Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
31 oktober 2019 15:36
Del på Facebook
Den nye boken om Storvik mek. Verksted i Kristiansund her vist fram av Øyvind Stavseth (t.v.), Terje Holm og Per Helge Pedersen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Den nye boken om Storvik mek. Verksted i Kristiansund her vist fram av Øyvind Stavseth (t.v.), Terje Holm og Per Helge Pedersen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye boken om Storvik mek. Verksted i Kristiansund er nå klar for salg.

Det er foreningen Næringshistorie Nordmøre som står bak utgivelsen. Foreningen har som sin hovedoppgave å ta vare på historien og historiene. Dette er den femte boken som er gitt ut i denne serien. I denne boken blir det spesielt satt søkelys på nybygg og produksjon gjennom 105 år. Redaktør for boken er Per Helge Pedersen.

Det spesielle er at det er en samlet oversikt over alle de 99 nybyggene Storvik har bygget. Øyvind Stavseth har vært prosjektleder for denne delen av boka. Han har lagt ned et enormt arbeid for å fremskaffe alle opplysningene.

Ellers er det kapitler om guanoproduksjon, sagbruk, tønneproduksjon, støperivirksomhet, fiskeriutstyr, kraner, vinsjer og maskindeler, dampmaskiner og kjeler, maskiner og utstyr, utstyr for steinindustrien, turbiner, skipsreparasjoner og riggservice.

Det er erfarne, kunnskapsrike mennesker som har skrevet om de ulike temaene. Bidragsyterne er Reidar Kjelle, Svein Gustav Olsen, Kjell Laugtug, Reidar Vårdal og Alfred Bech. I prosjektgruppen har også Einar Sæther og Terje Holm vært med.

Boken er gitt ut med støtte fra Jan H. Leithes Minnefond og Sparebanken 1 Nordvest. Nordmøre Museum har også vært en viktig bidragsyter både for utlån av bilder og med god hjelp for å finne frem opplysninger. En takk også til alle andre støttespillere som har gjort det mulig å lage denne boken.

Terje Holm i IDesign Industrikopi har hatt ansvar for grafisk design og produksjon. Boken som er trykket hos Skipnes i Trondheim, er på 216 sider. Boken er rikt illustrert med bilder og tegninger.

Boken kan kjøpes hos Ark i Kristiansund og hos Næringshistorie Nordmøre. Prisen er kr. 390.

«Ole Wirum» ble levert fra Storvik Mek. Verksted i 1967. Den var en videreutvikling av «Røeggen» (1965), som ble prototypen på en helt ny generasjon hekktrålere. Bygging av trålere dannet grunnlaget for en stor vekst utover 1960- og 1970-tallet. Foto: Nils Williams/Nordmøre museum«Ole Wirum» ble levert fra Storvik Mek. Verksted i 1967. Den var en videreutvikling av «Røeggen» (1965), som ble prototypen på en helt ny generasjon hekktrålere. Bygging av trålere dannet grunnlaget for en stor vekst utover 1960- og 1970-tallet. Foto: Nils Williams/Nordmøre museum

Bilferga «Tungenes» ble levert fra Storvik i 1966 som flaggskip til Stavangerske Dampskipsselskap. Dette var et prestisjebygg som gav Storvik en et godt omdømme i markedet. Foto: Nils Williams/Nordmøre museumBilferga «Tungenes» ble levert fra Storvik i 1966 som flaggskip til Stavangerske Dampskipsselskap. Dette var et prestisjebygg som gav Storvik en et godt omdømme i markedet. Foto: Nils Williams/Nordmøre museum

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse