Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 oktober 2023 19:30
Del på Facebook
NY FRONT: Forandringene er synlige i fronten, med nye lykter og et panser som gir bedre aerodynamikk. Testbilen har fargen «Ultra Red», som koster 18.000 kroner ekstra. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NY FRONT: Forandringene er synlige i fronten, med nye lykter og et panser som gir bedre aerodynamikk. Testbilen har fargen «Ultra Red», som koster 18.000 kroner ekstra. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Tesla har hørt på brukerne og gitt Model 3 en overhaling. Nå er bilen bedre på de fleste felt, og skikkelig irriterende på ett.

Dette er første gang Tesla gjør en stor oppgradering på en av sine modeller. Med Model 3 er det med andre ord ikke bare snakk om en oppussing av interiøret, det er også gjort godt synlige justeringer utvendig.

Annonse
Annonse

Fronten og hekken har fått helt ny design, inkludert nye lykter. Like viktig som det visuelle er det at dette har gjort bilen enda mer aerodynamisk. Det får man igjen for på tur. Forbrukstallet etter vår testtur er det laveste vi noen gang har sett hos en elbil. Etter 25 mil på blandet landevei lå forbruket på 1,3 kWt per mil, noe som rett og slett er i en helt egen divisjon.

Selve drivlinjen er den samme som tidligere, med et batteri på 70 kWt, det samme gjelder effekten på 498 hestekrefter. Oppgitt rekkevidde er 63 mil. Det er et par mil lengre enn før og, ut fra vår opplevelse, realistisk. Modellen har samme ladefart som tidligere, 250 kilowatt. En effektiv langtur er med andre ord ikke noe problem.

Støydemping

I det daglige er det likevel ikke dette som er det viktigste.

Tidligere har Model 3 framstått som en smule spartansk, med et veldig enkelt interiør. På tur har man merket at det er mye vei- og hjulstøy i kupeen. Dette er kjente ankepunkter fra Model 3-eiere, og i beste Tesla-stil har produsenten nå fulgt opp disse tilbakemeldingene.

Forrige utgave fikk etter hvert doble glass i sidevinduene foran, nå finnes dette i alle vinduene. I tillegg er det brukt lyddempende materialer, mens pakninger og fjæringsforinger er forbedret for å gi mindre støy. Og det fungerer. Bilen har blitt langt fredeligere på innsiden.

Der er det også et nytt interiør, med en premiumdetalj som ventilerte seter. Materialene er også mer sofistikerte enn tidligere, med mindre plast og mer tekstil og aluminium. Midtkonsollen har fått ny design, og passasjerene i baksetet har fått en egen skjerm, plassert mellom forsetene, med klimakontroll og underholdningsmuligheter. Og som en mindre viktig, men litt gøyal detalj, har Model 3 fått stemningslys i en stripe rundt hele kupeen, som man kan skifte farge på. Wifi-rekkevidden skal også være doblet, noe som er greit når bilen skal ta ned de jevnlige oppdateringene som Tesla er klasseledende på.

Irriterende

Model 3 har også andre nyheter, som man kjenner igjen fra de nye utgavene av Model S og Model X.

Hendlene på rattet er borte, noe som innebærer at girspaken er erstattet med en løsning som styres fra skjermen. Dessverre betyr dette også at blinklysene styres med knapper på rattet. Det fungerer for så vidt greit når man gjør filskift på motorvei eller skal svinge over på en ny vei, men skal man ut av en rundkjøring ved tredje avkjøring blir det bare rot. På det tidspunktet er blinkerknappen nemlig opp ned på feil side. Resultatet er at man rett og slett slutter å blinke seg ut – alternativet er nemlig å se ned, og det er ikke å anbefale midt i en rundkjøring.

I USA er det nok ikke vanlig med rundkjøringer, men i Norge føles det som de er en viktig del av BNP. Årsaken til de irriterende knappene er naturligvis penger. En knapp er billigere enn en spak, men her sparer Tesla seg til fant.

Annonse
Annonse

Vi har prøvd løsningen flere ganger i ulike Tesla-modeller, og det er ikke godt å si hvor lang tid det vil ta før man som sjåfør behersker opp ned-speilvendt blinking. På den annen side, for alle dem som ikke gidder å blinke seg ut uansett, så spiller dette ingen rolle.

Trygg og god

Den nye og mer fredelige kupeen har blitt et veldig fint sted å være. Styringen er fortsatt av de beste blant elbilene, og med sitt lave tyngdepunkt og ditto kjørestilling er det en av de morsomste elbilene å ratte. Den føles samtidig veldig trygg og god. Kjørefølelsen er forutsigbar, og selv med solid gasspådrag er alt under kontroll.

Den nye utgaven oppleves som en vellykket modning av en modell som var veldig populær her til lands, inntil Model Y nærmest invaderte det norske bilmarkedet, men som fortsatt selger jevnt og trutt til tross for stadig flere konkurrenter.

Ifølge importøren er den nye versjonen 10.000 kroner dyrere enn utgaven den erstatter, og det er fortsatt begrenset med tilvalg. Det du kan velge i, er felger, farge, hengerfeste og selvkjøringsfunksjoner – og det er det.

Den nye Model 3 viser at Tesla fortsatt er markedsledende på energieffektive biler, og at de fortsatt ikke er premium sammenlignet med de tyske konkurrentene.

Tekniske data

Tesla Model 3 Long Range
Pris: 499.895 kroner
Pris testbil: 547.228 kroner
Motor: To elmotorer. 498 hk. 527 Nm.
Batteri: 70 kWt
Maksimal ladefart: 250 kW
Rekkevidde: 629 kilometer
Forbruk: 1,4 kWt/mil
Toppfart: 201 km/t
0-100: 4,4 sekunder
Mål (LxBxH): 4720/1850/1441 mm
Bagasjeplass: 594 liter
Vekt: 1828 kilo
Tilhengervekt: 1000 kilo

Pluss og minus

+

Energieffektiv
Morsom å kjøre
Heving av kvalitetsfølelse

Blinklys
Fortsatt ikke premium

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse