Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 november 2019 09:02
Del på Facebook
Statssekretær Atle Hamar (V) i Klima- og miljødepartementet sier Norge heller trenger å bruke pengene på tunnel og rassikring, og veier som er brede nok til at to biler kan passere. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Statssekretær Atle Hamar (V) i Klima- og miljødepartementet sier Norge heller trenger å bruke pengene på tunnel og rassikring, og veier som er brede nok til at to biler kan passere. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Venstre mener regjeringen heller bør bruker den enorme summen på klimateknologi enn ferjefri E39. De får støtte fra SV, som mener veiprosjektet er utdatert.

Statssekretær Atle Hamar (V) i Klima- og miljødepartementet til sier VG at ferjefri E39 kan bli for dyrt og kan bremse viktig klimateknologi. Venstre vil heller bruke pengene på viktig utvikling av nullutslippsskip.

– Vi kan rydde opp i de forferdelig dårlige veiene, og samtidig gjøre Norge verdensledende innen grønn skipsfart, sier Hamar til avisen.

I 2013 vedtok den rødgrønne regjeringen å bruke 150 milliarder kroner på å fri stamveien fra rutetabellene. Siden har prisrammen økt til 340 milliarder. Samtidig har dieseldrevne ferjer blitt byttet ut med elektriske, og hydrogendrevne ferjer er på vei. Ifølge Hamar vil snart hver tredje ferge i Norge være utslippsfri.

– Når vi legger så mye innsats i å bli verdensledende på nullutslippsferjer og -hurtigbåter, må vi stille spørsmålet om ikke det er bedre å beholde den kaffepausen over fjorden, sier Hamar.

Statssekretæren fra Venstre får støtte fra SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes. Han mener prosjektet er utdatert.

– Når man ser hva dette koster, og man ser den alternative satsingen man heller kan få i gang, mener jeg at vi bør snu. Det er aldri for sent å snu, sier SV-nestlederen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse