Nio nærmer seg segmentet der de store kundemassene er. Men vår test viser at den ikke treffer helt.
Fra en litt forsiktig start med den store SUV-en ES8 for et par år siden, har den kinesiske elbilprodusenten Nio nå fem forskjellige modeller, hvorav én kommer i to utgaver. Det er mer enn Tesla, som kom til Norge i 2013 med Model S.
Det er med andre ord ingenting i veien med Nios ambisjoner. Likevel har det ikke løsnet i det norske markedet. Siden starten i 2021 er det registrert 1800 Nio i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. I samme periode er det registrert mer enn 57.000 Tesla.
Mye billigere
Noe av årsaken kan være at Nio-modellene har vært i overkant store og dyre. Den billigste har vært en sedan, som i liten grad er noe massene ønsker seg. Med siste tilskudd, EL6, nærmer Nio seg rommet der svært mange av dagens bilkunder befinner seg. Modellen er en mellomstor SUV med god rekkevidde, bra med innvendig plass, firehjulstrekk og mulighet for henger.
EL6 er noen centimeter kortere enn EL7. Langt viktigere er det at den er mye billigere, nesten 200.000 kroner.
Det betyr at EL6 prismessig nærmer seg storselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4.
Dette med å sammenligne prisene er riktignok litt kinkig med Nio, ettersom merket tilbyr batterileie. Det vil si at du kjøper bilen, men betaler for månedsleie av batteriet. Velger man denne løsningen, starter bilen på 489.000 kroner, med en månedlig utgift på 1399 eller 1999 kroner avhengig av batteristørrelse. Velger man å kjøpe bilen komplett med det store batteriet, koster den 682.000 kroner.
Synlig innsparing
På bilder er det ikke så lett å se hvor Nio har spart inn så mye penger på EL6 sammenlignet med EL7, men man merker det blant annet når man setter seg inn i kupeen og kjenner på materialene. Det er langt mer hardplast i interiøret. Bilen kjennes ikke like premium som de større modellene. Samtidig er ikke konkurrentene Model Y og ID. 4 særlig eksklusive, de heller.
Nå skal det også sies at det slett ikke er så verst i en EL6. Ser man bort fra midtkonsollen, er mye av hardplasten ute av syne. Selve oppsettet er likt det man finner i de andre Nio-modellene – med en liten skjerm foran føreren, head-up-display i vinduet, en større skjerm i midten og hjelperen Nomi oppå dashbordet.
Setene er komfortable, med et nærmest uendelig antall innstillingsmuligheter, noe som gir god ergonomi. For passasjeren foran kan man oppgradere opplevelsen med et «loungesete» som har bein- og fotstøtte. Det koster 8000 kroner ekstra.
Imponerende mye plass
Baksetene kan legges ned i en prosentvis 40-20-40-deling. De har også ryggstøtter som er elektrisk justerbare. Plassen er imponerende, både for bein og skalle.
Helt bakerst er det et bagasjerom som tar 579 liter, som er av det bedre i segmentet. Under gulvet bak er det ikke et digert rom, som i Model Y, men en liten luke som rommer ladekablene. EL6 har heller ikke en frunk foran. Med mulighet til å dra en henger på 1,2 tonn, så bør dette dekke behov for en familie. Nyttelasten er oppgitt til 445 kilo, som er omtrent det samme som hos konkurrentene.
Velkjent nummenhet
På veien gir EL6 en komfortabel følelse, med den samme numne styringen som i mange andre av dagens elektriske SUV-er. Bilen har flere kjøreprogrammer. Disse er det grunn til å tro at de aller fleste aldri vil bruke, men ønsker man det, kan bilen settes i Sport+. Da gjør EL6 null til hundre på 4,5 sekunder. Det er kjappere enn en Model Y Long Range.
Lydnivået i kupeen er greit, men bilen er ikke av de fredeligste.
Rekkevidden er oppgitt til 52 mil. Da vi hadde bilen, var det noen minusgrader. Basert på bilens tidligere opplevelser anslo den en betydelig kortere rekkevidde. Vi hadde en snittforbruk over drøyt 20 mil på 2,2 kWt per mil, så over 40 mil på vinterføre bør ikke være noe problem
Ladefarten er ikke av de beste, maks 120 kilowatt. Med forvarming og 30 prosent igjen på batteriet lå ladingen på 90 kilowatt til cirka 50 prosent, før det begynte å avta.
Mellom barken og veden
Som i mange av de nye bilene i dag, er det massevis av hjelpemidler, og flere av dem er veldig irriterende. Fartsvarsleren, som er et EU-krav, kan man heldigvis få skrudd av ved å prate med stemmeassistenten Nomi. Det framsto som mer komplisert å skru av en del av filvarslingen. I tillegg kom bilen med noe litt merkelige beskjeder underveis. Den peip til da det kom en bil fra høyre – selv om denne stoppet opp, og jeg var på en forkjørsvei. Nioen ba meg også gripe rattet på grunn av et fantomveiarbeid (en stillestående gravemaskin langt ute på et jorde) mens jeg holdt i rattet.
Det store problemet for EL6 er likevel noe annet. Den havner litt mellom barken og veden. Prismessig lander den et stykke over det som kunne vært konkurrentene, ID. 4 og Model Y, og da er den sjanseløs i det segmentet. For at den skal framstå som konkurransedyktig prismessig, må man derfor i stedet se mot litt større og mer premium biler, som Audi Q8 og Mercedes EQE SUV. Da framstår EL6 som et rimelig godt kjøp, hvis man aksepterer et litt mindre elegant interiør.
Tekniske data
Nio EL6 LR
Pris: 682.766 kroner, eller 489.250 kroner pluss batterileie (1399 kroner per md. for 75 kWt, 1999 kroner per md. for 100 kWt)
Pris testbil: 734.166 kroner, eller 540.650 kroner pluss batterileie (1399 kroner per md. for 75 kWt, 1999 kroner per md. for 100 kWt)
Motor: To elmotorer. 490 hk. 700 Nm.
Batteri: 100 kWt
Maksimal ladefart: 125 kW
Rekkevidde: 529 kilometer
Forbruk: 1,93 kWt/mil
Toppfart: 200 km/t
0-100: 4,5 sekunder
Mål (LxBxH): 4854/1995/1703 mm
Bagasjeplass: 579/1430 liter
Vekt: 2323 kilo
Tilhengervekt: 1200 kilo
Pluss og minus
+
Komfort
Plass
–
Ladefart
Lavt salg og få servicepunkter gir usikkerhet