Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
07 oktober 2023 19:30
Del på Facebook
ØKER: Alle utgavene av Volvo XC40 og C40 Recharge er oppgradert med litt større batteri og nye motorer. Utgavene med det største batteriet har også fått raskere ladefart. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
ØKER: Alle utgavene av Volvo XC40 og C40 Recharge er oppgradert med litt større batteri og nye motorer. Utgavene med det største batteriet har også fått raskere ladefart. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

XC40 Recharge er blitt svært populær i Norge, men har hatt visse skuffende punkter. Nå er modellen oppgradert – og kan slå an dersom nordmenn ikke har blitt altfor prisbevisste.

Volvos første elbilmodell, XC40 Recharge, dukket opp i 2020. Ett år senere ble den supplert med varianten C40 Recharge – i praksis samme bil, men med kupéform.

Annonse
Annonse

Dette er fortsatt beholdningen når det er snakk om elbiler og Volvo. Siden introduksjonen har disse to variantene stått for over halvparten av merkets salg i Norge – til tross for at de er ganske små SUV-er, som mange vil mene ikke er store nok til å være familiebiler.

Mer energieffektiv

I tråd med elbilenes raske utvikling får modellen – det vil si begge varianter av den – nå en teknisk oppgradering, som skal utbedre det som har vært bilens svakheter: drivlinjen og batteriet.

Problemet har vært at bilen fikk altfor lite ut av den tilgjengelige energien, med den følgefeilen at rekkevidden ble skuffende. Det henger delvis sammen et element som det ikke er så lett å gjøre noe med i ettertid, nemlig bilens form. Men at det burde være mulig å hente ut mer av batteriet og drivlinjen, var det uansett liten tvil om.

Den oppgraderte modellen, med en mer effektiv drivlinje og et litt større batteri, skal være mer energieffektiv. I utgaven vi tester her – en Recharge Twin som har det største batteriet og firehjulstrekk – er kapasiteten i tillegg økt med 4 kWt. Forskjellen er ikke all verden, oppgitt rekkevidde øker 35 kilometer for denne varianten, men det jo noe.

Ingen rekkeviddevinner

Da vi var ute med bilen da den var ny, i guffent nullføre, var forbruket nærmest latterlig høyt. Særlig på motorvei var det ille, noe som henger sammen med den lite aerodynamiske formen.

Værforholdene var noe triveligere denne gangen, med pent høstvær, og forbruket var heller ikke så heftig som forrige gang. Men det var heller ikke videre imponerende. Etter en tur på 22 mil med mye landeveiskjøring, viste computeren et snittforbruk på 2 kWt per mil. Et kjapt regnestykke sier at bilen med det har en rekkevidde på 40 mil, pluss det man eventuelt klarer å regenerere av energi. Det er et stykke unna brosjyrens tall på 53,5 mil.

Volvo leverer med andre ord ikke en rekkeviddevinner denne gangen heller, noe som ikke var å forvente. Med dagens elbilteknologi er det ikke mulig å forbedre seg stort mer enn dette i løpet av et par år.

Samtidig er ladefarten økt fra 150 til 200 kilowatt. Det er ikke ubetydelig, og på mange måter er ladefart vel så viktig som rekkevidde. En kjappere og mer effektiv ladepause gir utslag på reisetiden når man er på langtur. Eller for å si det slik: Hvis du er på langtur med en bil med bedre rekkevidde enn XC40, fra samme batteristørrelse og med halve ladefarten, kommer du antakelig senere fram til målet.

Kvikk og komfortabel

For man har lyst til å ta med XC40 på tur. I beste Volvo-tradisjon sitter man godt, og selv om interiøret ikke lenger kjennes så veldig moderne, fungerer det fortsatt fint. Kvalitetsnivået er i nærheten av premium, i hvert fall hvis man tar bilstørrelsen i betraktning.

Annonse
Annonse

Ytelsene er det heller ikke noe å si på – 408 hestekrefter er mye i en så kompakt bil. Null til hundre på 4,9 sekunder tilhørte for ikke lenge siden de virkelig vasse sportsbilene, ikke kompakt-SUV-ene.

Skal det være noen vits å ha så mye kraft, må understellet henge med. Det har Volvo løst på en fin måte. De har truffet bra på miksen av stramt og komfortabelt. I tillegg er det fredelig i kupeen. Det er i det hele tatt mye å like med XC40. Den gir en stabil følelse av Volvo-kvalitet, som norske kunder helt opplagt ønsker.

I en konstant strøm av nye elbiler har XC40 i snart tre år holdt stand som en av de aller mest populære. Og det er egentlig litt merkelig. For det er på ingen måte en bil for gjerrigknarken. Ikke bare er forbruket forholdsvis høyt, bilen er også dyr.

Prisen

Den oppgraderte utgaven har fått en prisøkning på 10.000 kroner. Går man for firehjulstrekkeren med den største utstyrspakken, starter bilen på 588.000 kroner. I tillegg har testbilen fine felger, hengerfeste, tonede vinduer og avanserte lys, så når man summerer dette opp, pluss vinterdekk, koster farkosten 649.000 kroner. Det er ganske så mye for en kompakt-SUV. Det er ikke vanskelig å finne en bil som matcher størrelse og rekkevidde til en langt lavere sum.

En måte å gjøre det litt mindre dyrt på, er å velge XC40-utgaven uten firehjulstrekk, men med samme batteri. Da sparer man 50.000 kroner, mens rekkevidden øker med 3,5 mil. Eventuelt kan man sammenligne den med den tilsvarende BMW-modellen, iX1, som koster omtrent det samme, men har langt lavere effekt. Begge to er av de mest raffinerte bilene i sitt segment, noe man altså må betale en del ekstra for. Et annet alternativ er Polestar 2, bygget på samme lest, som også har fått en oppgradering. En tilsvarende utgave av Polestar 2 koster noe mindre, men går en del lengre.

I tillegg er det en faktor til å ta hensyn til, nemlig XC40 sin lillebror. EX30 er ventet hit i første kvartal av 2024. Det er en SUV som er 20 centimeter kortere, men også godt over 100.000 kroner billigere. Og det med et drivverk som byr på enda flere hestekrefter. Så kanskje blir den hardeste konkurrenten til XC40 fra eget merke?

Tekniske data

Volvo XC40 Recharge Twin Ultimate
Pris: 588.250 kroner
Pris testbil: 649.705 kroner
Motor: To elmotorer. 408 hk. 660Nm.
Batteri: 82 kWt
Maksimal ladefart: 200 kW
Rekkevidde: 531 kilometer
Forbruk: 1,76 kWt/mil
Toppfart: 180 km/t
0-100: 4,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4440/1863/1647 mm
Bagasjeplass: 419/1295 liter
Vekt: 2188 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

God å kjøre
Kvalitetsfølelse
Det er en Volvo

Rekkevidde
Pris

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse