Lotus går fra små sportsbiler til store, luksuriøse SUV-er. Samtidig etablerer de seg for første gang i Norge.
Fram til nå har Lotus vært kjent for lette og snertene sportsbiler. Når de nå etablerer seg i Norge, er det med noe helt annet. Eletre, bilen som lanseres samtidig som åpningen, er en 2,5 tonn tung SUV – selvsagt elektrisk.
– Vi tror ikke Lotus-entusiastene har noen problemer med det. Jeg mener vi følger Lotus' grunnidé ved å være innovative, sier Niels de Gruijter, daglig leder for Lotus Cars Europe.
Han forteller at Eletre er et resultat av dagens bilmarked, der SUV-er er populære og elbiler er framtiden.
– Det er der kundene er.
De Gruijter forteller at de vil gjøre det på sin egen måte, med biler som han mener vil ta Lotus’ DNA videre. Dette innebærer blant annet en mindre SUV neste år, og at det fortsatt vil komme sportsbiler. Merket sikter mot det øvre sjiktet, high end-markedet, og han legger ikke skjul på at Porsche er en konkurrent. Eletre har en startpris på 990.000 kroner, mens den dyreste utgaven koster 1,6 millioner kroner.
Flere butikker
Bakerst i lokalet står det en sportsbil, Emira, som kan leveres med en fire eller sekssylindret motor. Som trolig er den siste fossilbilen fra merket. Representanter fra selskapet sier den ikke ennå har noen norsk pris, men anslår at den vil starte på cirka 1,5 millioner kroner.
Butikken Lotus åpner i Oslo er en såkalt «flagship brand store», som skal være en av fire i Europa. Den ligger i sentrum og er en viktig del av merkevarebyggingen til Lotus.
Merket skal også være til stede i andre norske byer, men da gjennom samarbeid med etablerte forhandlere. Så langt er det signert avtaler tre steder: Trondheim, Bergen og Skien.
Kinesiske Geely er majoritetseier i Lotus. Geely eier også Volvo, Zeekr, i tillegg lager de biler under Geely-navnet og er deleier i Smart. Eletre bygges i Wuhan, Kina, mens hovedkontoret til Lotus er i Hethel, Storbritannia. Den norske avdelingen er del av en plan om et større fotavtrykk i Europa når Lotus skal gå fra å kun selge sportsbiler, til å tilby biler for et bredere marked.
– Årsaken til etableringen i Norge er at vi ønsker å være til stede i Skandinavia, og Norge er verdensledende når det gjelder elbiler, så det er naturlig å starte her, de Gruijter.
De første kundebilene av Eletre kommer til Norge i månedsskiftet september/oktober.