Annonse
NTB
Tema
NTB
12 november 2023 19:30
Del på Facebook
BRITISK: MG var en britisk bilprodusent, spesialist på små sportsbiler. MG F og MG TF ble de siste av dem. Foto: Pascal Lauener / Reuters
BRITISK: MG var en britisk bilprodusent, spesialist på små sportsbiler. MG F og MG TF ble de siste av dem. Foto: Pascal Lauener / Reuters

Sportsbiler fra starten av 2000-tallet kan få klassikerstatus. Men akkurat nå er mange av dem på sitt billigste, mener Autocar.

Nå begynner biler som ble laget ved starten av dette århundret, å bli rimelige. Det gjelder ikke minst de heftige bilene, som kunne være kostbare saker da de var nye.

Annonse
Annonse

Autocar har listet opp flere som nå har sunket til et prisnivå som muligens er i bunnen av bilenes verdikurve. Mange av Autocars kjøpetips riktignok er lite aktuelle i Norge, fordi det finnes få eller ingen av dem her. Men enkelte modeller finner vi flere eksemplarer av på Finn.

MG F

Før MG ble en kinesisk elbilprodusent, var det en britisk fabrikk kjent for snertne sportsbiler. Den siste bilen fra fabrikken var MG F, som etter hvert ble til MG TF.

Dette er en roadster som ble laget fra 1995 til 2005. I 1997 kostet den 286.000 ny i Norge. I 2005 var prisen opptil 318.000 kroner, ifølge Kjøretøydata.

Utgavene har fra 110 til 160 hestekrefter, men med en vekt på 1,1 tonn er det en kvikk bil. Det ble tatt inn i overkant av 100 nye MG F og MG TF til Norge, og i dag er det billig moro på bruktmarkedet. De som ligger på Finn, er priset fra 50.000 til 70.000 kroner.

Som alltid må man være nøye med å se over såpass gamle kjøretøy, men dette er i utgangspunktet ganske enkle biler med lite teknologi, slik at vedlikehold ikke bør bli komplisert eller kostbart. Autocar sier i tillegg at de fleste av feilene MG-modellen hadde da den var ny, er rettet opp underveis.

Audi TT

Produksjonen av Audi TT ble avviklet tidligere i år, etter tre generasjoner av sportsbilen som ble introdusert i 1999. Særlig den første generasjonen begynner å bli trivelig priset på bruktmarkedet. Dette er uten tvil en bil som har potensial til å bli en klassiker.

Annonse
Annonse

Første generasjon ble laget til 2006. Den kom med motorer på 150, 180 og 225 hestekrefter, og ble stort sett levert med firehjulstrekk. I 1999 kostet TT mellom 400.000 og 500.000 kroner. I 2006 lå prisen fra 500.000 til 750.000 kroner.

Autocar trekker fram bra byggekvalitet og gode motorer som et fortrinn.

Mange av TT-ene på Finn har gått langt, men det er både coupeer og roadstere tilgjengelig. Prisen på tilsynelatende fine eksemplarer ligger mellom 70.000 og 90.000 kroner.

Mazda MX-5

MX-5 er laget etter samme idé som de britiske sportsbilene fra 1960- og 70-tallet. Etter at modellen ble lansert i 1989, har den blitt verdens mest solgte roadster. I dag er det fjerde generasjon som selges.

Ifølge Autocar begynner første generasjon å bli dyr, mens den andre har en del rustproblemer. Dermed er det tredje generasjon som er det beste valget. Den ble laget fra 2005 til 2015.

Den kom med to motoralternativer, 126 eller 160 hestekrefter, og kostet mellom 300.000 og 400.000 kroner i 2006 – og faktisk det samme i 2015. De fleste som ble solgt, hadde den minste motoren, noe som gjenspeiles på bruktmarkedet.

Prisene for tredje generasjon MX-5 ligger i dag fra 120.000 til 160.000 kroner.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse