Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
29 oktober 2023 19:30
Del på Facebook
NYESTE: For et par måneder siden kom Lexus RZ 450e. Den blir én av to modeller som er tilgjengelig fra Lexus neste år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NYESTE: For et par måneder siden kom Lexus RZ 450e. Den blir én av to modeller som er tilgjengelig fra Lexus neste år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Lexus har i en årrekke solgt hybridbiler. Det blir det nå en slutt på i Norge.

For 12 år siden faset Lexus ut dieselbilene sine i Norge for kun å tilby bensinhybrider. Nå gjør de det samme med hybridene, hvilket vil si at det kun er elbiler de norske kundene kan velge fra nyttår. Dermed er det bare to modeller fra merket som vil være i norske butikker neste år: Lexus UX 300e og Lexus RZ 450e.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det norske bilmarkedet har over tid utviklet seg, og vi ser at kjøpere av premiumbiler i stor grad foretrekker elbiler. Dette skiftet skal vi bidra ytterligere til ved å rendyrke vår modellportefølje til kun å utgjøre helelektriske biler, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge som importerer Lexus, i en pressemelding.

Dermed blir Norge det første landet i verden der Lexus velger denne løsningen. Men Lexus er ikke først ute med å bekrefte at de fjerner fossilbilene fra 2024. Allerede for over ett år siden kunngjorde den norske Volkswagen-importøren at de kom til å ta inn kun elektriske personbiler fra 2024.

Ingen fra 2025

Fra før av har Stortinget vedtatt at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025, som betyr at disse to merkene gjør det alle de andre må gjøre ett år senere.

Annonse
Annonse

Fra 2011 og fram til i dag har Lexus levert i overkant av 11.500 nye biler i Norge, fram til 2020 kun hybridbiler. Med introduksjonen av Lexus UX 300e har elbilene fått en stadig større markedsandel for merket. Etter at den større RZ 450e kom i sommer, er elbilandel til Lexus på 51 prosent i år, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Merket har økt leveringstallet sammenlignet med fjoråret, i et bilmarked der de fleste andre merker har hatt nedgang.

Jan Christian Holm, daglig leder hos den norske Lexus-importøren, sier han foreløpig ikke kan uttale seg om hva som blir neste elbilmodell. Han mener de to modellene de har, dekker segmentene de fleste bilkjøperne i Norge befinner seg i.

Holm tror Lexus vil ha en god leveringstakt neste år også, uten fossilbilene.

– Forutsatt at verden ikke rammes av Covid, delemangel eller andre ting. Vi har sikret oss gode leveranser fra fabrikken.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse