Annonse
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
19 april 2024 14:41
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Runar Paulsen, leder av Senior Høyre i Ålesund og omegn, har en kronikk i Sunnmørsposten som føyer seg inn i en etter hvert lang rekke av ytringer omkring Møreaksen fra egosentriske sunnmøringer. Paulsen (H) hevder det er særinteresser rundt Møreaksen som hindrer enighet om prioritering av prosjekter i rett og logisk rekkefølge i Møre og Romsdal.

Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen i juni 2021, der hele 82,5 prosent av representantene støttet Møreaksen i Stortinget. Det er Norges nasjonalforsamling, som leder av Senior Høyre i Ålesund og omegn lemfeldig omtaler som «særinteresser». Paulsen (H) trenger å bli realitetsorientert, noen er muligens litt for høy på seg selv til å se klart etter møtet i Pinsekirka i Ålesund, med finansiering fra Sparebanken Møre.

Annonse
Annonse

Ordfører Håkon Lykkebø Strand (Frp) i Ålesund oppsummerte konferansen i et nøtteskall: «Sunnmøre må få sin rettmessige andel av vegpengene.» Til orientering Paulsen – det er særinteresser.

Noen er så velbeslått med frekkhetens nådegave at de ikke blir et snev skamfull hver gang de høylytt krever å alltid stå først i køen når midler tildeles. En rettighet de synes å tro de er født med. Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal. Det er på tide med bedre køkultur i vårt fylke når samferdselsmidler fordeles.

Fergefri E39 Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, og er delt i to trinn. Trinn 1 er fjordkryssingen (Molde–Vik), trinn 2 går på sørsiden av Romsdalsfjorden (Vik–Ålesund). Siden trinn 1 tar mye lenger tid å bygge, må det startes mange år før trinn 2 for at hele Møreaksen skal ferdigstilles samtidig. Noen sunnmøringer mener det ikke er bra nok, de vil ha «sin» del først.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sier: «Møreaksen skal bygges. Det slår regjeringen fast. Men prosjektet deles i flere etapper. – Vi ber Statens vegvesen se om rekkefølgen kan endres, slik at tunnel gjennom Molde og veg til Julbøen kan tas først, sammen med Julsundbrua.»

Møreaksen er en del av Fergefri E39 Kristiansand–Trondheim. Dette er et nasjonalt prosjekt, ikke en lekegrind for sneversynte lokalpolitikere. Som synes å totalt ignorere den økonomiske situasjonen vårt eget fylke nå befinner seg i. Langt mindre forstå de signaler samferdselsministeren nettopp har sendt til oss.

Vestlandsrådet, bestående av vestlandsfylkene Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal, ledes av fylkesordfører Anders Riise (H) fra Møre og Romsdal. De har i møte med sine stortingspolitikere nylig fremhevet at Nasjonal transportplan på best mulig måte må reflektere og tjene regionene sine felles interesser. Og pekt på at underfinansiering av fylkesveiene og fergedriften, og Fergefri E39, er viktige saker i NTP som er felles for fylkene på Vestlandet.

Annonse
Annonse

Istedenfor å fremstå som en privatpraktiserende politiker bør Paulsen (H) fra tid til annen konferere sitt partis program og partiet nasjonalt og regionalt, framfor å være en fogderipolitiker som forsøker å splitte fylket. Som ønsker å dele fylket med fergebom, stengt for ombordkjøring 85 prosent av tiden hver eneste uke. De store – og virkelige – flaskehalsene i fylket er fergene. Sambandet Molde–Vestnes er fylkets mest trafikkerte, og en av Norges største flaskehalser.

Paulsen (H) viser til viktigheten av god infrastruktur for næringslivet, der bl.a. Lastebileierforbundet var representert på konferansen. Lastebileierne ser ikke på ferger som flaskehalser, de ønsker heller å beholde fergene. Da får deres sjåfører en etterlengtet pause, og denne pausen vil de påtvinge også alle andre reisende. Det er særinteresser. Det er ikke mer behov for pause mellom Ålesund og Molde enn mellom Ålesund og Åndalsnes. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Hvor vil de som ønsker å beholde fergene flytte fergeleiet ut av Molde sentrum – til Mordalsvågen?

De som ønsker ferge, eller ikke ønsker å kjøre en undersjøisk tunnel, har en oversjøisk omkjøringsmulighet med gratis ferge via Brattvåg. Det er gratis parkering i fergekøene, men ikke kostnadsfritt å vente. Ålesund–Molde langs Møreaksen med en slik omkjøring tar ikke stort lenger tid enn med dagens raskeste rute.

Hvis Paulsen (H) ønsker å ta hensyn til næringslivet så bør han merke seg underskriftskampanjen til fordel for Møreaksen, med oppslutning fra over 100 bedrifter fra hele fylket med mer enn 23.000 ansatte og rundt 100 milliarder kroner i årlig omsetning. Han bør heller ikke ignorere NHO i fylket, som gjentatte ganger har bedt om fortgang i byggingen av Møreaksen.

Paulsen (H) hevder at Eksportveikonferansen viste at tiden for de store fjordkrysningsprosjektene er forbi. Han ignorerte tydeligvis meldingen fra sin egen partifelle Helge Orten (H), som tvert imot påpekte at regjeringen fortsatt prioriterer store samferdselsprosjekter, men de ligger ikke i Møre og Romsdal. De ligger på aksen mellom der samferdselsministeren bor og der finansministeren bor. De store samferdselsprosjektene lever i beste velgående, nå som jernbaneprosjekter på Østlandet. Regjeringen selv synes å behandle NTP som en ønskeliste der det å hilse hjem ser ut til å veie tyngst.

De som vil stoppe Møreaksen har ingen alternative planer. De stikker hodet i sanden og vil ikke høre snakk om fylkesfinansiering av fergefrie øyer, flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde, etc. Bare ignorante journalister lar de få fortsette med det.

Her følger en beskrivelse av Møreaksen i et nøtteskall, som Paulsen (H) bør merke seg: Fergefri E39 Møreaksen gjør to store folkerike øyer i Romsdal fergefri. Møreaksen gir også fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Og Møreaksen gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes. Og Møreaksen gir enorme økonomiske besparelser for fylkeskommunen. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og fjerner tre fergesamband. Flaskehalser som er totalt stengt mer enn 85 prosent av tiden, likevel med dobbelt så stor trafikk som E136 Eksportveien gjennom Romsdalen, som er gratis og åpen døgnet rundt. Når fergene avløses, blir enorme mengder elektrisk kraft frigitt, en stor miljøgevinst og til nytte for hele samfunnet. Også utenfor Sunnmøre.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 8 måneder siden
    Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal." DET er blank løgn!!! Det er minst TO - les 2_ fergeavløsningsprosjekt i Rosdalen, hvor begge var bompengefinansierte!! Nr 1 -  Lønset - Grønnes, som ble erstattet av fastlandsforbindelse med bru og tunell til Bolsøya. Nr 2 - Molde-Vestnes-Vikebukt, som ble erstattet med Tresfjordbrua!  Så Romsdalen har da fergeavløsningsprosjekter JO!!! Slutt på spre løgner!!! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Hans-Peter Kaaresen · 8 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Føyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det kun et fåtall som er enige i.  De kan rett og slett ikke tas på alvor.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Det er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den tid har det kommet flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre, men ingen i Romsdal. Skålavegen var altså ikke et statlig finansiert fergeavløsningsprosjekt, men privatfinansiert, uten fergeavløsningsmidler. Skålavegen sto ikke i noen kø for tildeling av samferdselsmidler, slik som eksempelvis Nordøyvegen.

      Trekantsambandet Molde-Vestnes-Vikebukt ble lagt ned da fergeleiet i Vestnes ble flyttet ut av sentrum i Vestnes til Furnes. Tresfjordbrua kom mange tiår etter, og erstattet ikke noe fergesamband. Det var ikke noe fergeavløsningsprosjekt.

      Kanskje du bør begynne å lese det Rasmussen skriver? https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/123589-kokultur-og-samferdsel-romsdal-ma-vakne-20240312
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Så klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Skålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av Molde Tunnel- og Bruselskap AS. Det ble finansiert med lån i private banker. Lånet ble nedbetalt med bompenger innkrevd av selskapet, og overtatt av det offentlige da bompengeperioden var slutt. Fylkeskommunen ville ikke en gang stille garanti for bompengene.

      Prosjektet mottok aldri fergeavløsningsmidler, men ble likevel nedbetalt 4 år tidligere enn planlagt. I motsetning til den private byggingen av Ålesundstunnelene, som medførte konkurser. Ålesundstunnelene var heller ikke et fergeavløsningsprosjekt, men privatfinansiert.

      Poenget er jo tildeling av offentlige midler til samferdsel, og disse prosjektene mottok aldri offentlige midler.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 8 måneder siden
    Pompel og Pilt alias Sundsbø og Rasmussen sin underholdningsverdi stiger stadig vekk mot de store høyder. Gjett om de "hauker og flirer" når de ser at noen kommer med motargumenter, og tror på det de skriver i sin vranglære om at jorda fortsatt er flat og firkantet. Det neste er vel at de påstår at de kan gå på vannet, ----for det har jo noen gjort tidligere. Takk for grenseløs god underholdning til herrene Sundsbø og Rasmussen-🤣🤣🤣
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Hans-Peter Kaaresen Sjøl om eg er overbevist om at vi må opptre på premissar av ei berekraftig klode så er det nesten bortkasta tid å lure "Pompel og Pilt" til å opptre med utsagn frå kuvøsa si. Men, underholdande er det. 

      Møreaksen etter noverande konsept er dødt. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Det er nok ikke vi som er «Pompel og Pilt». Er det ikke påfallende at ingen av dere har noe som helst å komme med i forhold til teksten i innlegget? «Pilt først» kan være et passende sitat for dere sunnmøringer.

      Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sier: «Møreaksen skal bygges. Det slår regjeringen fast. Men prosjektet deles i flere etapper. – Vi ber Statens vegvesen se om rekkefølgen kan endres, slik at tunnel gjennom Molde og veg til Julbøen kan tas først, sammen med Julsundbrua.»
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Hans-Peter Kaaresen · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Etter september 2025 er han arbeidssøkende, og Frank Sve er blitt samferdselsminister
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du må ta med alt. Dei skal bruke 4 år på å vurdere dette. Og, kven skal garantere for riktig betaling av bompengefinansieringa på strekninga Molde til Nautneset? og kva blir bompengesatsen med avløyst fergetrafikk på ÅDT 560?  Kostnad 12+5 mrd og 20% renteberande lån som skal tilbakebetalast på 20år. Fylkeskommune på Robek vil ikkje få lov å garantere.

      Sigbjørn Gjelsvik har ingen fullmakter.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Heller ikke samferdselsministeren har fullmakter – kun Stortinget kan vedta NTP.

      Angående fylkeskommunale garantiansvar for statlige riksveisamband. Dette blir nok ryddet opp i før bompengeproposisjonen blir behandlet i Stortinget.
      https://www.nrk.no/norge/423-vedtak-pa-vent_-_-svekker-stortingets-kraft-1.16838823
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
    Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.

    Vi var der for å plukke opp styringssignal, først og framst frå Nye Veier, SVV og politisk leiing i departementet. Også synspunkt frå transportnæringa, både sentral leing og lokale aktørar i Møre og Romsdal

    Det interessante er endringar i prioriteringar som no gjennomsyrer alle ledd, og som er nedfelt i seinaste uttale frå transportforvaltning midt i høyringsuttale 05.03.24 for strekninga E39 Ålesund til Molde, og E6 Grong-Nordland, sitat:
    ""Vi skal bidra til at FNs bærekraftsmål følges opp innen våre ansvarsområder ved å medvirke
    til at regjeringens forventninger, nasjonale verdier og nasjonal politikk følges i kommunale
    planer. Planlegging skal fremme bærekraftig utvikling til det beste for den enkelte,
    samfunnet og fremtidige generasjoner jf. Plan og bygningslovens formålsparagraf. Med
    utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål og føringer gitt i Nasjonal transportplan (NTP), har
    Statens vegvesen utarbeidet en bærekraftstrategi og vi vil spesielt vektlegge at
    planleggingen ivaretar områdene nedenfor:
    o Klimagassutslipp og klimatilpasning: «Vi skal kutte klimagassutslipp fra
    transportsektoren i tråd med Norges forpliktelser, og tilpasse vegnettet til framtidas
    klima»
    o Ringvirkninger for lokalsamfunn og trafikanter: Vi skal ha et trygt og tilgjengelig
    transportsystem som legger til rette for miljøvennlig mobilitet.""

    Dette reflekterte også synet frå Nye Veier og SVV


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Miljøvennlig mobilitet betyr tilrettelegging for elbiler i distriktene – hvor offentlige transportmidler aldri kan bli et tilfredsstillende alternativ, verken økonomisk eller miljømessig.

      Det er mer miljøgevinst ved å redusere trafikken rundt store befolkningssentra enn å strupe trafikken i distriktene.

      Sp kan ikke leve med en distriktspolitikk som stopper veibygging på Vestlandet for å bruke samferdselsmidlene på sentrumsnære strøk på Østlandet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Eg tar det for gitt at du har lest Klimautvalet sine 9 siderrs rapport om samferdsel. Der står det i klartekst at å elektrifisere biltrafikken ikkje er nok.

      Kva er definisjonen din på å "redusere" og å "strupe" trafikken.

      Kva Senterpartiet kan leve med er underordna målet om å redusere klimautsleppet i tråd med forpliktande avtaler. Senterpartiet er ikkje å rekne med i det arbeidet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Om du leste min kommentar så nevnte jeg muligheten for å redusere trafikken i store sentrale regioner – det har langt større effekt enn å strupe trafikken i distriktene. Om du har problemer med ord, så foreslår jeg en ordbok.

      Som et regjeringsparti er Sp absolutt å regne med. I hvor stor grad avtaler ansees forpliktende foreslår jeg du orienterer deg rundt omkring i resten av verden.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Det var ordspillet ditt eg kommenterte.

      Sp er inntil vidare eit regjeringsparti, febrilsk opptatt av å motarbeide det grøne skiftet. 

      Men, eg antar at regjeringa, inkludert Sp, står bak forslaget om å skyve Møreaksen ut i tid.

      Forøvrig så er der eit politisk spel i fylkestinget om bompengesatsar i bypakken for Ålesund, der posisjonen ikkje vil auke bompengane før etter 1. januar 2025, og beholde 50% rabatt for elbilar. I følge bompengeselskapet Vegamot, eigd felles av M&R og Trøndelag, vil manglande inndekning av kostnader medføre at Fylkeskommunen kan komme i garantiansvar allereie i 2026.

      Noko å tenke på også for bompengekonstruksjonane for Møreaksen, heilt eller delvis bygt. Og ein fylkeskommune for full fart inn på Robek si liste vil ikkje kunne tre inn som garantist.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Sp motarbeider nok ikke et grønt skifte, de er pragmatiske og realistiske. Grunnen til at de vil utsette Møreaksen, er at deres finansminister vil bygge jernbane på hjemtraktene.

      Møreaksen vil være en stor økonomisk fordel for fylkeskommunen. Uten Møreaksen må fylket fortsatt drifte 2 fergesamband, kostnader fylkeskommunen unngår med Møreaksen. Du ser ut til å ha glemt at det fortsatt jobbes med vedtaket i Stortinget om at staten tar over garantiansvaret for bompenger på riksvegene.

      Om fylkeskommunen kommer på Robek-listen, så vil det ikke stoppe statens bygging av Fergefri E39.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse