Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
16 januar 2020 20:40
Del på Facebook
Ole Laurits Haugen, ordfører på Hitra. Foto: Hitra kommune
Ole Laurits Haugen, ordfører på Hitra. Foto: Hitra kommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige uke møttes ordførere og næringsavdelinger fra Aure, Smøla og Hitra på Sandstad, hvor blant annet Hitra-ordfører Ole Laurits Haugen var vertskap.

Mange felles saker ble drøftet og kommunene ble enige om å fortsette å treffes jevnlig fremover. Nærings- og kultursamarbeid samt felles innsats for bedre kommunikasjoner var bakgrunnen for møtet, i følge ordfører Haugen.

Det er allerede bestemt at neste samling for kommunene blir i februar og denne gangen på Tjeldbergodden i Aure, med målsetning om å skape enda sterkere relasjoner og samarbeid.

På spørsmål fra KSU.NO til Hitra-ordføreren om hva han tror om den økte interessen fra Nordmøre, i forhold til vedtak fra både Smøla og Aure om utredning av regionsflytting til Trøndelag, svarer han:

Når det gjelder nordmørskommunenes fylkestilhørighet, så er det selvsagt et spørsmål som de selv først og fremst må avklare.

Min egen personlige mening om det har vel lenge vært kjent. Og den meningen er først og fremst tuftet på behovet for å utvikle en mindre sårbar og mer attraktiv og funksjonell bo- og arbeidsregion i det geografiske grenselandet som vi har vårt skjebnefellesskap.

Samtidig er det slik at «vi e såmma folket...»

Mer om Ole Laurits Haugen

  • Født 24. juni 1954
  • Ap-politiker
  • Ordfører i Hitra kommune.
  • Bakgrunn som blant annet fiskeoppdretter.
  • Tok gjenvalg i 2019 og ble ordfører på Hitra også i denne perioden

Ole Laurits Haugen gjorde seg spesielt bemerket for nordmøringene etter et innlegg på et folkemøte vedrørende regionstilhørighet på Thon Hotel Kristiansund i januar 2016. Her forteller han hvilke muligheter vi har og hvilken hemsko han mener fylkesgrensen mellom oss er og har vært. Dette innlegget er fremdeles tilgjengelig hos TK på denne linken. Anbefales.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse