Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
04 april 2024 13:25
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

SV jubler over at det i utkast til ny NTP ikke bevilges penger til bygging av Fergefri E39 Møreaksen. SV ønsker ikke fergefri fjordkryssing. De ønsker fortsatt ferge, både over Romsdalsfjorden og til øyene Otrøya og Gossen i Romsdal. SV vil isteden bygge jernbane og gangveier.

Frp jubler også over at Møreaksen ikke får penger nå. Frp vil imidlertid at Otrøya og Gossen skal bli fergefri, bare ikke med Møreaksen. Frp vil dessuten ha fergefri fjordkryssing, de vil stenge Romsdalsfjorden med flytebroer lenger inn. Dette vil i sum koste langt mer enn Møreaksen, som Frp mener er for kostbar. Greinalaust!

Annonse
Annonse

Flere har påpekt at om fylket ikke står samlet om samferdsel, så forsvinner veibevilgningene til andre deler av landet, der jubelen er større for å motta midlene. Så kan man diskutere hvorfor våre politikere ikke lenger er samlet om både Møreaksen og Eksportveien, som begge er prioriterte i gjeldende NTP. Hvorfor ønsker noen å sette disse prosjektene opp mot hverandre?

Langt viktigere – hva har de oppnådd? Ingen ting! Det er verken kommet mer penger til Eksportveien eller til Møreaksen, eller til annen veibygging her i fylket. Tvert imot, vi sitter igjen med knapt noe som helst. Av tidenes største NTP. Det sier det meste.

Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim er et nasjonalt prosjekt. Ikke en lekegrind for sneversynte lokalpolitikere. Som ikke en gang greier å ta inn over seg den økonomiske situasjonen vårt eget fylke nå befinner seg i. Langt mindre forstå de signaler samferdselsministeren nettopp har sendt til oss.

Annonse
Annonse

Motstanderne av Møreaksen, SV og Frp, er enige om å stoppe Fergefri E39 Møreaksen. Men av ulike motstridende grunner. Slikt er et umulig fundament for samarbeid. Å stoppe en vei for å bygge en annen er heller ikke et godt grunnlag for samarbeid, spesielt ikke når begge er prioriterte og planlagt bygd. Slik splitt og hersk politikk gir som fortjent. Og som forventet. Isteden trenger vi, og fortjener, samlende politikere som kan skape enighet om en felles samferdselspolitikk, til beste for hele fylket.

En stadig utsettelse av Møreaksen med kun en unummerert kølapp sprer usikkerhet og tvinger fram andre løsninger. Lenge før tanken om Fergefri E39 har det vært forslag om å flytte fergeleiet ut av Molde sentrum på grunn av store trafikale problemer. Dette vil bare bli mer presserende og aktuelt jo mer usikker Møreaksen blir. Et fergeleie utenfor sentrum vil gjøre fortsatt ferge til et langt mindre attraktivt alternativ, særlig for fotgjengere.

Fergekaien fungerer kun som en gigantisk gratis parkeringsplass for biler i en stillestående kø bak en bom som er stengt 85% av tiden. Noen politikere hevder dette er et trafikksikkerhetstiltak. De lukker øynene for all råkjøringen som skapes når fortvilte sjåfører krampaktig forsøker å rekke en fergeavgang. Og holder seg for ørene når UP forteller at enkelte fartssyndere over Ørskogfjellet unnskylder seg med at de skal rekke en ferge.

Flere fotobokser og gjennomsnittsmålinger bør vurderes mellom Sjøholt og fergekaien på Furnes, ikke bare de siste kilometerne. Også fra Åndalsnes til fergen på Åfarnes bør det vurderes fotobokser og gjennomsnittsmålinger på de rette strekningene. Så kan man beregne andelen av de kjøretøyene som kjører om bord i fergen og som nylig er tatt i fartsmåling, i forhold til totalt antall kjøretøy på fergen. Tilsvarende for totalt antall som i samme tidsrom blir tatt i fotoboksen, i forhold til totalt antall kjøretøy som passerer boksen.

Slike tall vil indikere om råkjøring til fergene fortsatt er et problem også etter at fotobokser er tatt i bruk. Den mest innbringende fotoboksen i fylket står bare noen få kilometer før fergekaien i Molde sentrum. En fergekai som snarest bør flyttes ut av sentrum til Møreaksen kommer.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 20 dager siden
    Rasmussen, Sundsbø, Orten og Dahl fortsetter tydeligvis ufortrødent å splitte fylket, og holde fogderistriden levende, --- på tross av at Møreaksen nå er endelig "død og begravet".  Ikke bra!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 19 dager siden
      @Hans-Peter Kaaresen Er det samferdselsministeren og lederen av Stortingets Transport og kommunikasjonskomite du sikter til? Ministeren vil bygge Møreaksen, med trinn 1 først. Og vil starte fjordkryssingen fra Molde-siden, med strekningen Molde-Otrøya.

      Molde-tunnel kan bli bygget først

      Møreaksen skal bygges. Det slår regjeringen fast. Men prosjektet deles i flere etapper. – Vi ber Statens vegvesen se om rekkefølgen kan endres, slik at tunnel gjennom Molde og veg til Julbøen kan tas først, sammen med Julsundbrua, sier leder Sigbjørn Gjelsvik (Sp) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
      https://www.rbnett.no/nyheter/i/kE4j3L/molde-tunnel-bygges-foerst
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 25 dager siden
    Å sette Eksportveien opp mot Møreaksen er tøv. Del 2 av Møreaksen vil utbedre den mest trafikkerte strekningen på begge, og muliggjøre ferdigstilling av hele Møreaksen samtidig. Samferdselsministeren har tydelig sagt fra at han vil starte med trinn 1, fjordkryssingen, og bygge Tautratunnelen etter Julsundbroen. Da kan hele Møreaksen ferdigstilles samtidig – men for noen er ikke det godt nok, de må alltid stå først i køen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø Dette har ikkje ministeren sagt. Det han har sagt at SVV skal få i oppdrag å vurdere om det er billegare å starte frå Molde. Dette skal dei bruke 4 åtr på fram til neste rullering i 2028.

      Så har han også sagt at heile strekninga skal gjerast billegare og meir effektiv.

      Tunellar blir ikkje billegare, likeins stålbru over Julsundet med 75 meter siglingshøgd.

      Aukra kommune kan sjå lagt etter dei forskotterte 55 millionar.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 24 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hva er det ministeren ikke har sagt? Har han ikke sagt at hele Møreaksen skal bygges? Hvorfor skal da hele strekningen utredes for mulige kostnadsreduksjoner? Har han sagt at han vil endre på rekkefølgen for trinn 1 og 2? Lederen av Stortingets transportkomité sier jo at planen er å starte med trinn 1, og begynne fra Molde.

      SVV har aldri gjort bruk av de forskutterte midlene til arkeologiske utgravinger fra Aukra. Avtalen ble aldri tatt i bruk og er avsluttet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø Er det slik at ministeren har sagt at strekninga Molde til Nautneset skal byggast, og resten skal skyvast ut?

      Kven har betalt for dei utgravingane som er gjort? Kjerringsundet as? Eller SVV? Kontrakta for alle utgravingane er ca 108 mill.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Rune Haukvik · 24 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr SVV betalte for den delen som har med Møreaksen å gjøre, mens Kjerringsundet betalte for de utgravningene som gjaldt den veien.
      Tilbudet om at Aukra forskutterte også den delen som gjaldt Møreaksen, ble aldri benyttet. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Jan Rune Haukvik Eg forsøkte å få innsyn i dokumentasjon som i departementet som skulle dokumentere samangen. Fikk avslag.

      Fikk i går kopi av den signerte avtalen mellom Kjerringsundet AS og SVV.  Denne definerte alle utgravingane skulle gjerast, både direkte knytta til Kjerringsundet,  og direkte til E39.  Og for det felles riggområdet på Sundsbøen. 

      Så har eg sagt at totale utgravingskostnaden var kontraktsfesta til litt over 108 millionar. 

      Men eg har ikkje sett konteringane av betalingsstraumen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 25 dager siden
    Mi erfaring knytta til sambandet Hareid til Sulesund med avgang kvart 20 minutt på dagtid er lite råkøyring. Litt tendenser på sin kveld på Sulesund-sida. Ikkje noko stort problem. Til gjengjeld kan vi puste ut og ha beinstrekk på kjøpet om ein vil. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 25 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Puste og ta en beinstrekk kan man gjøre så ofte man selv vil, også på strekninger uten ferge. UP over Ørskogfjellet har tydeligvis en annen virkelighetsbeskrivelse enn din. Samme virkelighetsbeskrivelse som UP har også SV-ordfører i Rauma, som klager over råkjøring til fergen på Åfarnes.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 19 dager siden
    Siste kommentar fra meg i sakens anledning:  "Dream on".
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 19 dager siden
    Noen fortsetter tydeligvis ufortrødent å splitte fylket, og holde fogderistriden levende. De ønsker å dele fylket med fergebom stengt 85% av tiden. De vil stoppe fergefri forbindelse over Romsdalsfjorden, på tross av at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse