Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
11 oktober 2023 13:00
Del på Facebook
USLÅELIG: Stekt surdeigsbrød med entrecôte, avokado, tomat og parmesan får tennene til å løpe i vann. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
USLÅELIG: Stekt surdeigsbrød med entrecôte, avokado, tomat og parmesan får tennene til å løpe i vann. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Er du i nærheten av en stekepanne ved lunsjtider, kan du forgylle formiddagen med et luksuriøst biffsmørbrød.

Vi er fryktelig glad i matpakken vår her i Norge, og i ukedagene kan den ofte være det mest praktiske valget. Våre nordiske naboer, derimot, har en mer avansert lunsjkultur. Å gå ut til lunsj er en selvfølge i svenske og danske byer.

Annonse
Annonse

Så hvorfor ikke parere med en skikkelig hjemmelaget gourmetlunsj en gang iblant, for eksempel i helgen? Vi trenger ikke droppe brødmaten helt av den grunn. Selv er jeg skikkelig glad i brød, men la det være sagt – versjonen jeg presenterer her, er ganske fjern fra brødskiva jeg pakket ut av skolesekken i mine yngre dager.

Brød og smør er i utgangspunktet noe av det beste i verden. Er det attpåtil brød stekt i smør, får jeg vann i munnen. Toppes den stekte brødskiva med nystekt og skivet entrecôte, pluss et dryss god parmesan, blir jeg euforisk.

Selv om det smaker himmelsk, kan brød, smør, kjøtt og ost bli litt monotont i lengden. Her inkluderer vi en syrlig tomatsalat og litt knust avokado som nærmest kremer retten og binder smakene sammen. Mange andre ingredienser ville også passet ypperlig, for eksempel sopp.

Til et biffsmørbrød er entrecôte alltid mitt førstevalg. Entrecôte er en stykningsdel med ganske grove muskelfibre som er pakket full av smak. Den beste entrecôten har litt dybde i fargen og er rikelig marmorert med små, hvite, feite striper. Fettklumpen som ligger i midten, behøver ikke være av de største – den kan bli litt ulekker og vulgær.

Får du tak i en tørrmodnet entrecôte, slå til! Da har biffen fått ligge i et egnet klima der væsken har fordampet, slik at kjøttet får en mer konsentrert smak. Tørrmodning kan du også fikse selv ved å ta biffen ut av vakuumpakken og la den ligge på en rist i kjøleskapet i en dag eller to, kun dekket med et lag bakepapir.

Du kan også bytte ut entrecôten med andre råvarer. En sprøstekt, beinløs biff av kyllinglår er prima greier. Eller du kan bruke tynne skiver av grillet svinenakke. Til en vegetarisk versjon er stekt halloumi-ost velegnet.

Framgangsmåte

Ingredienser (2 personer)

1 stor entrecôte (cirka 300 g)
1 hel hvitløk
4 ss solsikkeolje
2 ss meierismør
salt og pepper

---

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

2 skiver daggammelt surdeigsbrød

---

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

1 avokado
10 cherrytomater
1 liten bunt persille
0,5 rødløk
2 ss olivenolje
2 ts rødvinseddik
1 bit parmesan
godt flaksalt

Framgangsmåte

Start med å ta ut biffen, tørk den godt, og la den temperere seg på en rist eller på tallerken i en time i romtemperatur. Salte og pepre den rikelig rundt hele.

Varm en stekepanne til den begynner å ryke, tilsett solsikkeolje, og brun biffen i 2 minutter. Snu den, og tilsett en hel knust hvitløk og smøret. Bruk en skje til å øse det varme smøret over og rundt hele. Stek biffen i cirka 5 minutter avhengig av tykkelsen. La den få hvile 15 minutter mens du gjør ferdig resten.

Stek brødskivene i smøret og pannen du stekte biffen i. Da vil brødet suge til seg all den gode smaken og bli sprøtt og gyllent.

Legge skivene på en tallerken, og legg på en halv avokado som du knuser utover med en gaffel. Dryss litt flaksalt over.

Kutt tomatene i fire deler, og bland med finkuttet rødløk og persille, litt olivenolje og rødvinseddik. Smakes til med flaksalt.

Legg tomatblandingen over avokadoen.

Skjær så biffen i tynne skiver som legge på toppen. Avslutt med revet parmesan.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse