Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
19 mars 2023 19:30
Del på Facebook
DEBUT: Med en butikk på Karl Johan i Oslo debuterer amerikanske Lucid i Norge. Lucid Air er svært aerodynamisk, med en luftmotstandskoeffisient på 0,19. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
DEBUT: Med en butikk på Karl Johan i Oslo debuterer amerikanske Lucid i Norge. Lucid Air er svært aerodynamisk, med en luftmotstandskoeffisient på 0,19. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ingen av dagens elbiler går lengre mellom ladingene enn Lucid Air. Men fornøyelsen koster.

Lucid er et nytt bilmerke - de første bilene var på veien i USA i fjor. Selskapet åpnet nettopp sitt første lokale i Norge, midt i gågata Karl Johan, vegg i vegg med luksusmotehuset Louis Vuitton.

Annonse
Annonse

Lucid er langt fra det eneste bilmerket som har debutert på det norske markedet de siste årene. Men på minst én måte skiller merket seg fra de aller fleste andre: Selskapet bak er en amerikansk oppstartsbedrift - ikke et kinesisk selskap.

Første bil ut er Lucid Air, som foreløpig er tilgjengelig i én utgave i Norge. Prisen ligger på to millioner kroner.

Ved åpningen var konsernsjef Peter Rawlinson på plass i Oslo. Det var han også for 25 år siden, da jobbet han med Think. Etter det har han vært med på å utvikle Tesla Model S før han gikk til Lucid.

– Vi begynner med en dyr bil, der marginene er størst. Etter hvert vil det komme mindre biler fra Lucid, sa Rawlinson.

Prisen på introduksjonsutgaven i Norge er stiv, men Air Dream har også egenskaper som er ganske spesielle. Performance-utgaven har 1111 hestekrefter og en rekkevidde som er oppgitt til rekordlange 86 mil. Range-utgaven har litt færre hestekrefter og to mil lengre rekkevidde.

Annonse
Annonse

Stort batteri

Noe av forklaringen er et batteri på hele 118 kWt. Men bilen skal også ha et svært lavt forbruk til å være en bil på nær fem meter, 1,49 kWt per mil.

Rawlinson skrøt også av svært god innvendig plass, som skyldes at motorene er svært små. Lucid lager og konstruerer det aller meste selv, inkludert batteri og motor. Batteriet har en 900-volts arkitektur som gjør at de tåler mye strøm, og maks ladefart er 350 kilowatt. Målet er at Lucid etter hvert skal selge teknologien til andre bilselskaper.

I løpet av kort tid kommer det billigere versjoner av Air. Disse vil koste rundt én million kroner.

Rawlinson fortalte at de håpet å produsere mellom 10.000 og 14.000 biler i 2023, og at de senere i år skal vise fram en SUV basert på samme plattform som Air. Den skal hete Gravity.

Lokalene på Karl Johan egner seg ikke til utlevering og prøvekjøring, så et anlegg for dette skal etableres litt utenfor bykjernen. Der skal også service utføres. Det foreligger ingen umiddelbare planer om flere forhandlere rundt i Norge, men Rawlinson regnet med at det vil koomme på plass over litt tid.

De første kundebilene er ventet til Norge i juni.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse