Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 november 2019 21:41
Del på Facebook
Geir Ove Ystmark er administrerende direktør i Sjømat Norge, bransjeorganisasjonen for fiskeri- og havbruk. Han tar sterke ord i bruk for å advare mot havbruksskatteutvalgets forslag om en ny skatt på laksenæringen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Geir Ove Ystmark er administrerende direktør i Sjømat Norge, bransjeorganisasjonen for fiskeri- og havbruk. Han tar sterke ord i bruk for å advare mot havbruksskatteutvalgets forslag om en ny skatt på laksenæringen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bransjeorganisasjonen Sjømat Norge kaller forslaget om en ny lakseskatt for ekstremt. Det vil hemme utviklingen i næringen, hevdes det.

Organisasjonen har lenge arbeidet mot en skatt basert på at selskapene den representerer, har eksklusiv rett til å bruke fjorder og havområder.

– Bedriftene finansierer selv alle innsatsfaktorene. Produserer smolten og fôrer opp laksen. Det er ikke en naturressurs som vi høster på, sier Sjømat Norge-leder Geir Ove Ystmark.

Les også: Lakseselskapene må dele mer av kaka, mener utvalgsleder

Havbruksnæringen er sterkt konkurranseutsatt, mener Ystmark, og viser til at det investeres i landbasert lakseproduksjon mange steder i verden. En «ekstrem skatteform» kan føre til at næringen flagger ut, advarer han.

Ystmark påpeker at næringen alt i dag bidrar med skatteinntekter. Vertskommunene får også inntekter gjennom Havbruksfondet, der inntektene kommer fra salg av nye konsesjoner. Organisasjonen sier de er positive til å videreutvikle denne ordningen.

Havbruksskatteutvalget la mandag fram sin utredning. Flertallet mener næringen bør betale mer skatt av utbyttet fra den eksklusive retten til å bruke fellesskapets naturressurser. Flertallet avviser at forslaget vil ødelegge konkurranseevnen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse