Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
03 desember 2023 19:30
Del på Facebook
PLANLEGG: Går bilturen over en strekning der det kan forekomme kolonnekjøring, må man være forberedt. Foto: Ørn Borgen / NTB
PLANLEGG: Går bilturen over en strekning der det kan forekomme kolonnekjøring, må man være forberedt. Foto: Ørn Borgen / NTB

Lengre vinterturer med bil krever planlegging, og man må ha andre marginer enn om sommeren.

Vinterturer i bil må planlegges på en annen måte enn sommerturene, mener Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf. Der man om sommeren kan vente med å tanke eller lade opp til det lite igjen, er dette ikke å anbefale om vinteren.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det kan være lurt å ha litt mer på tanken. Dette gjelder særlig om man skal over fjelloverganger og det er risiko for at det kan bli kolonnekjøring. En god regel er å fylle drivstoff eller lade opp elbilen på siste mulighet før fjellet, sier Sødal.

Varme klær

Årsaken er naturligvis at det kan bli venting hvis forholdene tilsier kolonnekjøring. Og har man fossilbil, er det en faktor til ved en slik anledning: varme klær. Hvis det er mye vind og snø, er det nemlig lurt å skru av motoren mens man venter. Årsaken er at det kan pakke seg snø rundt bilen, noe som kan blokkere eksosrøret. Dermed kan eksosen trekke inn i bilen og gi kullosforgiftning.

– Kjører du elbil og har godt med strøm på batteriet, slipper du dette problemet, poengterer Sødal.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han understreker at det uansett er viktig at man har en del å gå på når det gjelder strøm, bensin eller diesel, i tilfelle man setter seg fast eller blir stående på grunn av punktering.

– Da kan du holde varmen i bilen mens du venter på berging. Får du derimot motorstopp, er det bare det du har i «overlevelsespakken» som hjelper deg å holde varmen.

Overlevelsespakken

Det Sødal kaller «overlevelsespakken» er ting som Naf mener alltid bør ligge i en vinterbil:

  • En god isskrape med tagger på en av sidene for å ta stålisen
  • Lommelykt
  • Startbooster
  • En sammenleggbar spade
  • Ekstra refleksvest(er), både til passasjerer og for å markere sted ved viltpåkjørsel
  • Pledd eller varmefolie
  • Førstehjelpsskrin

I tillegg mener Sødal det er verdt å vurdere dette hvis man legger ut på en krevende tur:

  • Kjetting, eventuelt kjetting på boks eller snøstrips
  • Ekstra klær (spesielt lue og votter, samt ullundertøy du kan ta på under klærne)
  • Vann, varm drikke og energibarer
Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse