Smart #1 er noe helt annet mikrobilen som trillet merket i gang på 1990-tallet.
Smart, bilmerket som for snart 30 år siden startet opp som et samarbeid mellom klokkeprodusenten Swatch og Daimler Benz, fikk aldri helt fotfeste i Norge. Smart leverte mikrobiler for byfolk, men nordmenn er ikke så veldig begeistret for å vimse rundt i biler på bare 2,5 meter.
Ikke hjalp det stort da bilene ble litt større heller. Selv ikke da Smart gikk elektrisk for noen år siden, ble de noe særlig sus over salgstallene. Noe av årsaken kan ha vært en rekkevidde som knapt fikk bilen ut av bykjernen.
Nytt framstøt
Nå prøver produsenten seg med noe ganske annet. Smart #1 er en kompaktbil, og den er naturligvis elektrisk. Prosjektet er et resultat av et samarbeid mellom Daimler og kinesiske Geely. Sistnevnte eier blant annet også Volvo, Polestar og Lotus.
Smart #1 kan være en konkurrent til for eksempel Mercedes EQA og BMW iX1, som er noe dyrere og større, og ikke minst den kommende Volvo-modellen EX30. Når man sjekker opp spesifikasjonene, ser man at drivlinjen i #1 er svært lik den man finner i Volvoen.
Bilen vi tester her, er #1 i Pulse-utgave. Det er ifølge importøren denne de venter størst salg av i Norge. Den har firehjulstrekk og hele 428 hestekrefter. Det er altså en skikkelig heftig kompaktbil, som gjør null til hundre på 4,5 sekunder. Det viser seg at bilen fikser slike krefter fint.
Stor nok?
Smart #1 er skikkelig gøyal, med en lett gokart-følelse. Akkurat som en kompaktbil med masse krefter skal være. Styring, understell og kjørefølelse er supert satt opp. Så hvis ikke Volvo feiler fullstendig, er det all mulig grunn til å tro at også EX30 vil passe for dem som liker å kjøre bil.
Men dette er ikke nok. En bil skal jo fungere også når man ikke har behov for kjørehansker. Den skal ha praktiske verdier, noe som ikke nødvendigvis er så lett å få til i en bil som er 427 centimeter lang.
Men det er noe med bilens form som hinter om at det kan være rom der inne. Og når man setter seg inn, virker bilen snodig nok større på innsiden enn utenfra. For grom takhøyde gir god romfølelse. I tillegg er det bra med plass i baksetet, som kan skyves i lengderetningen. En annen positiv overraskelse er hvor godt bilen er lyddempet. Det er svært lite vind- eller hjulstøy. Igjen noe som gjør at man får følelsen av å sitte i en større bil. Glassflatene er dessuten store, noe som både gir godt utsyn og en lys opplevelse.
Tegneseriestil
Den innvendige designen er litt særegen, med en høy midtkonsoll og store blanke flater som er lakkert hvite i testbilen. Det gir et morsomt og praktisk inntrykk, men føles samtidig litt simpelt. De hvite flatene minner mer om noe man finner i småbiler.
Skjermen i midten er stor og plassert høyt, med en tegneserieaktig design. En animert rev (!) er en slags guide på skjermen, der det meste av bilens funksjoner er plassert. Fysiske knapper er det skrint med. Reven skal være en slags hjelper, som man kan be om gjøre ting, men per i dag ser det ut til at stemmestyringen kun kan få reven til å styre vinduer og navigasjon.
Med svært mye samlet på skjerm, blir det en del knot mens man prøver å finne fram i undermenyer. Som i en Tesla må man også via skjerm for å stille inn speil. I tillegg har bilen all verdens hjelpefunksjoner som kan være irriterende. For eksempel overvåker bilen oppmerksomheten til sjåføren - på en overivrig måte. Grunnen til at sjåføren tilsynelatende er uoppmerksom, skyldes ofte forsøk på å finne fram på skjermen.
En god del av varslingssystemene kan skrus av, men det må man gjøre hver eneste gang man setter seg inn i bilen. På den positive siden har bilen head-up-display, som viser nødvendig kjøreinformasjon med god grafikk på frontruta.
Høyt forbruk
Selv om Smart #1 byr på noen moderne irritasjonsmomenter, er det også mye som er vellykket. Plassutnyttelsen er prima, og kjøreegenskapene fine.
Rekkevidden er oppgitt til 40 mil, noe som er greit, men heller ikke mer. Dette henger sammen med et forholdsvis høyt energiforbruk, oppgitt til 1,82 kWt per mil i brosjyren. Etter en tur på 25 mil i noen plussgrader viste bilens egne tall et snitt på 1,95 kWt. Bilstørrelsen tatt i betraktning er dette høyt. Samtidig har bilen en brukbar ladefart når man ser på på batteristørrelsen, 150 kilowatt, så pausene blir ikke altfor lange.
Smart #1 har svært lite med mikrobilen Smart å gjøre. Som så mye annet har den est ut over årene. I dag er den en kompetent elbil i kompaktklassen. Prisen er ok, men ganske tett på større biler. På den annen side er Smart #1 større enn man skulle tro, og som en ekstra bonus kan den dra en henger på 1,6 tonn. Det er det ikke så mange andre kompaktbiler som kan matche.
Tekniske data
Smart #1 Pulse
Pris: 449.900 kroner
Motor: To elmotorer. 428 hk. 584 Nm.
Batteri: 66 kWt
Maksimal ladefart: 150 kW
Rekkevidde: 400 kilometer
Forbruk: 1,82 kWt/mil
Toppfart: 180 km/t
0-100: 4,5 sekunder
Mål (LxBxH): 4270/1822/1636 mm
Bagasjeplass: 320 liter
Vekt: 1900 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo
Pluss og minus
+
Morsom å kjøre
God plass
Smarte detaljer
–
Forbruk
Overivrige hjelpesystemer