Polestarsjef Thomas Ingenlath ber bilbransjen være åpen om utslippstallene – for hele bilens livssyklus.
Administrerende direktør i Polestar, Thomas Ingenlath, er skuffet over bilindustrien.
– Store deler av bilindustrien snakker fortsatt om å selge bensin- og dieselbiler fram til 2040. Med tanke på levetiden til en bil betyr det at disse vil forurense langt inn i andre halvdel av dette århundret, sa han fra scenen under Nordic EV Summit på Lillestrøm nylig.
Han mener det er uakseptabelt at bilindustrien fortsatt bruker penger på å utvikle forbrenningsmotorer, samtidig som bransjen også sier at disse motorene skal fases ut.
Ingenlath synes også bilbransjen er altfor hemmelighetsfull, og understreker at det er viktig at det blir mer åpenhet rundt utslipp – ikke bare fra bruken, men også produksjonen.
Volkswagens dieselskandale i 2015, der selskapet jukset slik at utslippstallene framsto som bedre enn de var i virkeligheten, har ifølge Ingenlath bare gjort åpenhet enda viktigere. Skandalen har skadet bransjens troverdighet, påpeker han.
Gjennomsiktig
– Mengden utslipp må være gjennomsiktig, gjennom hele livssyklusen. Elbiler er en god start, men det er mye som må bli mer synlig her også.
Ingenlath er klar på at elbiler langt fra er utslippsfrie, og peker på at særlig produksjonsprosessen er energikrevende.
– Kan vi lage en bil som ikke slipper ut CO2 gjennom produksjon? Det vet vi ikke ennå. Men det er det som er målet.
Polestar og Volvo har den senere tiden analysert hvor mye energi som kreves under produksjonen av bilene, både for fossilbiler, ladehybrider og elbiler, og publisert funnene. Per i dag er det elbilproduksjonen som gir mest utslipp, men over tid vil en elbil hente inn utslippstallene til en fossilbil gjennom bruk. Tiden det tar, avhenger av hva slags strømmiks det er der man lader – altså om strømmen kommer fra fornybare kilder eller for eksempel kull.
Ingenlath mener at brukerne må få informasjon om hva slags energimiks strømmen i ladefasilitetene består av.
– Vi må være til å stole på, konkluderer han.