Annonse
NTB
Tema
NTB
05 november 2022 19:30
Del på Facebook
MANGE MULIGHETER: Det er mange biler å velge mellom på bruktmarkedet. Før man handler, er det viktig å tenke gjennom hva man faktisk skal bruke bilen til. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
MANGE MULIGHETER: Det er mange biler å velge mellom på bruktmarkedet. Før man handler, er det viktig å tenke gjennom hva man faktisk skal bruke bilen til. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Hvis budsjettet tilsier en bruktbil til maks 150.000 kroner, er det mye som kan gå galt. Men ser du etter riktig bil og gjør et skikkelig forarbeid, kan kjøpet bli et kupp.

– Bilkjøp er ofte mye følelser, men det er viktig å tenke på hva du egentlig trenger. Ha begge beina på jorda, sier Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent i Naf.

Annonse
Annonse

Han mener det første man skal tenke på, er det faktiske behovet.

– Har du seks unger, bruker du bilen til lange ferieturer, pendler du?

Når du har avklart med deg selv hvilke behov som skal dekkes, må du sette en grense for hvor mye penger skal bruke. Her tar vi utgangspunkt i maks 150.000 kroner. Det vil bety en bil som er noen år gammel, og som sannsynligvis har gått ganske mange kilometer.

Slike biler er det flust av over hele Norge, men Nilsen anbefaler at man ser på dem som befinner seg i nærheten. Da er det enkelt å få undersøkt og prøvekjørt. Dette kommer vi tilbake til. Men først: Hvilke modeller er oftest gode kjøp?

Vi har rådført oss med bilentusiast og journalist i Finansavisen Håkon Sæbø. Han står blant annet bak bilpodkasten «Mil etter mil – en podkast om bil».

Småbil

– Dette er klassen for deg som ikke har spesielle plassbehov. Utvalget er stort, og med et budsjett på 150.000 kroner finnes det flere gode alternativer med fabrikkgaranti, sier Sæbø.

Det betyr at bilene er under fem år gamle. Sæbø fram Citroën C3 som et godt valg. Innenfor prisrammen får man en 2019-modell med lav kilometerstand.

– C3 er en stilig liten bil som ofte blir litt glemt, og den er større enn man kanskje tror. Her er det ikke enormt med motorkraft, men bilen bør likevel by på en grei dose kjøreglede.

Et annet alternativ med litt gjenværende fabrikkgaranti, er Mini Cooper fra 2018. Denne er gøyal å kjøre, understreker Sæbø.

– Den har BMWs tresylindrede turbomotor med 136 hestekrefter. Mer kjøreglede er det vanskelig å finne, men bli ikke overrasket om bensinforbruket blir litt høyt. Dette er en bil du vil trives med å bruke.

Kompaktbil

– Her er selvfølgelig VW Golf et naturlig valg. Stasjonsvognutgaven sluker overraskende mye bagasje, sier Sæbø.

For 150.000 finner man Golfer som rundt fem år gamle. Sæbø trekker også fram Opel Astra.

– Den er mindre «mann med hatt» enn mange tror, sier han.

En tredje anbefaling fra Sæbø er Toyota Auris Hybrid.

– Noe traust og kjedelig, men fordelen med denne er at bensinforbruket blir lavt når du kjører pent.

Mellomstor bil

– Igjen er det fristende å trekke fram Volkswagen og den stadig respekterte modellen VW Passat. Dette er en stor bil som også er et alternativ i klassen over. Du vil skli rett inn i de riktige kretser med en nypolert, svart Passat, lover Sæbø.

Passat-eksemplene han har funnet på Finn.no til 150.000 kroner, er 2017-modeller med rundt 140.000 kilometer bak seg.

– Dieselmotoren på 1,6 liter kan være litt trøblete, så det er viktig å sjekke bilen grundig, sier han.

Storbil

– Hvis budsjettets smertegrense går ved 150.000 kroner, er det ikke lett å finne bil i denne klassen. En BMW 520d Touring fra 2011 med forholdsvis lav kjørelengde fås til rundt 150.000 kroner, men her skal man passe på, sier Sæbø.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

BMWs firesylindrede motorer kan nemlig ha feil som kan bli svært kostbare.

