Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Her ved Campus Kristiansund er det planlagt 80 nye parkeringsplasser. Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Her ved Campus Kristiansund er det planlagt 80 nye parkeringsplasser. Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fremskrittspartiet synes det er frustrerende å lese om planene om å legge til rette for kun 80 nye parkeringsplasser i byen.

Selv om det kanskje er gjort med gode hensikter, er det langt fra nok for å løse parkeringsproblemet. Spesielt når det samtidig snakkes om å fjerne gratis gateparkering, som er avgjørende for beboere og deres besøkende. Å måtte betale for å besøke venner og familie i nabolaget er urettferdig og uholdbart.

Det blir enda mer urovekkende når vi ser at det planlegges å åpne en stor campus uten tilstrekkelig parkeringskapasitet. Hvordan forventes det at studenter skal komme til byen når parkering er en utfordring? Det er allerede mange som er avhengige av bil, spesielt blant eldre studenter med familier. Vi må ha et nytt parkeringsanlegg med minst 1800 biler, der minst 60 prosent av plassene er reservert for gratis studentparkering.

Andre skoler i området tilbyr gratis parkering for sine elever, så det er ingen grunn til at høyskolestudenter skal behandles annerledes. Det er mulig å utstede parkeringsbevis som kun gjelder i skoletiden, for å sikre at plassene ikke blir misbrukt. Dette vil gjøre det mer attraktivt for studenter å velge Kristiansund som studieby.

Bompengeavgiften er allerede en tung byrde for innbyggerne, og å legge til enda flere avgifter vil bare svekke sentrum ytterligere. Det er skuffende at flertallet i bystyret har gått for å innføre bompenger, til tross for motstanden fra flere medlemmer. Samtidig er kollektivtrafikken utilstrekkelig, spesielt for familier som må transportere barn til skole og barnehage.

Å belaste bilistene med å finansiere kollektivtrafikken er urettferdig og ineffektivt. Det er på tide å finne bedre løsninger som ikke straffer bilistene. Kristiansund bør legge til rette for studenter og innbyggere, slik at byen forblir attraktiv og leve.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 5 dager siden Anbefales å ta et besøk til Kvernes
Nå forstod jeg hvorfor det kalles stavkirke!
@Terje SundsbøPunk 1 og 2. Premissene i påstanden er ufullstendig. Vart spørsmålet komplettert med kostnaden for kvar passering målt opp mot ...
@Geir Ole SætremyrHvorfor svarer du ikke på de spørsmålene du får? Det du kaller en ytring fra Rasmus Rasmussen, er en liste ...
@Terje SundsbøEg peika på at Trude Brosvik sa meir. Ja  ho ville ha rassikring av Tokagjelet også. Så det er korrekt. ...
@Terje SundsbøHar du lest protokollen frå Fylkestinget der dei behandla RTP?
@Geir Ole SætremyrVestland fylkeskommune prioriterer ikke rassikring av turistveier og vedlikehold av veiene mellom fergeleiene framfor fastlandssamband til egne innbyggere. De skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse