for Kjørsvikbugen i Aure. Illustrasjon: Holbø Consulting
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund og Nordmøre Havn mener at flytende fergekaier kan være løsningen for å realisere det planlagte fergesambandet mellom Aure og Hitra.

– Vi har foreslått en helt ny løsning med en flytende stålkonstruksjon. Denne vil bygges i utlandet, noe vi har god erfaring med både når det gjelder økonomi og fremdrift, sier senior rådgiver Jan Olav Bjerkestrand i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Forslaget kan bortimot halvere kostnadene med selve fergekaiene, en besparelse på om lag 20 millioner kroner. Fergekaien vil være flyttbar og har dermed en gjensalgsverdi, hvis dette skulle bli aktuelt på sikt. 

Kristiansund og Nordmøre Havn har engasjert en designkonsulent som skal utarbeide detaljerte tegninger. Disse vil bli lagt frem for Statens Vegvesen, som er ansvarlig for prosjektering av fergekaier i det offentlige vegnettet.

– Finner vi en løsning som er kvalitetsmessig og økonomisk tilfredsstillende så kan det samme konseptet være aktuelt også for andre forbindelser, sier Bjerkestrand.  

Regionbyggende prosjekt
– En fergeforbindelse mellom Aure og Hitra er viktig for å knytte regionene tettere sammen og legge til rette for næringsutvikling. Den enorme veksten innen de blå næringene forsterker behovet for bedre infrastruktur. Blant annet forventes en stor økning i antall laksetrailere fra Hitra. Tusenvis av mennesker vil også få mer enn én time kortere reisevei til Kvernberget lufthavn, sier Bjerkestrand.  

Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal vedtok i juni å fortsette arbeidet med å realisere fergeforbindelsen mellom Aure og Hitra. I samarbeid med Trøndelag fylkeskommune og Midt-Norsk Fergeallianse (Minofas) undersøker man mulighetene for å oppnå statlig og lokal medfinansiering for raskest mulig realisering. En kostnadsbesparelse på 20 millioner kroner vil kunne være en viktig pådriver for utløsing av prosjektet. 

Modell fergekai Holbø consulting copyModell av flytende fergekai. Illustrasjon: Holbø Consulting

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø Nylig Beskjed om å flytte?
@Anne Mari SandshamnJoda, jeg kan se for meg et slikt scenario, en skyssbåt stor nok til å ta imot flere tusen passasjerer ...
Terje Sundsbø 1 minutter siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Anne Mari SandshamnHvordan kan jeg gi andre linker med tilsvarende innhold, når slike linker ikke finnes? Og ikke prøv å kverulere med ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Terje SundsbøHvorfor? Er du ikke voksen nok til å svare på det du blir etterspurt? Eller er sannheten at du ikke ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Beskjed om å flytte?
@Terje SundsbøPoenget er at siden du og RR sammeligner og påstår det er MYE verre at Gossen og Otrøya blir uten ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Beskjed om å flytte?
@Anne Mari SandshamnHva er poenget med spørsmålet ditt? Det har jo ingen relevans til saken. Du kunne like gjerne spurt om jeg ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Anne Mari SandshamnKanskje du kan gi eksempler på andre linker som på tilsvarende måte underbygger synspunktene som presenteres?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte