Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 februar 2020 09:42
Del på Facebook
Et matfiskanlegg i Øygarden. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Et matfiskanlegg i Øygarden. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(NB: Saken er rettet og oppdatert av NTB.)

Arbeiderpartiet foreslår en arealavgift eller produksjonsavgift for oppdrettsnæringen for å sikre inntekter til vertskommunene.

– Næringen må betale mer til fellesskapet. Det er et tydelig budskap fra oss, sier fiskeripolitisk talsperson Cecilie Myrseth i Arbeiderpartiet til NTB.

Arbeiderpartiet foreslår nå en arealavgift eller produksjonsavgift for å sikre inntekter til vertskommunene for fiskeoppdrett.

– De kommunene som stiller areal til disposisjon, må få mer igjen for det, fastslår Myrseth.

Arbeiderpartiet sier derimot nei til de modellene som ble foreslått av det såkalte havbruksskatteutvalget i fjor høst.

Flertallet i det regjeringsoppnevnte utvalget gikk inn for at oppdrettere bør betale en overskuddsbasert grunnrenteskatt à la den som allerede er innført for olje- og gassnæringen og kraftnæringen.

Arbeiderpartiet mener for sin del at dette forslaget ikke går langt nok i å sikre inntekter til vertskommunene.

– Det viktigste for oss er at kommunene får mer igjen, sier Myrseth.

Hun holder likevel døra åpen for en grunnrenteskatt der også staten får en del av inntektene.

– Man kan aldri lukke døra for godt for å se på muligheten for inntekter til staten. Men fokuset vårt er på kommunene nå, sier Myrseth.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse