Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
29 mai 2021 19:30
Del på Facebook
KLASSISK FORM: Selv om den siste generasjonen Mercedes-Benz G-klasse i praksis ble en ny bil i 2019, har den samme form som utgaven som kom på markedet på slutten av 1970-tallet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KLASSISK FORM: Selv om den siste generasjonen Mercedes-Benz G-klasse i praksis ble en ny bil i 2019, har den samme form som utgaven som kom på markedet på slutten av 1970-tallet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Den originale børstraktoren, Mercedes G-klasse, er dyr og ikke videre praktisk. Men fortsatt seriøst kul – også med dieselmotor.

Det skal godt gjøres å finne en mer ikonisk bil blant de nye som tilbys i Norge i dag enn en Mercedes G-klasse. Dette er den originale børstraktoren, bilen som ble feilparkert i snøfonner utenfor Oslo Børs på 1980-tallet av glatte menn med litt for store dresser. Geländewagen, som den het den gangen, var utviklet med tanke på militær bruk og dukket første gang opp i 1979.

Helt fra starten av var den tilgjengelig i sivil versjon. I årene som fulgte, ble den oppdatert med jevne mellomrom, men aldri mer enn at man kjente at det var en bil der komfort ikke hadde stått aller øverst på prioriteringslisten.

Så, etter 40 år på markedet, kom det en helt ny versjon i 2019. Først med kraftige bensinmotorer, og nå er også de store dieselmotorene på plass.

Sprek og tørst

Testbilen er en G400d med 330 dieselhestekrefter. Dette er den største dieselmotoren, noe som kler bilen godt. Masse dreiemoment, 700 newtonmeter, gjør at bilen kan trekke 3,5 tonn på henger. Den er også overraskende sprek. Null til hundre på 6,4 sekunder er ikke til å kimse av, ikke minst når man tar med i betraktningen at bilen veier 2,4 tonn. Det gjør også at man blir godt vant til å tanke opp bilen. Her må man regne med et forbruk på drøyt én liter på mila, men det er vel ingen som kjøper en G-klasse for å være smarte med økonomien.

Visuelt sett er denne G-klasse-generasjonen fra 2019 så å si identisk visuelt sett med gamle Geländewagen, men likevel endret på mange punkter – blant annet er den litt større, både bredere og lengre. Dette er gjort for at bilen skal tilfredsstille dagens sikkerhetskrav, som at det skal være avstand mellom motor og front.

Modernisert generasjon

Det indre er også kraftig modernisert i siste generasjon, med en ny styringsenhet og moderne teknologi som børstraktoren ikke støttet, hentet fra de andre Mercedes-modellene. Innvendig har bilen den svære, digitale skjermen man kjenner fra andre nye Mercedeser. Slik sett ble G-klasse fra og med 2019 en helt ny bil, med designen til den gamle.

Det merkes på veien. Komfortnivået er moderne og kjøreegenskapene likeså. Samtidig er det noe som henger igjen fra gammelt av: Bilen er aerodynamisk som en lecablokk, og i motorveihastigheter er det ikke til å komme ifra at det er gromt med vindsus. En nær loddrett frontrute møter ikke luft uten motstand. Når det går litt roligere er det stille, og verken motor eller dekk lager nevneverdig lyd.

I utgangspunktet er svære SUV-er en tanke vulgært. Det er biler som tar plass både på veien og visuelt. Ikke noe man går for hvis målet er å være én av mange. På den annen side begynner det å bli en stund siden nordmenn ikke ønsket å vise seg fram. Og vil man virkelig skille seg ut, er valget G-klasse. Den ligner ikke på noen anen bil, og den har stamtavle.

Svingradius

Men ettersom bilen er bygget på en gammel idé, har den mindre innvendig plass enn man skulle tro når man ser på dimensjonen. Dette merkes særlig i baksetet, der er det ikke en overflod av plass til beina. Derimot er det rikelig med takhøyde – her er det rom for luftige sveiser eller flosshatt.

En annen problemstilling er svingradiusen. 13,6 meter er ganske mye, og tar man med seg vaner fra en «vanlig» bil, blir det noen overraskelser, med påfølgende rygging. Med en høyde på nær to meter er dette virkelig ikke en bil man vil kjøre inn i et parkeringshus.

Ekstremt robust

Det er dog ikke til å komme ifra at dette er en kul bil. Den firkantede designen skiller seg fra det aller meste annet. Dette er robust funksjonalisme som skal tåle en støyt. I tillegg til de vanlige kjøreprogrammene har man også knapper som kan låse differensialen, dermed er bilen også en hardbarka terrengmaskin, og man kan trygt ta seg opp en steinrøys. Selvsagt totalt unødvendig i det sivile norske liv, da det ikke er lov til å kjøre utenfor offentlig vei.

Ikke bare har G-klasse egenskaper man knapt får bruk for, den er også overraskende dyr. Med testbilens motor koster kjerra over to millioner kroner før man har begynt å fylle på med utstyr. Det er nesten én million kroner mer enn en Mercedes GLE med samme motor. Det er bare å dra fram det slitte uttrykket «det koster å være kar».

Tekniske data

Mercedes-Benz G400d
Pris: 2.095.000.-
Pris testbil: 2.284.424.-
Motor: 6 syl. Diesel. Turbo. 2925 ccm 330 hk 700 Nm.
Aks: 6,4 sekunder
Toppfart: 210 km/t
Forbruk: 1,11 l/mil
Utslipp: 295 g/km CO2. 26,3 mg/km NOx
LxBxH: 4874/1931/1969 mm
Bagasjerom: 667/1941 liter
Egenvekt: 2397 kilo
Tilhengervekt: 3500 kilo
Tilhenger: 750 kilo

Pluss og minus

+

Klassisk design
Komfortabel
Kvalitetsfølelse

Pris
Krever plass

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse