Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
18 november 2021 13:00
Del på Facebook
LETTVINT: Denne deilige småretten lager du i en fei, uten kompliserte metoder. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
LETTVINT: Denne deilige småretten lager du i en fei, uten kompliserte metoder. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Du vet de lompene som ligger igjen i pakken? De skal aldri mer få tørke ut i skuffen.

Med gode intensjoner legger du den åpnede lompepakken i skuffen. «Disse bruker jeg til matpakka med smør og geitost», tenker du kanskje, og sekunder etter er lompene glemt. Neste gang du støter på dem, er de så tørre at de ender i søpla.

Har du vært der? Det har jeg. Men jeg liker jo ikke å kaste mat, så nå har jeg funnet en løsning: Heretter skal mine restelomper alltid bli til en norsk versjon av mexicansk tostada. Det blir så crispy, salt, fett og velsmakende at det er umulig å glemme at man har selve såla – noen halvgamle lomper – på lur i skuffen.

Den mexicanske tostadaen lages av tortillalefser. Til andre tortillaretter bruker man myke tortillaer – det vil si at tortillaene bare er stekt raskt på en takke eller i en tørr panne. Til tostada, derimot, blir tortillaene fritert i olje, slik at de minner om sprø chips. De smaker fantastisk når de toppes med en god guacamole, fullpakket av smak fra chili, frisk koriander og masse friskpresset limesaft. Oppå guacamolen igjen kan man for eksempel ha reker, «pulled pork» eller en syrlig ceviche – altså marinert rå fisk.

Jeg har valgt å toppe mine sprø lomper med en rørt tartar av laks, agurk og gressløk, bundet sammen med litt rømme og smakt til med salt og sitron. Tilberedningen er megaenkel, og både store og små fryder seg over konsistensen og smakene.

Som snacks, selskapelig fingermat eller forrett i en større meny er retten perfekt. Om man ikke har laks, kan man fint bruke andre typer fersk fisk. Oppskriften fungerer også svært bra med reker. Eller du kan gjøre den vegetarisk med en god røre av kokte asparges, litt potet og masse fersk dill.

Smørstekt potetlompe med laksetartar

Ingredienser (2 personer)

200 g laksefilet (sashimi- eller sushikvalitet)
4 gamle, tørre lomper
4 ss meierismør
1 sjalottløk
0,5 agurk
1 avokado
1 liten bunt gressløk
3 ss rømme
1 sitron
1 bit pepperrot

Framgangsmåte

Kutt lompene i kakestykker (i fire like deler), eller bruk et utstikkerjern og stans ut fine, runde skiver. Steke lompebitene gylne og sprø over medium varme i en stekepanne med godt smør. Når de er ferdige, legger du dem over på litt kjøkkenpapir så overflødig fett blir absorbert. Salt lett, og oppbevare dem i romtemperatur fram til servering.

Kutt laksen i små terninger, og legg den i en bolle i kjøleskapet i mellomtiden. Skrell agurken, kutt bort kjernen, kutt det faste fruktkjøttet i små terninger. Finhakk sjalottløken og gressløken. del avokadoen i terninger. Bland laks, agurk, sjalottløk, gressløk og avokado med rømmen. Smak til med sitron og salt.

Legg tartaren på toppen av de sprø lompene, og riv raust med pepperrot på toppen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse