Annonse
NTB
Tema
NTB
18 mars 2023 19:30
Del på Facebook
JAMES BOND: James Bond kjørte Aston Martin Vanquish i «Die Another Day». Bilen koster fortsatt mye penger, men ligger i dag et par millioner under den opprinnelige nybilprisen. Foto: Produsenten
JAMES BOND: James Bond kjørte Aston Martin Vanquish i «Die Another Day». Bilen koster fortsatt mye penger, men ligger i dag et par millioner under den opprinnelige nybilprisen. Foto: Produsenten

Biler som har passert 20 år, slipper engangsavgift ved import. Er du i markedet for en slik bil, har ekspertene gode tips. Og er du heldig, blir bilen bare mer verdt i tiden som kommer.

Blant 20-åringene er det mange biler som kan kalles entusiastbiler. En slik interesse fra kjennere kan selvsagt påvirke verdien.

Annonse
Annonse

– Det norske markedet for entusiastbiler har tilpasset seg 20-årsregelen raskt, etter at den ble innført i 2019. Dermed står ikke kuppene i kø om du har lyst til å importere din egen entusiastbil. Men selv om det ikke nødvendigvis er mye penger å spare, er utvalget selvsagt bedre hvis du ser ut av Norge. Det blir enklere å finne drømmebilen, sier David Kordahl Andersen, redaktør i Bil og Motorbloggen.

20-årsregelen betyr at man kan hente inn en bil fra utlandet, som er fra 2003 eller eldre, uten at man trenger å betale engangsavgiften. Men man må betale moms.

– For at import av entusiastbil skal lønne seg, bør du derfor gjøre jobben selv. Men det kan jo bli en hyggelig tur og opplevelse i seg selv. Du kan gjøre gode kjøp om du tenker utenfor boksen og kikker på modeller som er litt «glemt».

Aston Martin Vanquish

– I høyere prissjikt er det flere spennende modeller fra den aktuelle epoken, men hvorfor ikke gå for maksimal stil og klasse med Aston Martin Vanquish? Lite er kulere å ankomme i enn dette, sier Andersen.

Vanquish kom på markedet i 2001, med en V12-motor på 460 hestekrefter og en topphastighet på over 300 kilometer i timen. I 2003 kostet bilen i overkant av 2,8 millioner kroner i Norge.

Stein Pauli Nilsen, formann i Norsk Sportsvogn Klubb, trekker også fram Vanquish.

– En kostbar doning, med utfordringer hvis noe må skiftes, for den er dyr å reparere. Samtidig en veldig lekker bil med pondus. Denne modellen etablerte et tidløst utseende på Aston Martin. Det var en fantastisk flott og moderne vogn i 2003.

Andersen kaller bilen «en hypermoderne super-Gran Turismo» bygget i karbonfiber og lettmetall.

– Og den er selvsagt kjent fra James Bond-filmen «Die Another Day». Regn med å betale fra 750.000 kroner før moms, og husk et solid vedlikeholdsbudsjett.

Mercedes SLK 320/32 AMG

– Fra dette merket er SL en favoritt det florerer av. Lillebroren SLK fra 1996 er imidlertid litt glemt, kanskje med rette. I Norge er nesten alle bilene firesylindrede og mangler «det lille ekstra». Men nå er jo 90-tallet hot igjen, så hvorfor ikke skaffe seg en SLK 320 med V6-motor på 218 hestekrefter for så lite som 50.000 kroner i Tyskland?

Andersen trekker også fram SLK 32 AMG med kompressormatet motor på 354 hester til under 200.000 kroner i dag, «hvis du virkelig vil ha noe som sparker». De to modellene kostet henholdsvis 660.000 og 997.000 kroner i 2003.

Porsche 911

– Sportsbillegenden 911 kommer vi ikke unna. 996-generasjonen fra 1997 har lenge vært litt «ut», men kanskje den snart er på tur inn i varmen? Bilene er forholdsvis rimelige i Norge, med priser fra 300.000 kroner. Importerer du en selv, kan du velge og vrake i den nyere og mer attraktive facelift-versjonen til samme pris.

Disse utgavene har en 3,6-liters motor med 320 hestekrefter.

– Legger du på litt, får du Carrera 4S med det brede Turbo-karosseriet. Og husk: En Porsche 911 skal alltid ha manuell girkasse. Det er morsommere og sikrer verdien bedre i fremtiden.

Andersen sier man må være oppmerksom på «IMS-problemene», som er en potensielt kostbar svakhet i et lager på akslingen som kobler veivakslingen med kamakseldriften.

I 2003 kostet 911 Carrera 4S 1,25 millioner kroner.

Alpina B3 3,3

Andersen mener E46-generasjonen fra år 2000 byr på den kanskje beste BMW M3 noensinne.

– Den er det ikke mye å spare på import av, men hva med en Alpina med samme karosseri? Merket er spesialister på trimming av BMW-biler og jobber sammen med fabrikken under utviklingen av sine modeller.

