Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 oktober 2019 07:38
Del på Facebook
Forskning fra USA viser at det å bruke mobil i bil er det samme som å kjøre med 0,8 i promille. Illustrasjonsfoto: Erlend Aas / NTB scanpix
Forskning fra USA viser at det å bruke mobil i bil er det samme som å kjøre med 0,8 i promille. Illustrasjonsfoto: Erlend Aas / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere bilister tas for å bruke mobil mens de kjører bil. 8.635 bilister fikk forelegg for ulovlig mobilbruk i første halvår, mot 8.089 i første halvår i fjor.

Det viser tall P4-nyhetene har fått fra Skatteetaten.

– Altfor mange bruker mobilen i bilen og det er en uting. Det er mye farligere enn mange tror, sier Nils Sødal i NAF til kanalen.

Forskning fra USA viser at det å bruke mobil i bil er det samme som å kjøre med 0,8 i promille.

– Det er langt over alle promillegrenser som er forsvarlig. Det gjør deg veldig lite bevisst på det som skjer rundt deg, sier Sødal.

Det er klart flest menn som blir tatt for bruk av mobil mens de kjører – 6209 i første halvår i år, mot 2426 kvinner.

– Jeg har ingen god forklaring på hvorfor. Det kan være fordi flere menn enn kvinner kjører bil, men det vet vi for lite om, sier Sødal.

Sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, sier det er vanskelig vite årsaken til at flere har blitt tatt. Han viser til at UP har et jevnt nivå på kontrollene.

I år ble reaksjonen skjerpet, ved at overtredelse fører til to prikker på førerkortet i tillegg til boten og fire prikker for dem som ikke har hatt førerkort i mer enn to år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse