Vi peker med letthet på hverandre, tar ikke eierskap til skylden – men gir den raust til andre. Skyld og uskyld løser imidlertid ikke NTP-floken.
Alt tyder på at Møre og Romsdal har svært magre år i sikte innenfor nye store samferdselsprosjekt. Ap og SP har behov for støtte fra SV for å sikre flertall. Det vil neppe påvirke resultatet for vårt fylke – vi blir taper i NTP-sammenheng.
Innsatsen fra ei relativt lita gruppe har pushet Møreaksen i form av utredninger, planlegging, pengebruk og annen ressursbruk og fått konsekvenser for flere viktige samferdselsprosjekt. Møreaksen har krympet via taktiske disposisjoner fra å være ny E39 gjennom fylket til å bli en liten strekning. Siste sjakktrekk fra «MA» i fjor var å starte med «Del 1 Molde–Vik» med startbevilgning som delmål.
Nå krymper Nygård ytterligere ved å be om utredning av en løsning uten den klart dyreste delen – den undersjøiske tunnelen! Strekningen som skal utredes er jo en fastlandsforbindelse for øyene vest for Molde og en ny «by-tunnel». Veger som E136 Ålesund–Dombås, andre viktige strekninger, vedlikehold og oppgradering må nå få oppmerksomheten fra Statens vegvesen og andre bidragsytere. Proppen Møreaksen har gjort nok skade for fylkets samferdsel ved en håpløs ressursbruk.
Statens vegvesen har fått juling når de lanserer nye år med bompenger for de undersjøiske tunnelene mellom Ålesund og Giske. Det er fortjent. Estimatene for nye tunneler er 10,5 mrd med mer enn 5 % stigning og 14,5 mrd med mindre enn 5 % De to tunnelene er til sammen drøye halvparten av Tautratunnelen sin lengde, og under halvparten av dybden. Hvilke tall skal vi tro på? Tidligere har Tautratunnelen vært estimert til 6 mrd, men bør ikke tallet oppjusteres til 20–30 mrd? Beklager dersom min kalkulator har kollapset.
Tragedien for vårt fylke er at enorme ressurser er brukt på et prosjekt som et klart flertall av folket ikke ønsker, mens fylkets viktige «eksportveger» som spesielt E136 fra Ålesund til Dombås er respektløst behandlet. «Juks og fanteri» var ordene en avdød dyktig skribent benyttet – og med referanse til den omtalte lille gruppen som har frontet Møreaksen.
Mulighetene for å snu fra taper til vinner i NTP sammenheng er best dersom fokus rettes mot de vegene som er mest ønsket av folk og næringsliv, samt en skikkelig oppgradering av eksisterende veger. Skyld kan deles, og vi som er motstandere av Møreaksen gir raust store biter til «MA» og gjerne også Sunnmørsposten, for vi klarer oss med lite.