– Og det er generelt dyrt å sørge for at en luksusbil fra BMW, Audi eller Mercedes-Benz holder seg i god stand. Et alternativ er Volvo V70 som ikke er like god å kjøre, men som kan være mer behagelig for lommeboka på sikt.

En BMW 520d innenfor budsjettet er ti år gammel, mens en Volvo V70 er to år yngre.

Elbil

Elbiler innenfor et budsjett på 150.000 kroner finnes også, men Sæbø sier man skal være klar over at dette er biler som ikke passer til alle typer bruk.

– Elbiler i denne prisklassen vil i all hovedsak ha begrenset rekkevidde, spesielt på vinterstid, så man bør tenke seg godt om og vurdere behovet for langkjøring. Til pendling og bykjøring kan de imidlertid være spennende alternativer, sier Sæbø, og trekker fram Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf som to muligheter.

Dette må du sjekke

Når din drømmebil på budsjett er sirklet inn, har du en jobb å gjøre. Det holder ikke å bare prøvekjøre.

– Sjekk om det er ulyder og om lamper lyser. Trykk og pill på alt du finner. Sjekk lysene, sier Nilsen i Naf.

Hvis magefølelsen din fortsatt er god, råder han deg til å ta med bilen til et testsenter.

– Mange av bilene til opptil 150.000 kroner har mellom 120.000 og 150.00 kilometer på telleren, og da kan ting begynne å skje. Få en bekreftelse på at bilens tekniske tilstand er bra før du kjøper den, sier Nilsen.

Han minner også om at biler som en gang var veldig dyre, fortsatt er like dyre å reparere, selv om kjøpesummen er en brøkdel av hva bilen kostet som ny.

Hvilke rettigheter har du?

Når man kjøper bil av en privatperson, gjelder to års reklamasjonsfrist gjennom kjøpsloven hvis bilen ikke er som avtalt.

– Du må gi beskjed til selger raskt dersom du oppdager en feil du mener selgeren kan være ansvarlig for. Venter du for lenge, kan du miste retten til å kreve feilen fikset, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Vær obs på at en privat selger kan legge inn et «selges som den er»-forbehold.

– Et slikt forbehold flytter noe av ansvaret for tekniske feil fra selger til kjøper. Det skal dermed en del mer til før kjøperen har et krav mot selger. Selgeren må likevel gi informasjon om kjente feil, og den informasjonen som er gitt, må være riktig, sier Iversen.

Kjøperen har ikke noen generell plikt til å se over bilen, men dersom selgeren på grunn av bilens alder eller stand har oppfordret til å se over den, vil ikke kjøperen kunne klage på avvik han burde sett på en prøvetur.

– For litt eldre bruktbiler kan det uansett være smart å investere i en tilstandsrapport. En slik rapport kan være en billig forsikring mot en stor hodepine, sier Iversen.

Hvis bilen kjøpes av en forhandler, har kjøper fem års reklamasjonsfrist etter forbrukerkjøpsloven dersom bilen ikke er som avtalt.

– Nyere bruktbiler kan ha en rest av nybilgarantien igjen. En del forhandlere gir i tillegg kortere bruktbilgarantier for eldre bruktbiler. Også her må du gi beskjed til selger raskt dersom du oppdager en feil du mener selgeren kan være ansvarlig for. Venter du for lenge, kan du miste retten til å kreve feilen fikset. Det gjelder både skjulte mangler og feilopplysninger, sier Iversen.

Butikken har ansvar for at bilen er som avtalt, men ansvarets utstrekning vil avhenge av hvilken forventning kjøperen kan ha til den.

– Vanlige slitedeler er noe kjøperen må forvente å skifte, så lenge man er innenfor vanlig intervall for utskiftning. Det vil ofte være behov for teknisk kompetanse for å avgjøre om en feil ved bilen er noe selger er ansvarlig for, sier Iversen.

– Hvis bedriften er ansvarlig for feilen, og den ikke kan fikses, vil kjøperen i ytterste konsekvens få rett til å levere tilbake bilen mot å bli refundert inntil hele kjøpesummen inkludert renter.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse