Svært få har kjøpt ny bensinbil i år.
Til og med november er det registrert 1310 nye bensinbiler i Norge i 2023. Det gir en markedsandel på 1,1 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. På samme tid i fjor hadde bensinbilene en markedsandel på 2,8 prosent. Også diesel- og hybridbilene taper terreng.
Elbilene står nå for 83 prosent av alle nybilregistreringene, mot 78 prosent i fjor.
Den mest solgte bensinbilen er Suzuki Swift med 181 biler. Det sier sitt når en spesialmodell som BMW M3 ligger på femteplass på statistikken over bensinbiler, ettersom dette er en bil med startpris på nær 1,4 millioner kroner. Bilen ble solgt i 50 eksemplarer. Porsche 911 er på sjuendeplass. Bensinbil har med andre ord blitt en spesialnisje.
Det lave bensinbilsalget, sammen med endringene som er varslet i statsbudsjettet for 2024, gjør at Elbilforeningen tror målet om kun salg av utslippsfrie personbiler i 2025 er innen rekkevidde. Ladbare hybrider får i snitt nesten 50.000 kroner mer i engangsavgift, mens nye bensin- og dieselbiler får 17.000 kroner i høyere avgift sammenlignet med 2023.
Positivt overrasket
– Dette øker konkurransekraften til elbilene, noe som er svært viktig for at vi skal komme i mål, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, i en pressemelding.
Bu mener statsbudsjettet bidrar til at vi ser slutten for det hun kaller «nye forurensende biler».
– Etter at vi tidligere i år har kritisert regjeringen for å ha latt elbilandelen i nybilsalget flate ut, er vi nå positivt overrasket over grepene som er tatt, sier Christina Bu.
Bilpark i endring
Selv om andelen elbiler i den norske bilparken er i vekst, tar det tid før andelen elbiler blir større enn andelen fossilbiler.
Tall fra Statens vegvesen viser nemlig at norske personbiler i snitt er 18 år når de vrakes, mens det kun er noen få år siden elbilene oppnådde høye markedsandeler i nybilsalget. For fem år siden, i 2018, var elbilandelen i nybilsalget 30 prosent.