Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
09 september 2023 19:30
Del på Facebook
DEN FØRSTE: Honda e: Ny1 er merkets første forsøk på en elbil til massemarkedet. Det har blitt en blandet opplevelse. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
DEN FØRSTE: Honda e: Ny1 er merkets første forsøk på en elbil til massemarkedet. Det har blitt en blandet opplevelse. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Hondas første elektriske SUV byr på mye positivt, men produsenten har «glemt» et par sentrale detaljer.

Som de andre japanske bilprodusentene har Honda vært treige med elbiler. De kom riktignok med Honda E for et par år siden – som ser skikkelig kul ut, men er en liten bybil med kort rekkevidde og dermed begrenset nedslagsfelt i dagens mangfoldige elbilflora.

Annonse
Annonse

Med e: Ny1 har Honda et kjøretøy med helt andre muligheter. Dette er en kompakt-SUV som vil konkurrere med kjente størrelser som Hyundai Kona og Kia Niro – modeller som har vært med en stund, og som nylig er oppgradert.

Før vi går videre, må vi stoppe opp ved navnet. e: Ny1 ser veldig kryptisk ut, men akkurat som i en SMS fra en tenåring blir bokstavene til et ord når man sier dem helt ut på engelsk. Muntlig er bilens navn altså «anyone». Om det blir noe mer forståelig av den grunn, er et annet spørsmål.

Grei pris

Honda har ikke tatt noen sjanser med designet, slik de iblant har gjort med bilmodellene sine tidligere. I stedet har de satset på rene linjer. Resultatet har blitt en stilig doning i sitt segment, ikke minst når den – som testbilen – er kledd i lakken «Aqua Topaz Metallic».

Prismessig ligger e: Ny1 i samme gate som Kona og noe under Niro. Det betyr en velutstyrt bil til 420.000 kroner. Det er med andre ord ikke en billigbil, men et stykke under tilsvarende biler fra premiummerkene.

I likhet med konkurrentene har e: Ny1 en batteripakke på drøyt 60 kWt, forhjulstrekk og litt over 200 hestekrefter – en slags standard i dette segmentet. Honda oppgir en rekkevidde på 41 mil og et snittforbruk på 1,82 kWt per mil. Vi opplevde at bilen brukte mindre strøm enn oppgitt. På en variert langtur på 25 mil klokket vi inn 1,65 kWt, mens et femmilstrekk i høye motorveihastigheter ga 1,72. Det er med andre ord rom for å skvise ut litt mer enn fabrikktallene antyder, samtidig var bilens eget telleapparat noe mer pessimistisk. Men å si at den klarer en rekkevidde på 40 mil, er en påstand som holder vann, selv i disse tider.

Treig lading

Rekkevidden er altså fullstendig akseptabel, og på tur er det uansett greit med en pause etter noen timers kjøring. Problemet er bare at bilen har en maks ladefart på 78 kilowatt, noe som er veldig 2015 og borger for langdryg pause. I tillegg har den ikke varmepumpe, så batteriet kan ikke preppes til perfekt temperatur før ladeøkta.

Vi tok en ladepause med 35 prosent igjen på batteriet og mange ganske hurtige mil i forkant. Da tok bilen imot 48 kilowatt som dalte ned mot 40 etter noen minutter. Det er treigt.

Til bilens forsvar er verken Niro eller Kona er Lynvingen ved laderen. Men en bil som er bygget som en elbil fra grunnen av i dag, bør fikse mer strøm enn e: Ny1.

Irriterende

Det er også et par andre ting som kan være en kraftig bremsekloss for norske kunder: Bilen kan verken ta taklast eller tilhenger.

Annonse
Annonse

Og det er synd, for e: Ny1 har en rekke veldig gode kvaliteter. Den er romslig, særlig i kupeen. Bakseteplassen er virkelig god, både for bein og hode. Riktignok er setet i midten ganske ubrukelig når det gjelder komfort, men to stykker har det fint på lange turer. Bagasjerommet er litt mindre enn konkurrentenes, men spiser unna greit med løsøre. Men igjen er det en liten hake her, som lett kunne vært unngått: D et er ikke skiluke i baksetet, det kan kun deles i en 40/60-splitt.

Det er nesten så man blir litt irritert på at Honda ikke har gått en ekstra mil og ryddet opp i disse tingene. På veien er nemlig e: Ny1 svært fin. Den er nøytral og passe sprek, et behagelig framkomstmiddel som ikke byr på noen overraskelser. Alt kjennes godt avstemt. Understellet gjør en bra jobb med å levere komfort.

Utdatert

Interiøret er i riktig kvalitet, en blanding av plast og kunstskinn som ser grei ut og gir en robust følelse. Skjermen med kjøreinformasjon har god grafikk, med hvitt på svart, mens den høydestilte skjermen i midten byr på mye informasjon som er noe mer rotete. Men det er praktisk at denne skjermen stikker ganske høyt, slik at kartinformasjonen øverst ikke krever at man tar vekk blikket fra veien i lang tid.

Det kan være verdt å vite at en del av menyene som har med selve kjøringen å gjøre, kun kan brukes når bilen står stille. Så hvis man for eksempel ikke ønsker piping hver gang man passerer fartsgrensen, må dette fikses før man setter i gang.

Det er en litt ergerlig følelse man sitter igjen med når det gjelder e: Ny1. Mye er bra med bilen, men manglene gjør at den posisjonerer seg for dårlig i et elbilmarked som ser nye modeller hver eneste uke. For fem år siden hadde e: Ny1 blitt en bestselger. Det blir den ikke i dag.

Tekniske data

Honda e: Ny1 Advance
Pris: 427.000 kroner
Motor: Elmotor. 204 hk. 310 Nm
Batteri: 62 kWt
Maksimal ladefart: 78 kW
Rekkevidde: 412 kilometer
Forbruk: 1,82 kWt/mil
Toppfart: 160 km/t
0-100: 7,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4387/1790/1584 mm
Bagasjeplass: 361/1176 liter
Vekt: 1580 kilo

Pluss og minus

+

Ryddig utseende

Bra plass bak

Ladefart
Mange praktiske mangler

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse