Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
22 april 2023 19:30
Del på Facebook
LUKSUS: Nio ET7 er en luksuriøs elbil, over fem meter lang og med mye utstyr. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
LUKSUS: Nio ET7 er en luksuriøs elbil, over fem meter lang og med mye utstyr. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Nio ET7 er stor, behagelig og luksuriøs. Men en smart familiebil er det ikke.

Nio første sedan, ET7, er en bil det er fort gjort å tenke på som en Tesla Model S-konkurrent. Den ytre formen er ikke ulik, og de er begge rundt fem meter lange.

Annonse
Annonse

Nio ET7 har også mye motor, 653 hestekrefter, nesten like mye som Model S AWD. Det betyr en null-til-hundre-tid på 3,8 sekunder. Naturligvis ikke noe man trenger i hverdagen, men skal man konkurrere i denne klassen, må slike ting være på plass.

Komfort og eleganse

Kjøreegenskaper er et annet element som teller for kunder som er på jakt etter en stor og kraftig bil. Her er ET7 veldig god. Den er uanstrengt sporty og ikke minst komfortabel. Så lenge man holder dempere og fjæring i komfort-settingen, blir kjøreturen svært behagelig, godt hjulpet av akselavstand på mer enn tre meter.

Førermiljøet er preget av minimalistisk eleganse, lik det man finner i SUV-en EL7 fra samme merke – med en liten skjerm som byr på kjøreinformasjon bak rattet, og en større skjerm i midten med nær sagt alt annet. Materialene er stilige, designen likeså. Interiøret føles langt mer forseggjort enn i en Tesla. Det er helt klart at Nio ønsker å være et premiummerke, og at de behersker nivået.

Det gode liv i baksetet

For baksetepassasjerene er det romslig som i en liten stue. Beinplassen er formidabel, og i det høyre setet bak kan man i tillegg trykke på en knapp slik at setet foran, hvis det ikke sitter noen der, trekker seg langt forover. Det er i dette momentet det demrer at Nio står for en annen filosofi enn det man er vant til fra europeiske og amerikanske elbiler. Hos Nio er det nemlig slik at komforten for to personer i baksetet trumfer andre hensyn.

Til tross for de ytre målene og den rause plassen i kupeen, er ikke ET7 videre praktisk. Det er ikke mulig å legge ned bakseteryggen, og bagasjerommet er overraskende lite til å befinne seg i en så stor bil. I Model S er det til sammenligning cirka dobbelt så stort. Videre har Nioen et lite bagasjelokk i stedet for en åpning som går helt opp til taket. Og på taket, der kan man ikke ha et stativ. Foran finner man ingen frunk, og under gulvet i bagasjerommet er det i beste fall plass til én ladekabel.

Der ET7 henter seg litt inn på det praktiske, er med hengerfestet. Bilen kan dra en henger på to tonn. Den skal også ha et plusspoeng for den lille luken i baksetet, som gjør det mulig å stikke lange ting gjennom seteryggen.

Grei rekkevidde

Når man kikker litt under skallet, blir man med andre ord raskt klar over at dette er en ganske annen type bil enn Model S. Nio ET7 minner mer om en stor og sprek bil à la for eksempel fossilbilen BMW 8-serie Gran Coupé, en bil laget for å sluke mil på lange turer.

Nio ET7 er i øyeblikket tilgjengelig med to batteristørrelser. Testbilen har det som foreløpig er størst, på 100 kWt, og en oppgitt rekkevidde 58 mil. I virkeligheten, med et par plussgrader i lufta, virket ti mil kortere rekkevidde mer sannsynlig.

Annonse
Annonse

Bilen har en litt merkelig måte å formidle forbruk på. Man kan lese av snittforbruket for de siste ti milene, men ikke mer. Da vi testet bilen, lå forbruket, ifølge bilen selv, rundt 2 kWt per mil. Forbruket er dermed langt høyere enn i Tesla Model S, men likevel akseptabelt for en bil av denne størrelsen. Som for mange andre kinesiske biler er ikke ladefarten blant de beste, 130 kilowatt.

ET7 er rett og slett en litt annen type bil enn det man kan tro ved første blikk. Den fungerer til en viss grad som en familiebil, men er vel så mye en slags luksusbil for folk setter pris på å være baksetepassasjer. Det kan henge sammen med opphavslandet, der dette er en egen sjanger. I Kina får man eksempelvis Audi A4 i lang utgave, der den ekstra plassen er viet baksetet.

Nisjebil

Samtidig er det absolutt å anbefale å sette seg bak rattet. ET7 er en svært behagelig bil, og med et par tastetrykk kan det også bli en ekstremt kvikk bil. Kvalitetsfølelsen er god, og det er ikke noe i veien med Nios ambisjoner. På kort tid har de lansert tre bilmodeller, og straks er den fjerde her. Sistnevnte er en mindre sedan, ET5, som havner i konkurranse med Tesla Model 3.

Sammenlignet med andre elbilmerker har Nio et mulig spar ess, nemlig batteribytte. Opplegget er at man kan kjøre innom en Nio-stasjon og få et nytt, fulladet batteri på fem minutter. Foreløpig er det fire slike stasjoner i Norge, men flere er på vei. I tillegg er ET7 betydelig billigere enn for eksempel Model S, og enda billigere i innkjøp hvis man velger batterileie.

I et etter hvert bredt elbilutvalg kan det tenkes at det er plass til en bil med en litt uvanlig løsning på det praktiske, som samtidig leverer på komfort og kjøreegenskaper.

Tekniske data

Nio ET7 LR
Pris: 806.750 kroner (606.750 kroner med batterileie på 1399 kroner i måneden for 75 kWt, 1999 kroner i måneden for 100 kWt)
Motor: To elmotorer. 653 hk 850 Nm.
Batteri: 100 kWt
Maksimal ladefart: 130 kW
Forbruk: 1,83 kWt/mil
Rekkevidde: 580 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 3,8 sekunder
Mål (LxBxH): 5101/1987/1509 mm
Bagasjeplass: 363 liter
Vekt: 2379 kilo
Tilhengervekt: 2000 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Kraft
Opplevd kvalitet

Upraktiske løsninger
Ukjent merke

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse