For drøyt ti år siden prøvde danske Henrik Fisker å lage en hybridbil. Det gikk ikke så bra. Nå er han tilbake med en elbil.
– De første bilene blir levert i Norge i starten av første kvartal i 2023, sier Henrik Fisker (59), grunnlegger av Fisker Automotive.
Han er en snarvisitt innom Norge og Oslo Motor Show for å vise fram Fisker Ocean, elbilen som snart er på norske veier.
Henrik Fisker har langt fartstid i bilbransjen, og står bak designen på biler som Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage og BMW Z8. For ti år siden prøvde han seg med biler fra eget firma og lanserte Fisker Karma, en stor ladehybrid, noe som ikke gikk så bra. Både naturkatastrofer og leveringsproblemer når det gjaldt batterier, gjorde at selskapet gikk over ende i 2013 – etter at rundt 2500 Karma var produsert.
Nå er satsingen helelektrisk.
Fisker Ocean er en 477 centimeter lang SUV med sportslige trekk. Den kommer i flere versjoner. Innstegsmodellen skal koste 372.000 kroner, har forhjulstrekk og en oppgitt rekkevidde på 44 mil. I tillegg er det tre varianter med firehjulstrekk og en rekkevidde på litt over 60 mil. Disse er priset til fra 525.000 til 610.000 kroner.
Fisker sier de har 61.000 ordrer på verdensbasis. Av dem skal rundt 2000 være fra Norge.
Direktesalg
Planen er at bilene i hovedsak skal selges direkte via nettet. Kunden henter da bilen på en avtalt plass, eventuelt kan man få den levert hjem. Fisker sier de skal ha visningsrom i enkelte byer. De første etableres til våren, mens service er planlagt gjennom partnere i Norge.
– Det som har vært viktig for å oss i utviklingen av bilen, har vært at elementene enten må være bedre enn i andre biler, eller annerledes. Hvorfor skulle ellers noen velge Ocean?
Et resultat av denne tankegangen er vinduene. Alle, bortsett fra frontruta, kan åpnes opp.
– Med alle vinduer åpne er det nesten som å kjøre en kabriolet, sier Fisker.
Han skryter også av at Ocean skal være den mest bærekraftige bilen på markedet, med utstrakt bruk av resirkulerbare og miljøvennlige materialer.
Bilen bygges i Østerrike av Magna Steyr. Planen er å produsere rundt 40.000 biler neste år.