Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
20 november 2021 19:30
Del på Facebook
PÅ VEI: Biler som ble produsert rundt tusenårsskiftet, og noen år framover, er i dag i en slags mellomfase. De har ikke rukket å bli klassikere ennå, samtidig som de ofte er for gamle til å være bruksbiler. Slik som denne Mercedes-Benz SL-modellen. Foto: Produsenten
PÅ VEI: Biler som ble produsert rundt tusenårsskiftet, og noen år framover, er i dag i en slags mellomfase. De har ikke rukket å bli klassikere ennå, samtidig som de ofte er for gamle til å være bruksbiler. Slik som denne Mercedes-Benz SL-modellen. Foto: Produsenten

På denne årstiden kan du ofte gjøre gode entusiastbilkjøp. Blant de halvgamle bilene er det flere modeller som kan ha truffet bunnen prismessig.

Det er alltid vanskelig å spå hvilke bilmodeller som vil ha en stigende priskurve – altså hvilke modeller som er på bunnen i dag, og vil bli mer verdt i tiden som kommer. Det som derimot er sikkert, er at det kan være lurt å se etter en viss type bruktbil på senhøsten: Biler som ikke lenger er bruksbiler, men entusiastbiler. Disse skal nemlig ofte i vinteropplag. Og det er ikke sjelden at noen har litt for mange, og gjerne skulle blitt kvitt et kjøretøy eller to før de må inn før vinteren.

Dette bekrefter Stein Pauli Nilsen, formann i Norsk Sportsvognklubb. Han har noen tips om hva slags kjøretøy man bør se etter hvis man skal ha noe som både er kult, og som kanskje kan bli mer verdt:

– Generelt bør man gå for originalbiler som er strøkne. Det er bedre med en original som er godt tatt vare på, enn en bil der det er byttet til mange nye deler. Litt patina er godtatt så lenge bilen er i bra stand.

Karosseriform

Og det er én karosseriform som peker seg ut.

– Biler med stigningspotensial er jo uten unntak biler med to dører. Det er fullt mulig å få til gode kjøp, spesielt på store sedaner, altså firedørs. Men tenker vi mulig stigningspotensial, eller biler som kan holde seg i pris, er det to dører som gjelder.

Hilberg Ove Johansen, daglig leder i bilinteresseorganisasjonen Amcar Norge, peker på det samme.

– Firedørsbiler er langt mindre aktuelle enn todørs og kabriolet når man ser på samleverdi og potensiell prisstigning.

Stor motor

Johansen sier det er flere fellesnevnere for bruktbiler som kan stige i pris.

– Stor motor, eller i hvert fall den største tilgjengelige, er en fordel. Så er lavt produksjonsvolum også fint, selv om onde tunger kanskje vil si at dette er fordi bilen var så stygg at ingen ville ha den. I tillegg det jeg kaller «sint foran snill». Med dette mener jeg biler som estetisk er tøffere enn standardutgavene, for eksempel som en BMW M3 sammenlignet med en BMW 316.

Johansen synes selv det er veldig gøy å spekulere i hva som kan bli verdt noe, men sier at det samtidig er vrient.

– Spekulering med kort horisont vil neppe fungere, man må se langsiktig på det, mener han.

Men han deler et triks:

– Plukk opp bilene før de er 20 år gamle. Når bilene er 13 til 15 år gamle, er de i gjerne bunnen prismessig. Da føles bilene nesten dagligdagse, og ikke som noe man skal samle på.

Nilsens kjøpetips

Stein Pauli Nilsen i Norsk Sportsvognklubb trekker fram flere BMW-modeller som det kan være verdt å sjekke ut.

– Alle modeller av BMW E46 er interessante. Disse har vært i kjelleren rent prismessig. Men det må være et ryddig eksemplar.

E46 er internkoden til 3-serien. Den ble produsert fra 1998 til 2004, med motorer fra 105 hestekrefter (316i) til 343 hestekrefter (M3). Bilen ble laget som sedan, stasjonsvogn, kabriolet og coupé, og det er de to sistnevnte som har størst potensial.

Nilsen anbefaler også neste generasjon 3-serie, særlig M3-utgaven, som ble produsert fra 2007 til 2013. Prisen på disse ligger fra rundt en halv million til 650.000 kroner i Norge i dag.

– Det var første og siste gang de puttet en V8-motor i denne modellen, kommenterer Nilsen.

Han nevner i tillegg Jaguar XK, som ble laget fra 1996 til 2006.

– Det er mange fine eksemplarer av denne GT-bilen til salgs.

XK er en stor sportsbil som både ble laget som coupé og kabriolet. Prisen ligger nå fra rundt 200.000 kroner opp mot 600.000 kroner.

En annen sportsbil som alltid har vært eksklusiv, er Mercedes SL. Disse bilene har en tendens til å bli klassikere i moden alder, og nå mener Stein at utgaven fra 1990 står for tur.

– Her er det absolutt mulig å skaffe seg et brukbart eksemplar til en hyggelig pris, sier han.

Modellen ble bygget i ti år med en rekke forskjellige motorer, fra seks til tolv sylindre. De dyreste med størst motor er priset i nærheten av 400.000 kroner, mens man får utgavene med mindre motor til under 200.000 kroner.

Johansens kjøpetips

– Blant premiumsamlerbilene er det noen sikre kort, sier Johansen. – For eksempel Ferrari 612 Scaglietti, som ble laget fra 2004 til 2010. Disse bilene er ganske dyre, rundt én million kroner, men de kommer til å stige i pris, fastslår han.

Han trekker også fram Maserati GranTurismo, i utgaven som ble laget fra 2008 til 2012.

– Dette er en oversett bil. Den kan man få for rundt 350.000 kroner pluss avgifter hvis man henter den inn fra utlandet.

Hilberg nevner også en annen heftig bil: Mercedes CL600 med en stor V12-motor, laget fra 2002 til 2005. Den har 493 hestekrefter og ble produsert i 2255 eksemplarer.

– Den har driftsutgifter som er helt ville, men er en helt vanvittig bil.

Aston Martin DB7, laget fra 1994 til 2003, er også en bil Johansen tror vil stige i verdi.

– Det som i hvert fall er et sikkert kjøp, er BMW Z3 coupé. Her har M-modellene allerede tatt av. Versjonene med store sekssylindrede motorer er de som er interessante.

BMW Z3 ble laget fra 1995 til 2002, og har en design det er delte meninger om. For rundt drøyt 200.000 kroner finner man utgavene med seks sylindre.

Johansen tror også såkalte «hot-hatcher», kompaktbiler med stor motor, er noe som kan få samleverdi i tiden som kommer.

– Her vil jeg trekke fram Mini John Cooper Work GP. Det er en bil jeg tror kommer, en bøllete småbil som ble laget i 2000 eksemplarer i 2006. Samlere har allerede begynt å plukke dem opp. Prisen ligger mellom 200.000 og 250.000.

En modell han mener har gått under radaren, og derfor kan være et godt kjøp, er Ford Focus RS. Den første kom i 2002 og ble laget i 4500 eksemplarer.

– Og så har vi et skikkelig sært, men kult valg: Alfa Romeo Mito for Maserati fra 2011. 100 biler ble laget som lånebiler for Maserati-kunder som hadde bilen på service. Nå har de begynt å lekke ut på markedet. De har 170 hestekrefter og justerbart understell. Det kan bli noen fine samleobjekter.

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse