Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
28 november 2019 15:20
Del på Facebook
Vestrått ved Seivika. Illustrasjonsfoto: Terje Holm
Vestrått ved Seivika. Illustrasjonsfoto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I et brev fra ORKidé – Nordmøre Regionråd adressert Fylkesutvalget med kopi til Mørebenken, uttrykkes det bekymring over økte kostnader for kollektivtransporten på Nordmøre.

Brevet er signert av leder Kjell Neergaard og er gjengitt i sin helhet nedenfor.

Regionrådet viser til forslag om takstøkninger, innføring av AutoPass og kutt i rutetilbudet for ferger på Nordmøre. Vi viser her til uttalelser fra blant annet Smøla kommune og ordføreropprøret «Nei til mer bompenger på fergene».

Ferger utgjør allerede en stor hindring og kostnad for innbyggere og næringsliv på Nordmøre. I likhet med byområder har næringslivet og pendlere behov for døgnåpne veier. Det vises til det nasjonale bompengeopprøret før valget som medførte tiltak for å redusere bompengekostnadene for vedtatte og fremtidige veiprosjekt i og rundt de store byene. Mange av fergestrekningene i vårt område representerer bompenger «i evig tid», og det er uakseptabelt at samfunn med allerede store omkostninger samtidig skal få ytterligere belastning.

Regionrådet på Nordmøre mener at:

  • Staten må finansiere fergedriften på fylkesveifergene fullt ut for å sikre like konkurransevilkår for næringslivet. Fortsatt underfinansiering er sterkt konkurransevridende og vil styrke sentraliseringen.
  • Det er uakseptabelt at kostnadene for satsing på miljøferger, i tråd med regjeringens ambisjoner, svekker verdiskapingen og næringsutviklingen ute i regionene.
  • Forslag til nye fergetakster og innføring av AutoPass vil føre til dramatisk kostnadsøkning for store deler av vårt næringsliv og for pendlere. Fylkeskommunens egne tall har beregnet at ordningen øker netto merbelastning for trafikantene i de 4 fergesambandene på Nordmøre på nesten 1 mill. årlig. Kjøretøy skal også finansiere for at passasjerer skal slippe å betale. Forutsetningen om proveny-nøytralitet vil resultere i at samband med relativt få passasjerer pr. kjøretøy må være med å finansiere samband med passasjerandel over snittet. For sambandet Arasvika-Hennset spesielt vil ordningen føre til kraftig takstøkning uten at det kommer miljøferger/elektrifisering i ny anbudsperiode Ordningen med AutoPass vil ytterligere svekke allerede tynne bo- og arbeidsmarked.
  • Mange konkurranseutsatte små og mellomstore bedrifter kan ikke overføre økte kostnader til sine kunder, noe som vil gi redusert lønnsomhet og svekket konkurranseevne som resultat.
  • B-ferga på strekningen Sandvika – Edøya må opprettholdes for å sikre nødvendig frekvens og kapasitet for næringslivet på Smøla og for pendlere i et større bo- og arbeidsmarked.
  • Nordmøre har geografiske utfordringer fra naturens side for å fungere godt som region. Å bygge regionen med et sterkt regionsenter handler også om god tilgjengelighet til bysenter, fritidstilbud, flyplass og videregående/høyere utdanningstilbud. Forslaget vil svekke Nordmøre som region og Kristiansund som regionsenter.

Fylkeskommunen har et betydelig ansvar for å bidra med gode rammebetingelser for videre vekst og verdiskapning hos våre bedrifter, for innbyggere og samfunnslivet. De fremlagte kuttforslagene fra fylkesrådmannen må vurderes på nytt for å unngå at de som er avhengige av ferge må ta en uforholdsmessig stor del av konsekvensene og kostnadene ved innsparingene. Regionrådet på Nordmøre ber våre fylkespolitikere om å bidra til gode og likeverdige muligheter for nærings- og samfunnsutvikling i hele fylket.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøEr det krigen i Ukraina som er årsaka til at Vik til Molde og Breivika til Ørskogfjellet vart lagt I ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fjern flaskehalsene!
De som ikke tror på Møreaksen må i hvert fall starte å tro på at fergeleiet flyttes vekk fra Molde ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir M PunnerudDu uttaler deg for mindretallet.Møreaksen er raskeste vei for flertallet som krysser Romsdalsfjorden på E39. Bare 40% av de som ...
Geir M Punnerud 10 timer siden Fjern flaskehalsene!
Raskeste vei? Lite trolig.  Omvei blir det for dem som IKKE skal til Molde. Og dyrere.
Terje Sundsbø 13 timer siden Fjern flaskehalsene!
Her er et sitat fra en kommentar på RBNett:Bjørn HaukebøFergefri E39 vil være en gamechanger for vår region. Det å ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse