Det begynner å bli en stund siden Citroën var avantgarde. Men når vi tester C5 X, vekkes gamle følelser til live.
Citroën har ikke vært det heteste merket i Norge - eller i Europa, for den saks skyld - de senere årene. Produsenten har i stor grad laget biler som ikke har vært så veldig Citroën, dog med noen hederlige unntak, som C4 Cactus og Ami, og til en viss grad elbilen Ë-C4. Felles for disse modellene er at det er mikrobiler eller kompaktbiler.
Historisk sett har det vært i den andre enden av skalaen merket virkelig har vært innovativt, både når det gjelder teknikk og design, med modeller som Traction Avant, DS/ID, CX, XM og C6. De tre førstnevnte var så langt foran i utseende og teknikk at de ble værende på markedet i rundt 20 år, uten å virke spesielt utdaterte da de ble pensjonert.
Citröens problem har etter hvert blitt at folk flest vil ha temmelig streite biler, samtidig som den gamle kundegruppen har forventet Citröen skulle fortsette å være avant garde. Når da Citröen har kommet med biler ment å tilfredsstille forventningene, har de vært for rare til å selge noe særlig. Selv folk som liker å vise at de tenker utenfor boksen, gjerne mens de er ikledd svart høyhalser, har nølt med å signere konktrakten.
Tatt sin tid
Forrige gang Citroën tok sjansen på å lage en stor bil med særegen design, kom de med C6. Den ble produsert mellom fra 2006 til 2012, og ble solgt i ti eksemplarer her til lands, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens statistikk.
Med slike salgstall er det kanskje ikke så rart at det har tatt sin tid før Citroën har prøvd seg på noe som er nærmere fem meter langt igjen. Men nå er C5 X her, og det er tydelig at produsenten har fulgt sin egen retning når det gjelder idé og design. Denne bilen føles virkelig som en Citröen.
C5 X er en høyreist stasjonsvogn med en slags coupéavrunding på taket. Det vil bli feil å si at merket aller først på banen her, ettersom Porsches Taycan Cross Turismo har de samme elementene, men det er en svært viktig forskjell: C5 X er ikke en praktisk sportsbil, men en familiebil med god innvendig plass.
Bilen deler plattform med Peugeot 508 og DS6, noe som betyr at den mangler noe som er helt sentralt her til land: en elektrisk drivlinje. Utgaven som selges i Norge, er en ladehybrid med 225 hestekrefter og en oppgitt elektrisk rekkevidde på inntil seks mil.
Da vi testet bilen over drøyt 20 mil med variert kjøring, kom snittforbruket på 0,6 liter per mil. Det er ikke så imponerende. Det er dog ventet at C5 X skal komme som elbil, men når det skjer og med hvilke spesifikasjoner, er uklart.
Duvende komfort
Dermed er lufta ganske kraftig ute av ballongen når det gjelder salget her til lands, noe som er synd. For dette er en bil som både ser bra ut og er en av de mest komfortable familiebilene på markedet.
Alle som har prøvd en av de klassiske Citroën-modellene, vet at nettopp komfort er et nøkkelord. En gang i tiden ble dette ivaretatt av de hydropneumatiske fjæringene som gjorde at bilen fløt over store og små ujevnheter. I dag gir hydrauliske fjæringer mye av den samme følelsen.
Og det skal de ha: Fjæringsoppsettet i C5 X gir en klassisk Citroën- opplevelse. Bilen duver bortover veien, her er det komfort og ikke sportslighet som har stått i oppskriften. Nå skal det sies at C5 X ikke er like vannsengaktig som sine forfedre. Takket være moderne demperteknologi kjenner man at man er i kontakt med veien og ikke bare svever over den. Og mens eldre Citröener i god fart tok svingene ved å lene seg utover, slipper du den opplevelsen i C5 X.
Tar litt sjanser
Det som taler for C5 X, hvis man ennå ikke har konkludert med at det er elbil som er tingen, er at den er priset temmelig hyggelig. Avhengig av utstyrsversjon koster den ganske store bilen mellom 460.000 og 500.000 kroner, noe som slett ikke kan kalles dyrt.
Utstyrsmessig har C5 X alt som forventes av en bil i denne størrelsen. Bakkeklaringen er mer SUV enn stasjonsvogn - nesten 20 centimeter. Sittestillingen er også i nærheten av SUV-høyde. Panoramasoltak gjør det lyst i kupeen, og bilen har doble vinduer som skal slippe inn minst mulig støy. Noe hjulstøy hører vi riktignok likevel.
Årsaken til den relativt beskjedne utsalgsprisen finner man muligens ved forsetene. Selve sittekomforten er det ikke noe i veien med, men materialvalget kunne vært mer raffinert. Dashbordet er spekket med hardplast, og designen fremstår som så rotete at man skulle tro den ble tenkt ut fem på fire på en fredag.
Det gledelige med C5 X er at den ikke ligner på alle andre - og slik sett viser at Citröen igjen tør å ta litt sjanser. Likevel er bilen praktisk nok. Der forgjengerne gjerne hadde bisarre løsninger på helt enkle ting - som blinklys på knapper som ikke retarderer, og stereo i midtkonsollen - har C5 X velprøvde løsninger som fungerer.
Den dagen C5 X kommer i elversjon, har norske arkitekter en ny favorittbil.
Tekniske data
Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Shine Pack
Pris: 499.000
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1598 ccm. 225 hk. 360 Nm.
Batteri: 12,4 kWt
Elektrisk rekkevidde: 55 kilometer
Aks: 7,9 sekunder
Toppfart: 233 km/t
Forbruk: 0,13 l/mil
Utslipp: 30 g/km CO2. 13,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 485/1550 liter
LxBxH: 4805/1864/1485 mm
Egenvekt: 1722 kilo
Tilhengervekt: 1350 kilo
Pluss og minus
+
Kul design
Klassisk Citroën-komfort
Prisen
–
Dashbordet
Feil drivlinje