Han beskriver bilen som en blanding av BMW-M og luksus.

– Ikke like ekstreme som M-bilene, men mer komfortable og brukervennlige. For under 200.000 kroner kan du skaffe deg en E46-generasjon Alpina B3 med herlig 3,3-liters sugemotor på 280 hestekrefter, og obligatorisk manuell girkasse for maksimal kjøreglede.

Nilsen i Norsk Sportsvogn Klubb, som også driver entusiastklubben Alpinacars Norway, legger til:

Annonse
Annonse

– En fordel med brukte BMW Alpina er at de sjelden er klusset med eller modifiserte. En BMW Alpina må være original. Den er ferdig satt opp og harmonisert fra fabrikken. Man setter ikke spacere på en BMW Alpina.

Spacere er plater som gjør at hjulene kommer lenger ut i hjulhuset.

En BMW Alpina er uansett et uvanlig syn i Norge

– Det er kun noe over 100 registrerte BMW Alpina-er i Norge, sier Nilsen.

Audi RS4

– Første generasjon Audi RS4 er kanskje Audis kuleste bil noensinne. Den kom mot slutten av 1999 og ble bare produsert til september 2001. Produksjonen var begrenset til rett over 6000 biler, så noe stort utvalg er det ikke, men første generasjon RS4 står for en spennende del av Audis historie, sier Håkon Sæbø, biljournalist i Finansavisen. Han står blant annet bak «Mil etter mil – en podkast om bil».

RS4 har en 2,7-liters biturbo V6-motor med 381 hestekrefter.

Sæbø sier man kan få fine utgaver med lav kilometerstand til mellom 600.000 og 700.000 kroner i utlandet. Startprisen i Norge i 2001 var 1,1 millioner kroner.

Hummer H2

– Med design som et pengeskap, 6 liter V8-motor på 320 hestekrefter og en framtoning så brutal at selv de minst skvetne kvapp til da den dukket opp i bakspeilet, ble Hummer H2 liksom selve symbolet på den store stygge SUV-en, sier Benny Christensen, som er bilekspert i Broom.

Hummer H2 ble laget fra 2003 til 2009, og Christensen sier det gikk det bratt nedover med hele stor-SUV-segmentet i perioden. SUV-ene ble mindre lettere og mer kompakte.

– Dette til tross, Hummer H2 er et ikon og like amerikansk som Coca-Cola og hamburgeren. Dette er garantert et samleobjekt for framtiden.

Bilene ligger på rundt 200.000 kroner i utlandet.

Mazda RX8

– Mazda har innimellom gått sine helt egne bilveier. Blant annet når det gjelder motorer. Tross gjentatte nedturer med tanke på holdbarhet, holdt de liv i wankel-motoren lenge. Den så langt siste modellen var smått geniale RX8, sier Christensen.

RX-8 har en uvanlig bakdørløsning og en hissig, turtallsvillig wankelmotor.

– Mazda forsøkte å kombinere en forholdsvis fornuftig familiebil og en sportsbil. En vanskelig oppgave. Ingen har vel vært nærmere å klare det enn det Mazda var med denne modellen?

RX8 kostet rundt 500.000 kroner i Norge i 2003 og ligger på godt under 100.000 i utlandet i dag.

Porsche Cayenne

– Dette er bilen som reddet Porsche. Intet mindre. Sportsbilsalget sank, mens SUV-salget økte mye og fort. Porsche lanserte sin Cayenne til en mildt sagt blandet mottakelse. Når den første skepsisen hadde lagt seg, ble bilen en stor suksess. Og det er den fortsatt.

Da Cayenne kom på markedet i 2003, kostet den fra 1,3 millioner kroner i Norge. Nå er prisen i utlandet rundt 100.000 kroner.

Sæbø i Finansavisen trekker fram Turbo-versjonen som en mektig opplevelse, men nevner at bilen også har et formidabelt bensinforbruk. Turbo-utgaven ligger på rundt 200.000 i utlandet.

– Dette var kanskje det aller kuleste du kunne parkere utenfor hytta for 20 år siden. Særlig om man klinket til med en Turbo-utgave med V8-motor. Med 450 hestekrefter og 0–100 på drøyt 5 sekunder var det veldig få som holdt følge, sier Christensen.

Importtips

– Å importere bil er ikke lett, men kan gjøres til en morsom opplevelse. Min anbefaling er å ikke stresse, men heller å ta seg god tid og undersøke potensielle biler nøye. Spesielt viktig er det å sjekke servicehistorikken. Jeg vil i tillegg anbefale å la et verksted med spesialkompetanse på det aktuelle bilmerket ta en grundig gjennomgang, sier Håkon Sæbø.

Sæbø mener at man ikke nødvendigvis må bruke et autorisert merkeverksted. Det kan fungere like bra med et frittstående verksted som spesialiserer seg på entusiastbiler.

– Mitt råd er å benytte seg av den store kunnskapen som finnes på bilforumene rundt om, og spørre etter gode tips til hvor man kan få sjekket en bruktbil grundig.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse