Annonse
Nils Einar Bjerkås, bystyrerepresentant FrP
Ytring
Nils Einar Bjerkås, bystyrerepresentant FrP
26 april 2024 09:38
Del på Facebook
Her ved Campus Kristiansund er det planlagt 80 nye parkeringsplasser. Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Her ved Campus Kristiansund er det planlagt 80 nye parkeringsplasser. Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fremskrittspartiet synes det er frustrerende å lese om planene om å legge til rette for kun 80 nye parkeringsplasser i byen.

Selv om det kanskje er gjort med gode hensikter, er det langt fra nok for å løse parkeringsproblemet. Spesielt når det samtidig snakkes om å fjerne gratis gateparkering, som er avgjørende for beboere og deres besøkende. Å måtte betale for å besøke venner og familie i nabolaget er urettferdig og uholdbart.

Det blir enda mer urovekkende når vi ser at det planlegges å åpne en stor campus uten tilstrekkelig parkeringskapasitet. Hvordan forventes det at studenter skal komme til byen når parkering er en utfordring? Det er allerede mange som er avhengige av bil, spesielt blant eldre studenter med familier. Vi må ha et nytt parkeringsanlegg med minst 1800 biler, der minst 60 prosent av plassene er reservert for gratis studentparkering.

Andre skoler i området tilbyr gratis parkering for sine elever, så det er ingen grunn til at høyskolestudenter skal behandles annerledes. Det er mulig å utstede parkeringsbevis som kun gjelder i skoletiden, for å sikre at plassene ikke blir misbrukt. Dette vil gjøre det mer attraktivt for studenter å velge Kristiansund som studieby.

Bompengeavgiften er allerede en tung byrde for innbyggerne, og å legge til enda flere avgifter vil bare svekke sentrum ytterligere. Det er skuffende at flertallet i bystyret har gått for å innføre bompenger, til tross for motstanden fra flere medlemmer. Samtidig er kollektivtrafikken utilstrekkelig, spesielt for familier som må transportere barn til skole og barnehage.

Å belaste bilistene med å finansiere kollektivtrafikken er urettferdig og ineffektivt. Det er på tide å finne bedre løsninger som ikke straffer bilistene. Kristiansund bør legge til rette for studenter og innbyggere, slik at byen forblir attraktiv og leve.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse