Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
13 desember 2023 13:00
Del på Facebook
PANNACOTTA: En riskrem-pannacotta blir en deilig base for karamellsaus og klementin. Foto: Gorm Kallestad / NTB
PANNACOTTA: En riskrem-pannacotta blir en deilig base for karamellsaus og klementin. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Årets juledessert kombinerer tradisjon og fantasi, uten å vike en tomme fra de klassiske, krydrede og søte julesmakene.

Riskremen skal man ikke tulle for mye med. Den er best når den er luftig, søt og med perfekt balanse mellom mengden kokte riskorn og krem. Aller best smaker den etter min mening med en kirsebærsaus til, men her er variantene mg preferansene mange.

Annonse
Annonse

Tradisjonelt – og ofte fortsatt – er riskrem et produkt av restene fra risgrøten man har servert tidligere på dagen. Sånn sett har vi enda en grunn til å heie på riskremen. For matsvinn er helt feil, i jula som ellers i året.

Desserten vi presenterer her, har dobbelt restepotensial: Den kan lages av grøtrester, eller av rester fra en tidligere riskrem-dessert.

Når det kommer til selve basen, risgrøten, så har jeg endt opp med å blande risen og melken i en gryte eller i en ildfast form, og bake den i ovn med lokk eller aluminiumsfolie på. Da opplever jeg at risgrynene absorberer væsken mye jevnere, og – kanskje aller best – jeg slipper å bekymre meg for at grøten brenner seg i bunnen eller røre unødig mye i den. Mye røring vil ofte knuse grynene, noe som ikke er så heldig for konsistensen.

Som tilbehør har jeg brukt en annen juleklassiker denne gangen, nemlig klementiner. Lager du en rask karamell på sukker, en knert smør og noen hele, varme kryddere, får du en fantastisk karamellsaus som klementinbåtene kan vendes inn i. Om du ønsker litt ekstra sprøhet i desserten, kan du grovhakke litt brente mandler som strøs på toppen. Eller du kan prøve et morsomt og sprøtt tilbehør av sjokolade. Da steker du hvit sjokolade på stekebrett med bakepapir til den er blitt brun, men ikke brent. Etter at sjokoladen har fått kjøle seg ned, kan du hakke den opp i mindre biter – og vips har du noe som minner om Daim. Om alt dette virker masete midt i julestria, så kutter du bare opp julemarsipan i små biter og dytter dem innimellom klementinbåtene. De søte, seige smaksbombene løfter smaken og gjør desserten ekstra julete.

Riskrem-pannacotta med karamelliserte klementiner og julekrydder

Ingredienser (2 personer)

1 dl ferdig kokt risgrøt eller riskrem
1 dl kremfløte
0,5 dl helmelk
2 plater gelatin
3 ss sukker
1 vaniljestang
2 klementiner
2 kanelstang
0,5 vaniljestang
2 stjerneanis
3 nellikspiker
2 ss meierismør
4 ss sukker

Framgangsmåte

Ha helmelk og kremfløte i en liten kjele sammen med sukker. Skjær vaniljestangen i to på langs, og bruk baksiden av en liten kniv til å skrape ut frøene. Legg frøene og stangen i fløtemelken. Sett den så på en medium varm kokeplate. NB: Den skal ikke koke!

Mens fløtemelken varmes opp, kan du legge gelatinplater i kaldt vann. La dem ligge i minimum 15 minutter.

Ta fløtemelken av varmen, løft ut vaniljestangen og smelt inn risgrøten. Vær forsiktig så grynene ikke knuses, men blander seg godt med fløtemelken.

Ta opp gelatinplatene, skvis ut vannet, og legg dem i risblandingen der de skal få smelte inn. Vend godt rundt, og legg risblandingen over i serveringsskåler.

Sett skålene kaldt i to-tre timer – eller opptil et par dager i forveien. Se til at skålene er godt dekket med plastfilm, så de ikke får så mye snerk.

Legg sukker i et tynt lag i en stekepanne. Varm opp. Når sukkeret har blitt til mørk karamell, tilsettes smør, alt krydderet og en klementin delt i to. La den få frese godt i den varme karamellen, og klem litt på den slik at den slipper saften. Når all væsken har kokt ut og du har en tykk saus, siles sausen over i en skål.

Ved servering skreller du en klementin, og deler den i båter. Vend båtene i sausen, før de anrettes på puddingen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse