Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
30 september 2019 16:23
Del på Facebook
Mulig fergekailøsning for Kjørsvikbugen i Aure. Illustrasjon: Holbø Consulting
Mulig fergekailøsning for Kjørsvikbugen i Aure. Illustrasjon: Holbø Consulting
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund og Nordmøre Havn mener at flytende fergekaier kan være løsningen for å realisere det planlagte fergesambandet mellom Aure og Hitra.

– Vi har foreslått en helt ny løsning med en flytende stålkonstruksjon. Denne vil bygges i utlandet, noe vi har god erfaring med både når det gjelder økonomi og fremdrift, sier senior rådgiver Jan Olav Bjerkestrand i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Forslaget kan bortimot halvere kostnadene med selve fergekaiene, en besparelse på om lag 20 millioner kroner. Fergekaien vil være flyttbar og har dermed en gjensalgsverdi, hvis dette skulle bli aktuelt på sikt. 

Kristiansund og Nordmøre Havn har engasjert en designkonsulent som skal utarbeide detaljerte tegninger. Disse vil bli lagt frem for Statens Vegvesen, som er ansvarlig for prosjektering av fergekaier i det offentlige vegnettet.

– Finner vi en løsning som er kvalitetsmessig og økonomisk tilfredsstillende så kan det samme konseptet være aktuelt også for andre forbindelser, sier Bjerkestrand.  

Regionbyggende prosjekt
– En fergeforbindelse mellom Aure og Hitra er viktig for å knytte regionene tettere sammen og legge til rette for næringsutvikling. Den enorme veksten innen de blå næringene forsterker behovet for bedre infrastruktur. Blant annet forventes en stor økning i antall laksetrailere fra Hitra. Tusenvis av mennesker vil også få mer enn én time kortere reisevei til Kvernberget lufthavn, sier Bjerkestrand.  

Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal vedtok i juni å fortsette arbeidet med å realisere fergeforbindelsen mellom Aure og Hitra. I samarbeid med Trøndelag fylkeskommune og Midt-Norsk Fergeallianse (Minofas) undersøker man mulighetene for å oppnå statlig og lokal medfinansiering for raskest mulig realisering. En kostnadsbesparelse på 20 millioner kroner vil kunne være en viktig pådriver for utløsing av prosjektet. 

Modell fergekai Holbø consulting copyModell av flytende fergekai. Illustrasjon: Holbø Consulting

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse