Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 februar 2020 08:44
Del på Facebook
Hybridferga B/F Tustna Illustrasjonsfoto: Terje Holm
Hybridferga B/F Tustna Illustrasjonsfoto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet vil kutte satsingen på miljøvennlige ferjer og hurtigbåter om regjeringen ikke blar opp mer penger til fylkene.

Nylig leverte Senterpartiet et forslag hvor de ber regjeringen stille opp og hjelpe fylkeskommunene med penger for å unngå skyhøye billettpriser eller kutt i tjenestetilbudet.

Utfordringen til fylkeskommunene er kravet om at alle ferjer og hurtigbåter skal være utslippsfrie om få år. Det koster å utvikle teknologien og bygge nye fartøy og dette har tvunget mange fylker til å sette opp billettprisene.

Stortingsrepresentant Liv Signe Navarsete fra Senterpartiet reagerer kraftig på at det er innbyggerne langs kysten som må svi for miljøsatsingen.

– Dette må regjeringen forstå. Hvis ikke må vi kutte all satsing på nullutslipp på båter og ferjer i fylkene, sier Navarsete til NRK.

Navarsete viser til at gamle Hordaland fylke alene har ekstrautgifter på elektrifisering av ferjeflåten på 300 millioner kroner. Hun frykter resultatet blir store kutt i bevilgningene til fylkesveiene og de videregående skolene.

– Det må komme ekstrapenger i revidert nasjonalbudsjett til de fylkene som er berørt, sier Navarsete.

Men distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) har ikke med seg løfter om pengehjelp eller konkrete tiltak når hun tirsdag besøker ferjeopprørere i Aukra. Det sa hun til NTB lørdag

– Det nytter ikke å skyve regningen over på staten. Her har fylkeskommunene et ansvar som de er nødt til å ta, sa Helleland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse