Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB / Kurt Helge Røsand
Artikkel
02 oktober 2019 07:53
Del på Facebook
Diverse Tesla-modeller ved utleveringssenteret på Lillestrøm. Merket trekker opp salget av elbiler. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Diverse Tesla-modeller ved utleveringssenteret på Lillestrøm. Merket trekker opp salget av elbiler. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Så langt i år er det solgt 50.000 elbiler, og dermed har tallet allerede passert hva det var i hele 2018. Avgiftsfritakene virker etter intensjonen, mener NAF.

I september alene ble det solgt rundt 6.000 nye elbiler, ifølge tallene som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) la fram nylig. Det utgjorde godt over halvparten av nybilsalget.

– Dette viser at avgiftsfritakene for elbil virker etter intensjonen. Samtidig haster det med å få på plass en ladeinfrastruktur som står i stil med veksten i elbiler. Vi i NAF er bekymret for at det er for få ladepunkter og at de som finnes lader for langsomt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Han konstaterer at toppene i salget av elbiler kommer med hver store transport av Tesla Model 3.

– Andre bilmerker har også fått skikk på leveransene av elbiler. Det hjelper også godt på de gode salgstallene, sier Sødal.

Bensin og diesel stuper

Samtidig fortsetter salget av bensin- og dieselbiler å stupe. I september ble det solgt drøyt 2.000 bensin- og dieselbiler til sammen. Det er en nedgang på 75 prosent sammenliknet med september for tre år siden.

– Vi har tidligere sagt at 2019 blir det året hvor det selges flere elbiler enn diesel- og bensinbiler til sammen. Det er ingenting i salgstallene fra september som endrer dette, snarere tvert imot avslutter Nils Sødal.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse