Skal man på elbiltur i kulda, er forvarming av batteriet et viktig element for å få optimal ladefart.
I Elbilforeningens undersøkelse «Elbilisten 20223» sier 25 prosent av de spurte at de opplever at elbilen deres lader tregere når det er kaldt.
– Det er bra at såpass få har problemer med treg hurtiglading, sier Christina Bu generalsekretær i Norsk elbilforening.
Grunnen til at ikke flere opplever treghet i kulda, mener hun henger sammen med at de fleste lader hjemme, og dermed ikke merker det. Det er først og fremst under hurtig- og lynlading forskjellen blir betydelig.
Hun sier det er enkle grep som skal til for at man får mest mulig effektiv lading i kulda. Kulde påvirker batteriets evne til å ta imot strøm.
– Er det skikkelig kaldt, vil du oppleve at det tar lengre tid å hurtiglade, fordi bilen må varme batteripakken først, sier Bu.
Et virkemiddel for å oppnå god ladefart om vinteren, er forvarming. Det vil si at bilen preparerer batteripakken før man kommer fram til ladeplassen, slik at den har mest mulig optimal temperering.
Ingen fasit
Noen modeller gjør dette automatisk når du planlegger et ladestopp i navigasjonssystemet. På andre modeller må dette aktiveres manuelt. Forvarming av batteriet spiser litt av batterikapasiteten, men ladingen vil gå mye raskere. Hvor lenge bilene må forvarmes, er det ingen fasit på.
– Vi har ikke dokumentert effekten fullt ut i tester ennå, men forvarmingen slår seg på omtrent en halvtime før når den aktiveres automatisk, og det er det som er anbefalt på de bilene man kan sette i gang manuelt også. Erfaringen til testerne våre er at det er mulig å nå 80 til 90 prosent av «optimal ladefart» ved å forvarme batteriene.
Bu sier de i enkelte tilfeller har sett at det har blitt en dobling av ladeeffekten sammenlignet med om batteriet var kaldt.
– Dersom man har en bil som faktisk kan forvarme batteriet, er det en fordel å aktivere navigasjon til hurtig- eller lynlader før man legger ut på langtur. Da vil bilen selv avgjøre hvor mye som trengs.