Fukt, salt og skitt er bilens verste fiender. Et våkent øye og nulltoleranse for mindre skader er derfor den beste beskyttelsen mot rustangrep. Men i moderne biler er det fort gjort å gå glipp av de skjulte stedene.
Moderne biler ruster betydelig mindre enn eldre årganger, takket være forbedrede karosserikonstruksjoner. Men de er ikke immune, og i dag ligger de sensitive punktene fremfor alt under plastdeksler og plater. Derfor er det viktig å få kontrollert bilen jevnlig, mener Magnus Blommé, bilekspert i Mekonomen-kjeden.
– Gi bilen oppmerksomhet, og sjekk regelmessig for mindre skader. Akkurat som små sår på kroppen som blir infisert, kan småskader på bilen utvikle seg til store problemer hvis du ikke reagerer i tide. En liten steinsprut kan blottlegge metallplater, og når salt og fuktighet da kommer inn, dannes det rust, sier han.
Ren og blank
Den store synderen i dette dramaet er selvsagt snøen som blander seg med salt og skitt i vinterhalvåret. Overalt hvor det kan dannes ansamlinger av denne cocktailen, for eksempel i fuger og fordypninger av ulike slag, er det også fare for rustdannelse.
– Sørg for å vaske bilen ofte, og bruk avfettingsmidler for å fjerne saltet fra de sensitive områdene. Har du også en god lakkbeskyttelse, vil ikke skitten feste seg så lett, fastslår Blommé
En nyvasket, blank og lakkbeskyttet bil har en helt glatt overflate som ikke inviterer skitten til å bite seg fast, forklarer eksperten.
– En ubeskyttet og slitt lakk er på nært hold som fjelltopper og daler. Der er det mange steder skitten kan samle seg, sier han.
Steinsprut
Det er også viktig å være klar over at steinsprutskader kan være millimetersmå og vanskelige å oppdage. På frontruten er steinsprutskadene ofte svært synlige, men småsteinene treffer i stor grad også hele karosseriet, der de lager småskader som kan bli til større problemer.
– Hvis du tar tak i dette tidlig og lukker de små sårene, forhindrer du store skader. Gjør det til en vane å sjekke bilen høst og vår, da klarer du deg som regel ganske bra. Det er en billig investering, mener Blommé.
Sjekk under!
Mange fokuserer kun på bilens overflate. Men du bør også sjekke de mer vanskelig tilgjengelige områdene – på undersiden av bilen og rundt hjulene.
– Du bør skylle hjulbuene regelmessig, fordi lag med sand og grus samler seg der. Det sedimentet er fullt av fuktighet og salt, og er en skikkelig grobunn for rust i kanten av buene, sier Magnus Blommé.
På moderne biler er det viktig å kjenne de risikofylte punktene. Alt ser kanskje blankt og fint ut når du tar en kjapp titt, men under ulike plater og deksler kan det skje ting som ikke er synlig på utsiden. Dette er feller som ikke fantes på eldre biler.
Alle bilmerker har garantier når det gjelder lakk og rust. Garantiens varighet kan variere noe, men felles for dem er at de ikke inkluderer skader som kommer fra ytre påvirkning. Magnus Blommé advarer mot å stole for mye på garantien – nettopp fordi den kun dekker rust forårsaket av produksjonsfeil, og ikke rust forårsaket av eksterne faktorer.
– Og stort sett all rust kommer utenfra og inn, sier han og fortsetter:
– Mange bileiere i dag mangler det langsiktige perspektivet. Men hvis du vil beholde bilen du antakelig har betalt dyrt for, må du tenke på disse tingene.
Understellsbehandling
Er understellsbehandling fortsatt noe som må til for at bilen ikke skal ruste i stykker? Ja, mener Naf.
– Begynn når bilen er ny. Korrosjon kommer fort, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i Naf.
Bilene som selges nye i Norge, har i all hovedsak en eller annen form for beskyttelse allerede – men det varierer hvor grundig den er.
Hva som bør gjøres av rustbehandling senere, er det vekslende råd om. Noen produsenter sier man skal følge rustbehandlingsprogrammer, mens andre ikke mener det er nødvendig. Enkelte merker anser det som brudd på garantiavtalen hvis man benytter seg av visse typer rustbehandling.
– Dermed er det viktig at kunden forhører seg med forhandleren. Både når det gjelder hva slags behandling bilen har fått som ny, og hva de tillater senere, sier Bergerud.
Rustbehandlingen av understellet består ofte av flere typer beskyttelse. I hulrom og plasser der det er trangt og vanskelig å komme til, sprøytes det inn tynnolje som fordeler seg utover. På de større flatene, som også er mer direkte eksponert når man kjører, legges det på en tjukkere blanding som får en hardere overflate når den størkner.
Det finnes også en enklere variant av understellsbehandling, der det kun brukes tynnolje, for eksempel Lanolin, som er et fettstoff som finnes i saueull.
– I gamle dager visste «alle» om understellsbehandling, sånn er det ikke lenger. Men biler ruster jo fortsatt, sier Bergerud.
Beskyttelse og forebygging
- Vask bilen ofte. Bruk avfettingsmidler, og hold veisalt unna de mest følsomme områdene.
- Voks bilen slik at skitten ikke fester seg like lett.
- Skyll ut hjulbuene to ganger i året med en vannslange for å fjerne skitten og saltet som lett samles der.
- Stopp lakkskader raskt før de blir verre. Rengjør og tørk først for ikke å fange fuktighet og salt i såret. Dypp deretter lakk på det berørte området, for eksempel ved hjelp av en vanlig fargestift.
- Beskytt bilen mot steinsprut ved å foliere. En gjennomsiktig beskyttelsesfilm legges på utvalgte deler av karosseriet, slik at steinene vil spretter tilbake uten å ha laget hull i lakken.
- Hold avstand til andre kjøretøy for å unngå sprut fra bilen foran.