Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 september 2023 13:00
Del på Facebook
BAKTE TOMATER: Under lokket er det et deilig fyll med chilisnert. Den grønne kremen er laget av fetaost, spinat og urter. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
BAKTE TOMATER: Under lokket er det et deilig fyll med chilisnert. Den grønne kremen er laget av fetaost, spinat og urter. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Synes du vegetarmat er kjedelig? Da skal du prøve denne tomat- og fetaostretten.

Når jeg skal lage en vegetarisk rett, kjenner jeg på et ekstra behov for å lage smaker som smeller litt. Dels fordi den velkjente smaken av kjøtt, kylling eller andre godt etablerte proteinkilder mangler. Men også fordi jeg synes jeg har en viktig utfordring her – en utfordring til å påvirke og utdanne, til å demonstrere hvor enkelt det er å lage retter der man ikke savner det stekte kyllingbrystet i det hele tatt. Kort sagt, jeg vil lage retter som viser hvor godt grønnsaker kan smake.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Er det slik at de som er skeptiske til vegetarmat, rett og slett har et sterkt behov for spise noe animalsk til hver eneste middag? Jeg tror ikke det. Jeg tror det handler om for lite kunnskap om hvordan man kan lage mat med grønnsaker. Pluss dårlige erfaringer med grønnsaker man har blitt servert hjemme, på skolen og på kafé.

For der er det mye stusslige greier. En klassisk framgangsmåte i min oppvekst var å slenge med noen skrelte, oppdelte gulrøtter i potetkjelen. Resultatet ble overkokte gulrøtter, teksturløse og helt utvannet i smak, med knudrete belegg av potetrester på utsiden. En annen gammel kjenning er posene med frosne grønnsaker. Blant disse smakløse frysevarene var det kanskje den bløte, bitre, vandige, militærgrønne rosenkålen jeg fryktet aller mest i barndommen. Basert på slike erfaringer kan jeg virkelig forstå at voksne mennesker synes vegetarmat høres nitrist ut.

Å bidra til at noen opplever grønnsaker på nytt, er noe av det mest motiverende jeg vet om. Hvis noen i tillegg sier at de ikke savnet animalske proteiner i det hele tatt, vet jeg at jeg har lyktes.

Nøkkelen er stort sett å skape en rett med nok kompleksitet: Sørg for at det er nok «tygg» og ulike teksturer. Om alt er bløtt og monotont, blir det ikke så spennende.

Så handler det om umami. Det finnes det mye av i animalsk protein, særlig når råvaren er grillet eller stekt og har fått en utviklet smak av stekeskorpe. Prøv derfor å gi grønnsakene litt ekstra smak med karamellisering. Eller bruk soyasaus, sopp, nøtter, parmesan – smaker som har mye umami i seg.

Videre bør man passe på at det er balanse mellom sødme og syre. Bruk dessuten en ingrediens som inneholder fett, for å binde retten sammen. Litt snert fra chili eller pepper passer ofte inn. For øvrig er det rom for kreativitet. Løp til grønnsakavdelingen og slå deg løs!

Bakt, fylt tomat med linser, harissa og fetaostkrem

Ingredienser (2 personer)

6 mellomstore, modne tomater
1 purreløk
1 boks røde linser
1 ss harissa
1 ss soyasaus
2 ss smør
2 fedd hvitløk
4 ss olivenolje
salt
chilipulver

---

100 g fetaost
0,5 pose spinat
1 bunt mynte
1 bunt bladpersille
1 fedd hvitløk
1 lime
salt

Framgangsmåte

Kok opp en stor kjele med vann. I mellomtiden kan du gjøre klar et isbad eller bare en bolle med iskaldt vann.

Skjær et kryss over stilken på hver tomat, og forvell dem raskt. Etter cirka 30 sekunder i det kokende vannet løftes tomaten umiddelbart over i det kalde badet, så den ikke rekker å bli kokt. Nå kan du enkelt dra av det ytterste skinnet.

Legg tomatene på en skjærefjøl, og la dem stå balansert med stilken i bunnen. Kutt av toppen, så du får et lokk som er cirka 0,5 centimeter høyt. Bruk så en liten kniv og skje, eller et «parisiennejern» om du har det, og skrap innmaten over i en liten skål.

Plasser de uthulede tomatene på et stekebrett med bakepapir eller i en ildfast form.

Så lager du fyllet. Finkutt purreløk i strimler som freses i en kjele sammen med knust hvitløk og smør. Det skal ikke brunes, bare bli blankt. Tilsett harissa, soyasaus, røde linser og innmaten fra tomatene. La det koke godt sammen til alt er mørt og tykt. Smak til med salt.

Fyll tomatene med linsefyllet, og sett på tomatlokket igjen. Drypp over litt olivenolje, og dryss over litt flaksalt og chilipulver. Bak i ovn på 160 grader i cirka 20 minutter.

Legg fetaost i en egnet beholder sammen med urtene og vasket og tørket spinat. Tilsett en ørliten skvett vann og litt limesaft, og kjør alt glatt med stavmikser. Smak til med salt.

Server tomatene med fetakremen, litt frisk mynte og ekstra klunk med olivenolje.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse