Kulde stjeler energi fra elbilbatteriet, men det finnes noen enkle knep som kan hjelpe på rekkevidden når kulda setter inn.
Så langt i år er nær 80 prosent av alle nye personbiler i Norge elbiler, viser tall fra Opplysningsrådet fra veitrafikken. Det betyr at det er mange som går sin første elbilvinter i møte.
– Dersom du er ny elbilist, kan det være lurt å starte med det grunnleggende: Bilens offisielle rekkevidde er ikke et godt mål for vinterprestasjoner. Laboratorietesten, som fungerer som målestokk mellom ulike modeller, gjøres under ideelle forhold, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig hos Elbilforeningen.
Forberedelser
Tester Elbilforeningen har gjort over mange år, viser at en vanlig, moderne elbil gjerne beholder to tredeler av den oppgitte rekkevidden under krevende vinterforhold. Men det er uten spesiell tilrettelegging. Frydenlund har noen triks som kan hjelpe hvis man skal på en lengre tur.
– Dersom du har mulighet til å lade opp batteriet før avreise en kald vinterdag, og samtidig forvarmer kupeen med strøm fra ladeboksen, øker elbilens vinterrekkevidde fort til 80 prosent av det den klarer i sommerhalvåret. Når kupeen allerede er varm, trengs mye mindre energi fra batteriet til å vedlikeholde temperaturen.
I de fleste elbiler kan man styre klimaanlegget via en app på telefonen.
Underveis
Når man er på veien, og det er kaldt ute, bør batteriet være riktig temperert ved hurtiglading. Hvis ikke tar ladeprosessen lengre tid.
– Forvarming er en stor fordel i og med at batteripakken trives dårlig med minustemperatur. Dersom det er skikkelig kaldt, vil batteripakken bruke strømmen fra hurtigladeren til å forvarme før du får tilført ny rekkevidde.
De fleste nyere elbiler har en funksjon for temperering av batteriene. Funksjonen innebærer at man plotter inn en ladedestinasjon i navigasjonen. Noen få modeller har batteriforvarming som kan skrus på manuelt. Forvarmingsprosessen tar mellom 15 og 30 minutter, avhengig av hvor stor batteripakken er.