Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
08 oktober 2023 19:30
Del på Facebook
POPULÆRT: Mange elbilister som har biler fra andre merker, bruker Teslas ladere. En viktig årsak er at prisen per kilowattime er av de aller laveste. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
POPULÆRT: Mange elbilister som har biler fra andre merker, bruker Teslas ladere. En viktig årsak er at prisen per kilowattime er av de aller laveste. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ved starten av 2022 åpnet Tesla noen av sine ladere for andre merker. Nå er det bare noen få igjen som er forbeholdt Tesla.

I august var det ti år siden Tesla satt opp sine første ladeplasser i Norge. I begynnelsen hadde hver lokasjon fire ladere. I årene som fulgte ble ladenettverket bygd ut, blant annet på Nebbenes ved Eidsvoll, som lenge var verdens største superladerlokasjon med 44 ladepunkter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

100 lokasjoner ble passert 14. desember 2022 ved Ullevål Stadion i Oslo. Tidligere samme år, 31. januar, åpnet Tesla for første gang opp for at andre merker kunne bruke deres ladere. I første omgang gjaldt det 15 superladerstasjoner, siden har langt flere blitt tilgjengelige for alle elbilmodeller.

Nå er 109 superladerlokasjoner, med 1681 ladepunkter, åpne for alle. Det er kun fem steder som fortsatt er forbeholdt Tesla. Dette er Lillesand, Porsgrunn, Jaren (Spydeberg), Haukås og Leinstrand (Klett). Årsaken skal ifølge Tesla være «ulike kontraktsforhold».

Annonse
Annonse

Ledningen

Et problem har vært at Tesla-laderne er tilpasset merkets egne modeller, som alle har ladeporten på venstre bakskjerm, med ledninger som er altfor korte til biler med andre løsninger. Biler med porten på venstre forskjerm, høyre bakskjerm eller i fronten må stå slik at parkerings-tetrisen ikke går opp.

Dette er løst med den siste generasjonen Tesla-ladere, kalt V4. Her er ledningen tre meter lang. Dermed kan alle elbiler, uansett hvor ladeporten er, parkere uten å lage rot i oppstillingssystemet.

De første V4-laderne i Norge ble nylig åpnet ved Gardermoen. Dette er for øvrig den tredje plassen med slike ladere i Europa. Nye ladeutbygginger fra Tesla vil i all hovedsak bestå av V4-ladere, men Tesla i Norge sier det ikke foreligger noen planer om å bytte ut ledningene på de eksisterende laderne.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse