Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 januar 2024 19:30
Del på Facebook
BILHOLD: Å få stå i denne køen med sin egen bil koster ganske mye. Foto: Paul Kleiven / NTB
BILHOLD: Å få stå i denne køen med sin egen bil koster ganske mye. Foto: Paul Kleiven / NTB

Fra førerkort til bilkjøp og bilhold. Pengene renner ut hele veien. Her får du en oversikt som kan hjelpe deg å vurdere hva du faktisk har råd til.

Aller først skal lappen tas, hvis man ikke har den allerede. Normalt kan man forvente å betale omtrent 30.000 kroner, ifølge mittførerkort.no. De presiserer at pluss/minus 10.000 på denne summen ikke er uvanlig.

Er lappen er i boks, kommer neste skritt: Vurderingen av om man skal skaffe seg egen bil – og kanskje til og med en ny bil.

Bilnettstedet Broom har laget en oversikt over de fem billigste elbilene på markedet ved starten av 2024. Prisene på disse går fra 219.900 for Mazda MX-30 Exclusive-line til 301.800 for Honda e Advance. Størrelsen og rekkevidden på de fem bilene Broom nevner, varierer ganske mye.

Men hva koster en «vanlig» ny bil? For å finne ut det, kan man for eksempel ta utgangspunkt i Tesla Model Y. Dette var det mest solgte bilmodellen i Norge i 2023. På Teslas nettside har den i skrivende stund priser fra 419.900 kroner (bakhjulsdrift) og 504.990 kroner (firehjulsdrift).

«Model Y var mer populær enn de fire neste modellene på lista til sammen – ikke ubetydelige navn som Volkswagen ID. 4, Skoda Enyaq, Toyota bZ4X og Volvo XC40», skriver Tek.no.

Brukt bil?

La oss si at du verken har 420.000 til en ny Tesla eller 200.000 til 300.000 til en ny billig-elbil, og at du heller ikke ønsker å ta opp et billån med 7 til 10 prosents rente eller lease en bil med de økonomiske fallgruvene en slik leieordning har.

Da vil du kanskje vurdere å kjøpe en bruktbil i stedet.

NTB skrev nylig om muligheten for å gjøre bruktbilkupp i dagens kaotiske bilmarked. Der fortalte bruktbil-analytikeren Jonathan Parr i Rebil om et stort prisfall i løpet av høsten 2023. For dem som skal selge, er det ikke så hyggelige tider:

– Kjøpte du en elbil i fjor sommer, har du fått det som normalt er tre års prisfall på ett år, sa Parr til NTB i november.

Særlig de brukte elbilene har sunket mye i pris. Fossilbiler holder seg bedre i pris, blant annet fordi de er i ferd med å bli et knapphetsgode, forklarer han.

Å anslå en pris for en tenkt bruktbil er selvsagt umulig. Søk på Finn og hos bruktbilforhandlere vil gi en god pekepinn. Og gjør du som folk flest nå, velger du fra den rimelige enden av skalaen:

– Vi velger rimeligere og eldre bruktbiler i år, antakeligvis fordi vi ønsker å unngå større lån i en presset økonomisk situasjon, sa Terje Dahlgren, bilekspert i Finn, til Bil24 i desember. Foreløpig tyder ingenting på at denne trenden har snudd.

De mest solgte modellene på bruktbilmarkedet på Finn i 2023 var disse: Nissan Leaf (elbil), Volkswagen Golf (elbil), Tesla Model 3 (elbil), Volkswagen Transporter (diesel), Audi e-tron (elbil), BMW 5-serie (diesel), Mitsubishi Outlander (hybrid), Volkswagen Golf (diesel), BMW i3 (elbil) og Toyota Rav4 (hybrid).

Eksempelvis ligger privatsolgte, brukte Nissan Leaf fra 2018, med maks 100.000 i kilometerstand, ute for cirka 140.000 til 170.000 kroner på Finn i skrivende stund. I praksis vil salgsprisene ofte lavere, ettersom mange lykkes med å prute. Ved begynnelsen av året kan du prøve å prute litt ekstra dersom bilen ble lagt ut til salgs før nyttår – nå har den jo plutselig blitt et år eldre.

En ny Nissan Leaf koster til sammenligning fra 234.000 kroner akkurat nå.

Utgiftene

Alle utgiftene til bilhold må selvsagt med i regnestykket.

Verdifallet utgjør bilens største utgift – normalt anslått til 20 prosent av kjøpsprisen det første året, men i dagens kaotiske bilmarked ofte betydelig mer, som nevnt over. Men selv med «bare» de tradisjonelle 20 prosentene i verdifall vil du tape 6667 kroner i måneden det første året, dersom du har kjøpt en ny bil for 400.000 kroner. Når bilen er brukt, er det årlige verdifallet betydelig lavere.

De andre utgiftene du må ta med i regnestykket, er drivstoff/strøm, eventuelle rentekostnader (mye hvis du har finansiert bilkjøpet med lån, mindre hvis du har brukt oppsparte midler og da bare taper den mulige avkastningen av disse), forsikring (varierer med eierens alder og bilbonuspoeng), trafikkforsikringsavgift (årsavgift), service- og verkstedkostnader inkludert EU-kontroll, dekk, bompenger og parkering.

Smartepenger.no har en nyttig kalkulator du kan bruke for å regne på akkurat din bil og ditt bilhold, enten bilen er ny eller brukt. I fjor lagde de ulike eksempelregnestykker, blant annet ett som viste at totalkostnaden for å eie en mellomklassebil som kjøpes ny for 400.000 kroner og selges etter tre år, kan være i snitt 107.000 kroner årlig.

Legger du inn din egen bil, drivstofftypen og kjørevanene dine i en slik kalkulator, vil du få andre tall – men totalsummen med to streker under kan uansett være en interessant øyeåpner.

Er bildeling noe for deg?

Bildeling kan være et alternativ til å eie bilen selv. Men lønner det seg?

For noen vil bildeling lønne seg, for andre ikke, skriver Naf på sin nettside, og råder hver enkelt til å gjøre sine egne utregninger basert på hvor mye de vil bruke bil.

Prisen for å bruke en bildelingstjeneste er gjerne en kombinasjon av en fast, månedlig abonnementspris, pris per kilometer og pris per time eller døgn du bruker bilen.

Som bilist kan det være behagelig å slippe å tenke på vedlikehold, dekkbytte, reparasjoner og parkeringsplass. Du kan dessuten bytte fritt mellom bilmodeller tilpasset ulike behov, minner Naf om.

Blant ulempene Naf lister opp, er at du ikke er garantert å finne en ledig bil på kort varsel, at bilen ikke nødvendigvis befinner seg i nærheten av der du er, og at forrige bruker kanskje ikke har rengjort bilen godt nok. Du kan heller ikke regne med at det er den samme bilen hver gang, slik at du må være forberedt på å kjøre en modell du ikke har kjørt før.

Prisen på lappen

Oppdelt er det åtte ulike ting du betaler for når du tar førerkort, og prisene for de fleste av disse elementene varierer fra trafikkskole til trafikkskole: Registreringsgebyr ved oppmelding til trafikalt grunnkurs, selve det trafikale grunnkurset, teorikurs, teoriprøve, kjøretimer (utgjør ofte den største delen av kostnaden for førerkort), sikkerhetskurs på bane, førerprøve og gebyrer/andre kostnader (kan inkludere utgifter til legeattest, søknadsgebyr og utstedelse av selve førerkortet).

Totalt kan du regne med å betale rundt 30.000 kroner, pluss/minus 10.000 kroner.

(Kilde: mittførerkort.no)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse