Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
25 oktober 2023 13:00
Del på Facebook
FAVORITT: Skal du spise biffkjøtt, finnes det knapt en mer tilfredsstillende måte å gjøre det på. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
FAVORITT: Skal du spise biffkjøtt, finnes det knapt en mer tilfredsstillende måte å gjøre det på. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Sprø, salt, seig og spicy. Chilibiffen kan bli vanedannende.

Hva som er rettens egentlige navn er jeg ikke sikker på. Men jeg vet det viktigste – at den er fantastisk god! På den norsk-oversatte delen av kinesiske menyer kalles den gjerne chilibiff eller tørrstekt biff. Sistnevnte betegnelse kan kanskje skape litt mistro, ettersom man kan lure på om retten mangler væske. Sånn er det definitivt ikke.

Annonse
Annonse

Teknikken er hemmeligheten her. Man kan gjerne bruke forskjellige stykningsdeler eller andre kjøttslag enn okse – for eksempel svin, lam eller kylling. Magien oppstår uansett i det øyeblikket de tynnskårne, sprøstekte, nærmest friterte kjøttstrimlene havner rykende varme og supercrispy oppi den aromatiske, sterke og velbalanserte sausen.

Da suger det florlette laget med maisenna-stivelse som kjøttet er vendt i før steking, til seg all sausen. Resultatet blir at strimlene får en overflate som er både sprø og seig på samme tid. Å spise disse varme delikatessene – fulle av sødme, syre og hete fra chili – er helt vilt vanedannende. I tillegg trenger du bare et lite grønnsakalibi som gir farge og tekstur, samt nydampet ris, så er det duket for en rett som er bedre enn det meste.

Det mest naturlige er å servere ris til denne retten, men jeg vil absolutt anbefale å teste ut litt andre varianter som kanskje ikke er like kjent. Kanskje er jeg litt ekstra ivrig på dette punktet fordi jeg selv er ganske dårlig på riskoking. Det vil seg liksom aldri helt, og nå har det gått så mange år at jeg på pur trass nekter kjøpe en riskoker. Hjemme bruker jeg i stedet ofte couscous eller bulgur. To enda mer spennende alternativer er frøene quinoa og amarant. Disse omtales som supermat – det skal du ikke tro all verden på, men til forskjell fra «super-mat» flest så er det innmari godt og ett spennende tilskudd til den alminnelige risen.

Chilibiff med paprika, vårløk og ris

Ingredienser (2 personer)

300 g ytrefilet av storfe
3 ss maisenna
1 klype salt
0,5 ts paprikapulver
1 dl solsikkeolje

---

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

1 paprika
3 vårløk
4 fedd hvitløk

1ss finhakket ingefær
0,5 rød chili

---

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

1 ss xo-saus
2 ss hoisinsaus
2 ss østerssaus
4 ss soyasaus
2 ss honning
5 ss vann
1 lime, kun saften

---

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Basmatiris til 2 personer

Framgangsmåte

Kutt først biffen 1 cm tynne skiver. Legg disse flatt på skjærebrettet, og kutt 1 cm brede strimler på langs. Leg strimlene i en skål som plasseres i kjøleskapet.

Kutt paprika og vårløk i strimler, og finhakk hvitløk, chili og ingefær. Legg dette klart på tallerken til senere.

Bland alle ingrediensene til sausen, som oppbevares i en skål fram til bruk.

Kok ris etter anvisning på pakken/sekken. Når den er ferdig og klar for å hvile i 10 minutter, settes stekepannen på høy varme til biffen.

Bland biffstrimlene fra kjøleskapet med paprikapulver, salt og maisenna. Vend godt så strimlene dekkes rundt hele. Legg dem så i en melsikt, og rist av overflødig maisenna.

Ha olje i den varme pannen, og legg i kjøttet. La strimlene frese og steke til de er mørke og sprø. Løft dem ut av oljen og over på ett kjøkkenpapir der overflødig kan renne av.

Hell av nesten all oljen i pannen, og fortsett med å steke paprika og vårløk raskt. Etter et par minutter tilsettes sausen. La det få koke godt sammen i noen korte minutter, så sausen tykner lett. Legg i kjøttet, og vende det godt over varmen i cirka 30 sekunder.

Server kjøttet og sausen sammen med ris og litt frisk koriander.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse