Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
23 desember 2023 19:30
Del på Facebook
VOKSEN: Kia EV9 er en svær SUV, som ruller inn i et segment der Kia ikke har vane for å befinne seg. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
VOKSEN: Kia EV9 er en svær SUV, som ruller inn i et segment der Kia ikke har vane for å befinne seg. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

EV9 er en stor nyhet fra Kia. Bilen betyr at produsenter som aldri tidligere har trengt å bry seg om Kia, har fått en ny konkurrent.

Kia har vært en av pionerene i den norske elbil-boomen. Det er straks ti år siden den første elektriske Soul-modellen kom på norske skilter. Siden den gang har produsenten levert gode volumer av både Soul og Niro. De to kompaktbilene hadde adekvat rekkevidde i sin samtid, og var basert på modeller som også ble laget med fossile drivlinjer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For et par år siden tok Kia steget over i den rendyrkede elbilverdenen med EV6, som har markedsledende teknologi under skallet – og et skall som er ganske spesielt. Bilen har det man kan kalle elbildesign, som utnytter fordelen med små motorer og gir helt flate gulv.

Ny utfordrer

Nå er EV9, den neste modell som er bygget og designet som en elbil fra første strek, klar.

Den viser også at Kia er på vei et annet sted enn det man forbandt med merket for ti år siden. EV9 er en stor SUV, en type bil som det koreanske merket ikke har servert i Norge tidligere.

Signalene fra kundene har også nyhetens interesse. Importøren forteller nemlig at mange av kundene bytter inn biler fra merker som Volvo og BMW, noe som ville vært usannsynlig for bare noen få år siden.

Men det er ikke så rart når man har tatt seg en tur med EV9.

Størrelsen

Som tidligere nevnt er dette en stor bil, en SUV i øvre plassjikt, vel fem meter lang, to meter bred og 178 centimeter høy. Testbilen har seks seter i tre rader, og er også tilgjengelig med sju seter. Seksseteren har justerbare stoler med fotskammel og fasiliteter som usb-uttak, klimasoner og høyttalere til baksetepassasjerene. Selv helt bakerst vil voksne folk ha det greit i noen timer.

Med alle setene på plass tar bagasjerommet 333 liter. Nyttelasten tilsier at alle passasjerene kan veie 90 kilo, men da kan de ikke ha med seg noe bagasje.

Førermiljøet er smart. Selve kvalitetsfølelsen er svært god, men det er ikke premiumnivå på materialene. I stedet er det lagt vekt på gjenbruk og miljøvennlige materialer, som framstår som mer robuste enn luksuriøse. Informasjonen ligger på en skjermplanke. Grafikken er bra, og menyene er ganske logiske. Men som med mange andre av dagens nye biler, må man grave seg ned i undermenyer for å få justert og skrudd av en rekke varslinger som bare er forstyrrende når man kjører. Og det må gjøres hver gang man starter opp bilen.

Sterk og sprek

Førerstillingen er høy, som den skal være i en SUV, og store glassflater gir god utsikt. A-stolpen stjeler en del sikt på skrå til venstre, så man må være litt varsom i tettbygde strøk. På landeveien er det strålende komfort. God lydisolering gjør at man kan prate med bakerste rad uten å bruke ropert, og takket være den lange akselavstanden kjennes det som bilen flyter av gårde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

EV9 har ikke luftfjæringer, som mange andre biler i denne størrelsen har, de er av den konvensjonelle typen. Samtidig er de bakre fjæringene justerbare, for eksempel strammer de seg opp hvis man har en tung henger.

Dette fungerer helt utmerket og gir super komfort. De eneste gangene fjæringen sliter litt, er når ujevnheter kommer tett. Da klarer ikke dempingen å motvirke slag og risting. Men et slikt oppsett er billigere og mindre vedlikeholdskrevende, så det kan være et smart trekk. Luftfjæringer som begynner å krangle, kan bli en kostbar affære.

Ikke overraskende er det også en svært sprek og sterk bil, som alle andre elektriske SUV-er i denne størrelsen. 384 hestekrefter, trekk på alle fire hjul og et heftig dreiemoment gir en akselerasjon som for ikke lenge siden var forbeholdt sportsbiler. Det er ikke noe stort poeng i daglig bruk, men det betyr at bilen i svært liten grad blir preget av at den er full av mennesker.

Prisen

Batteriet er heldigvis stort, 99,8 kWt. For forbruket er heller ikke beskjedent. På en lengre tur, med en del motorvei, fikk vi et snittforbruk på 2,45 kWt per mil. Bilen anslo en rekkevidde på cirka 40 mil under de rådende forholdene – et par minusgrader og ganske bar vei. Det virker realistisk, og det er grunn til å tro at bilen kan nærme seg den oppgitte rekkevidden på 50 mil om sommeren.

Med et så stort batteri er det viktig med skikkelig ladefart. Maks ladefart her er 240 kilowatt, og tester viser at EV9 er i stand til å holde jevn og høy fart fra 20 til 80 prosent. Ved ett tilfelle forvarmet vi batteriet i bare en halv time før ladingen, med andre ord var batteriet litt for kaldt da vi startet. Da tok bilen imot 140 kilowatt i starten, men økte raskt til 175. Det er absolutt godkjent.

EV9s store størrelse og høye pris – startprisen ligger litt over 900.000 kroner – sender Kia inn i et ukjent territorium. Samtidig er det ikke så vanskelig å forstå at mange som normalt ville ha gått inn i en butikk med premiumbiler, nå kommer til å legge turen innom en Kia-forhandler. EV9 gjør inntrykk visuelt og leverer på veldig mange praktiske parametere. En aldri så liten klassereise for Kia, rett og slett.

Tekniske data

Kia EV9 GT-line Launch Edition
Pris: 919.900 kroner
Pris testbil: 948.700 kroner
Motor: To elmotorer. 384 hk. 700 Nm.
Batteri: 99,8 kWt
Maksimal ladefart: 240 kw
Rekkevidde: 505 kilometer
Forbruk: 2,28 kWt/mil
Toppfart: 200 km/t
0-100: 5,3 sekunder
Mål (LxBxH): 5015/1980/1780 mm
Bagasjeplass: 333/2393 liter
Vekt: 2573 kilo
Tilhengervekt: 2500 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Design
Plass

Forbruk
Pris

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse